Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Er dette sopp (utvendig panel)

Anbefalte innlegg

Fant desse flekkene på mitt nye hus. Er det sopp eller møkk. Om sopp, evt hvilken sopp? Eller om den er farlig sopp (som f.eks muggsopp)?

(Det ser fuktig ut fordi jeg vasker huset med hussvask).

Har ikke tatt av bekledning og sett om det har gått inn i panelet. Går fint av ved vask.

post-95660-0-11282700-1436519882_thumb.jpg

post-95660-0-04020900-1436519895_thumb.jpg

post-95660-0-90946300-1436519906_thumb.jpg

post-95660-0-75428200-1436519919_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for hjelp :)

Heldigvis ikke noe veldig alvorlig

Nei, normalt er ikke Svertesopp farlig. Men, det er et sykdomstegn - fukt. Og for mye fukt, kan skape råte. Det er gjerne to grunner, til at dette oppstår.

1) For mye fukt i treverket, før grunning med soppdreper. Men dette bør også følges opp med utvendig malig, for å tette og sikre bedre, før det går for lang tid. 

2). For fuktig miljø. Gjerne på skyggesiden av huset og ennå værre med høyt grass og busker, som hinderer opptørking.

Å behandle med KUN Husvask, er en dårlig metode, men greit nok, hvis det gjøre hvært år. Det beste er å bruke Kraftvask (på riktig måte), den dreper normalt Svertesoppen. Og etter vask påføre et strøk, med soppdreper. Etter tørking, min. et strøk med utvendig malig (også med soppdreper), så er overflaten "lukket" og glansen overflaten tilbake. 

Kraftvask tar glansen i malingen og kan etse i vindusglasset, hvis stoffet får tørke på vinduet. Så forsiktighet må utvises. Følger en rådene på bruksannvisningen, går det bra. Anbefaler å bruke Kraftvask i overskyet vær og helst ikke for varmt. Stoffet skal få tid til å virke. En vegg om gangen. Men la ikke stoffet tørke, på vindusglasset!

Endret av Friluftskar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hos min mor så ligger alle husene på sandgrunn og de har ikke funnet noen annen løsning en årlig vask.

Det damper enormt fra bakken etter regnskyll i varmt vær der.

Det er nok ikke sandgrunn, som er årsaken til svertesoppen hos din mor og naboene. Nest etter stein, er sand/sanholdig jord, det som drennerer raskest vekk vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Er ikke i tvil om hva det er, og hva jeg skal få gjort. Mange gode tips. Blir nok en husvask og maling på meg i år tenker jeg. :)

Forveksler du Husvask og Kraft vask nå?

Med kun Husvask, behøver du ikke å male etterpå. Men hvis du ikke ønsker en mørkere farge, for å skjule Svertesoppen som kommer tilbake er noe annet. Ellers er det ikke noe poeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...