Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vinke til helikopter

Krozmar

Anbefalte innlegg

Er det noen uskrevende regler anngående hvordan oppfører seg hvis et helikopter plutselig passerer hvis man er på fjelltur? Kan nevne at jeg og en liten følge på 5-6 personer så ett redningshelikopter så fløy ganske lavt i nærheten, så noen i følget begynte å veive/vinke med hendene til det.. Og det snudde umiddelbart og til stor begistring for de minste i følget fløy det så over oss 3-4 ganger med knappe 50 meters høyde så vi kjente luften fra rotoren..

Trodde de at vi signaliserte på noen måte en skade, eller var det bare en hilsing tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyner er det ganske stor forskjell paa aa vinke og aa veive... Vinke gjør du med en haand, men hvis du veiver bruker du begge hendene, slik som du ser paa film naar de veiver etter hjelp...

Var det rolig og behersket vinking, eller var det veiving med begge hendene?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel uansett ikke smart å vinke til slike redningshelikoptere. Ulv ulv osv. Men er vel almennkjent at vinking med begge armene hvor krysser dem (veiving) som er signalet for hjelp. Uskyldig vinking er vel ikke så farlig, men ville selv ikke ha gjort det.

Lenke til kommentar

Å vinke, slik du gjør til venner osv er ok, men bør heller ikke gjøres da det kan tolkes som at dere trenger hjelp. Å veive "stort" med en eller begge hender er ikke ok, type hendene over hode. Helst bør man la de være i fred med mindre man vil ha hjelp fra de, selv om det kanskje virker uskyldig at sirkler litt rundt dere litt, så er faktisk oftest helikopteret ute å redder liv der muligens sekunder teller.

La kjøretøy i utrykning være i fred, de som kjører i luften er alltid i utrykning...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vinker dere til ambulanser også?

Å vinke/hilse enkelt er helt uskyldig stort sett - men om de faktisk har sett at dere vinket/hilst så har dere sannsynligvis vinket ganske så mye da det ikke er enkelt å se fra litt høyde og avstand. Så eg har på følelsen at dere kanskje vinket litt vel mye og at det ble mistolket som ett behov for hjelp. Dersom de i tillegg var på oppdrag og såg etter noen så skaper slikt tvil som man helst vil unngå.

Så med mindre man har ett veldig sterkt behov for å markere seg så unngår man helst dette.

Lenke til kommentar

Tror du skal være glad for at de retunerte til deres posisjon. Redningsfolka kunne ikke vite det viste, at dere bare "hilste" til dem, og at dere var i god behold. Tenk deg at det kunne ha oppstått en livstruende situasjon blant de folka som var i denne gruppen.

Det finnes ikke noen regel for hvordan helikopteret skal/må/bør fly i en nødsituasjon. Men, sunn folkevett det har piloten. I gitte tilfeller kan det være slik at pilot har mottatt beskjed om landings dirigering vha. los. Det folk ser på bakken er ikke nøvendigvis det piloten vil kunne observere. Men slik du beskriver situasjonen, var det ikke noen fare for helikopteret og hovre over stedet i en 50 meters høyde.   

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor man driver og vinker til et helikopter? Har man en bekjent som er helikopterpilot og trodde det var vedkommende? Eller er det en slags merkelig skikk/uvane?

Når du sitter og koser deg på en holme og ei snekke tøffer forbi, hilser du ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, Vox, hvis det er nært nok. Jeg hilser på folk i skisporet også, av høflighet, men et helikopter? Hilser du til lavtflygende fly? Eller som sagt, ambulansen?

Det er ikke meningen å være spydig, men jeg bare lurer på bakgrunnen for hilsingen til helikopteret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Joda, Vox, hvis det er nært nok. Jeg hilser på folk i skisporet også, av høflighet, men et helikopter? Hilser du til lavtflygende fly? Eller som sagt, ambulansen?

Neida, jeg er helt enig i at man bør avstå fra det. Men det er fort gjort å vinke om man ikke tenker seg om.

Lenke til kommentar

Om nokon sitter på ein holme og vinker til passerande båtar så er det lett å anta at dei treng hjelp.

Når det er mulig å misforstå tegngivninga så bør ein la være å vinke.

Ein vinker ikkje til passerande bilar med mindre ein må ha dei til å stoppe, så kvifor vinke til helikopter og båtar for å være "hyggelig"?

Lenke til kommentar

Kan vel nevne at vi var et turfølge med 6 personer.. Da vi så ett helikopter som trolig ikke hadde kursen mot oss, før det endret kurs og fløy ved siden av oss (følget antok da at det fløy for å hilse da de observerte oss i sterke farger).. da det fløy mot oss begynte 3 unger og veive med hendene mens en voksen vinket med en hånd.. En annen person i følget ba så de slutte å vinke/veive.. nettop med tanke på at det kunne virke som vi var i nød.. da kretset helikopteret over oss noen ganger.. Kan vel også legge til at vi så andrepilot vinke tilbake til oss da det fløy av gårdet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...