Gå til innhold

Forhandle seg til bedre sparerente?

ltdata

Anbefalte innlegg

Har en bank nå som ikke betaler mye rente på sparekontoen. 1.6%. Norwegian bank har 2.1%. Er det ok å prøve å spørre nåværende bank om de kan matche renten som Norwegian tilbyr?

Eller er det noe som bankene ikke tar seg bryet med å forhandle om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg forsøkte dette i en bank engang men fikk avslag på grått papir. Det samme fikk jeg når jeg forsøkte å sette ned lånerenta.

Sjekk finansportalen.no - den gir deg svar på hvilken bank som er best på renter.

Lenke til kommentar

Usikkerheten er stor i dagens situasjon, bl.a ser jeg at de lange fast-rentene stiger relativt mye nå.

Bankene er rett og slett redde for kommende avskrivinger som tap.(2016-2017) Og racet har allerede startet..

I tillegg må de overse rentebanen (les styringsrenten) til Norges bank, kravene til egenkapital må styrkes/sikres ved kommende tap.

Så, man har lite å forhandle om nå for tiden..

Lenke til kommentar

Har en bank nå som ikke betaler mye rente på sparekontoen. 1.6%. Norwegian bank har 2.1%. Er det ok å prøve å spørre nåværende bank om de kan matche renten som Norwegian tilbyr?

Eller er det noe som bankene ikke tar seg bryet med å forhandle om?

Slutt å "forhandle", kjøp der prisen er lavest.

I øyeblikket er det Santander som har det beste tilbudet (2,5 % for over 100 000) Hvor lenge det varer  er ikke lett å si.

Men å bytte sparekonto er gratis og tar få minutter. Mye raskere enn å " forhandle". 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forhandling på innskuddsrente er fånyttes. Bankene har allerede negative marginer på innskudd. Det beste er å flytte pengene til annen bank, eller gå over til alternativ sparing (fond/aksjer) - spesielt hvis sparehorisonten din er >3 år.

Lenke til kommentar

Du taper uansett penger om du må betale formueskatt

I forhold til hva? Det er ikke gitt at det finnes en alternativ plassering som vil gi bedre avkastning, verken på kort eller lang sikt. 

Noen håper på boligmarkedet, andre på aksjer og fond. Men ingen er garantert gevinst.

At noe fram til i dag har steget betyr ikke at det nødvendigvis kommer til å fortsette med det.

Men at renten for tiden er negativ når vi legger inn inflasjon og formueskatt er dessverre riktig.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...