PerAndre123 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Er veldig i tvil på hva jeg skal gjøre, håper noen kan komme med noen gode råd/tips. Situasjonen er som følger: Nå: - Jobber i dag i ett firma, hvor vi er 2 stk på IT-drift - Drifter alt av systemer in-house (Exchange, AD, filserver, backup, nettverk osv.) - Vi kjøper inn nye servere/pcer til brukerne/it-utstyr o.l. - Support til brukerne i firmaet - Har jobbet her nå i 14 mnd ca. Har nå fått tilbud fra ett litt mindre firma (30 ansatte), som ønsker å få en IT-ansvarlig (nyopprettet stilling). De har alt av servere og drift out-sourcet til driftpartner, som drifter alt for dem og gjennomfører vedlikehol o.l.. Oppgavene i denne stillingen blir da å "ha kontroll" på driftspartneren, finne frem ny systemer man kanskje burde implementere i bedriften, følge med med i IT verden hva av nye systemer og muligheter som finnes for så og finne systemer bedriften kan ta i bruk. Noe 1. linje support, enkle greier og evt. henvise videre til eksternsupport. Hente inn tilbud på nye systemer. Bedriften ønsker å være litt "med i tiden" innenfor IT, de tror selv de ikke utnytter IT-potensialet de har optimalt så ønsker metoder og systemer som kan integrere og samkjøre hele arbeids prosessen sin bedre. (Tror de kan gjøre ting lettere om de hadde samkjørt systemer og brukt IT på en litt annen måte). På lang sikt vil denne stillingen ha fult ansvar for IT delen(innkjøp/økonomi/it-budjsett osv). Lønn: Nåværende jobb har jeg en del overtid, da det blir en del helgejobbing. I ny jobb vil grunnlønnen være ca det samme som det jeg har betalt i gammeljobb inkl. overtiden (muligens noe mindre kommer helt an på hvor mye overtid det er i gammeljobb den mnd.) Hva tror dere? Bør jeg bytte? Grunnen til JEG er i tvil er for jeg tenker at om noen år, kanskje bedriften jeg nå jobber i og velger å outsource IT-delen, og da er det kun behov for 1 itansatt til å holde i dette (kollegaen min har lengre ansinitet, så da ryker jeg). Den nye jobben virker mer langsiktig da det kan være spennende å være den som forhandler med IT-leverandører, kjøper inn it systemer og følger opp. Endret 10. juli 2015 av PerAndre123 Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Høres ut som et veivalg mtp. hva du vil gjøre senere? Vil du primært jobbe teknisk, eller ønsker du en framtidig lederstilling som driftssjef / IT-sjef? Hvis du ønsker det siste så høres dette absolutt ut som et riktig steg på veien. Hvis du ønsker karriere på den tekniske siden, infrastrukturarkitekt eller ligende så er det nok neppe riktig vei å gå. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 10. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2015 Synes jo det er gøy å sette opp servere, dille med nettverk, brannmur o.l. men vil nok ikke ha dette som primærjobb i fremtiden. Det virker og som flere og flere bedrifter går over til skyløsninger, så blir kanskje mindre og mindre behov for reine driftskonsulenter i fremtiden. Du har ett veldig godt poeng, jeg har jo alltid tenkt jeg vil bli en type leder med noe ansvar på meg, gjerne med noen ansatte under meg (ansatte under meg vil jeg ikke få i den nye jobben, men vil jo få erfaring fra en ledertype-stilling). Så er kanskje riktig å bytte ut drift med mer administrativt arbeid. Nye jobben vil jo inneholde en del dokumentering og slikt og... Lenke til kommentar
Hole Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg har jobbet i en bedrift med 100+ ansatte i 5 år, og bedriften har i løpet av årene gått fra slik du beskriver dagens situasjon, til å være slik den nye jobben er. Personlig begynte jeg der som lærling, og har jobbet meg oppover til å nå ha ansvaret for alt som gjelder IT (budsjett, innkjøp, prosjektledelse, kontraktsforhandlinger, leverandøroppfølging +++). Vi er også en bedrift som vil satse på teknologi, og jeg jobber også mye med det å implementere nye systemer og koordinere integrering av disse mellom forskjellige leverandører. Ettersom jeg har teknisk utdanning, var det jo det jeg trodde jeg ville jobbe med, men jeg synes det jeg gjør nå er mer moro. (selv om jeg fortsatt syns det er gøy å "sette opp servere, dille med nettverk, brannmur o.l."). Nærmest ingenting av det jeg jobber med i dag var noe jeg lærte på skole, but you learn as you go. Når man selv har ansvaret for drift, "bør" man være ekspert på alt, og det er vanskelig. Når man jobber i en såpass liten bedrift, blir man ikke ekspert av å ha installert Exchange en gang, eller av å sette opp en ny brannmur på et nytt avdelingskontor en gang i året. Jeg kan "litt om mye", noe du også bør i ny jobb, mens driftpartneren vår har mange folk som kan "mye om litt". De kan være eksperter i alt, og har noen folk som jobber med brannmurer, og andre som jobber med bare Exchange. Det er jo klart noe av moroa forsvinner, men det er ganske greit å bare sende en mail til driftspartneren og si at du trenger en databaseserver med X GB RAM, og Y GB SSD-lagring, og du slipper å tenke på at SAN'et har nok kapasitet, eller at serveren er lisensiert i henhold til Microsofts regler. Jeg tror også at flere bedrifter kommer til å bruke en driftspartner på denne måten, og da må de som jobber med drift i dag tilpasse seg, og det er noe du får sjansen til med ny jobb. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Selv syns jeg nå den nye jobben kanskje virker litt kjedelig, ser for meg det er blir mye youtube og facebook i mangel på ting å gjøre. På en annen side, anser du den som en mer sikker arbeidsplass så er jo det også en viktig faktor, du kan du kan jo drive med tekniske side-prosjekter elns om du vil. Lenke til kommentar
PBinnern Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Jeg har jobbet i en bedrift med 100+ ansatte i 5 år, og bedriften har i løpet av årene gått fra slik du beskriver dagens situasjon, til å være slik den nye jobben er. Personlig begynte jeg der som lærling, og har jobbet meg oppover til å nå ha ansvaret for alt som gjelder IT (budsjett, innkjøp, prosjektledelse, kontraktsforhandlinger, leverandøroppfølging +++). Vi er også en bedrift som vil satse på teknologi, og jeg jobber også mye med det å implementere nye systemer og koordinere integrering av disse mellom forskjellige leverandører. Ettersom jeg har teknisk utdanning, var det jo det jeg trodde jeg ville jobbe med, men jeg synes det jeg gjør nå er mer moro. (selv om jeg fortsatt syns det er gøy å "sette opp servere, dille med nettverk, brannmur o.l."). Nærmest ingenting av det jeg jobber med i dag var noe jeg lærte på skole, but you learn as you go. Når man selv har ansvaret for drift, "bør" man være ekspert på alt, og det er vanskelig. Når man jobber i en såpass liten bedrift, blir man ikke ekspert av å ha installert Exchange en gang, eller av å sette opp en ny brannmur på et nytt avdelingskontor en gang i året. Jeg kan "litt om mye", noe du også bør i ny jobb, mens driftpartneren vår har mange folk som kan "mye om litt". De kan være eksperter i alt, og har noen folk som jobber med brannmurer, og andre som jobber med bare Exchange. Det er jo klart noe av moroa forsvinner, men det er ganske greit å bare sende en mail til driftspartneren og si at du trenger en databaseserver med X GB RAM, og Y GB SSD-lagring, og du slipper å tenke på at SAN'et har nok kapasitet, eller at serveren er lisensiert i henhold til Microsofts regler. Jeg tror også at flere bedrifter kommer til å bruke en driftspartner på denne måten, og da må de som jobber med drift i dag tilpasse seg, og det er noe du får sjansen til med ny jobb. Mye bra poeng her. Men tenker da si den bedriften du jobber i nå, etterhvert, si om 2-3 år begynner å sette ut IT-biten sin, da kan det jo være spennende å være med på den biten hos de også. Endret 11. juli 2015 av PBinnern Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Hvis du er interessert i å jobbe med drift, er det naturligvis også mulig å tenke på å få en jobb hos en av tjenesteleverandørene. Etter hvert som flere og flere bedrifter velger outsourcing, blir det både flere og større tjenesteleverandører å jobbe hos. Noe tar de inn med effektivisering, men det er også mange bedrifter som i dag ikke har egne ansatte til denne jobben så det totale antallet ansatte her vil nok gå noe opp også i årene fremover. Så vil mange bedrifter trenge den rollen du vurderer å bytte til nå - en "vaktmester" som skal håndtere tjenesteleverandøren og passe litt på at de gjør det de skal :-) Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. juli 2015 Del Skrevet 12. juli 2015 Ville ha lyttet til magefølelsen og kjent godt etter hva du synes virker mest givende. Personlig synes jeg jobbtilbudet ditt virker mest interessant, men det er jo bare min personlige preferanse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå