Gå til innhold

Proff Videoredigeringsstasjon 16 000 - 20 000 første bygg

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å bygge min første pc, men kunne tenke meg litt konstruktiv kritikk på valg av komponenter og gjennomførelse av noen med mer erfaring enn meg selv før jeg kjøper. Bruksområdet er proffesionell videoredigering / visuelle effekter / Stills redigering / Rendering. Det jeg har vektlagt etter behov er en kraftig pc som kan arbeide intensivt med store datamenger over lengre perioder. Mye ram, rask prosessor, raid10(media disk) + raid0 (scratch disk) + SSD (boot drive) og jeg har lest at Adobe programvaren jeg bruker kan ta utbytte av at grafikkortet støtter Nvidias CUDA acceleration.

Prismessig har jeg et ønske om å ligge på 16 000, men kan strekke meg opp mot 20 000 med tastatur og mus, men uten skjermer. Tar gjerne i mot tips om gode og billige skjermer også!

Her er komponentene fra netonnet (1000lapp billigere enn Komplett):

CPU 3718,- Intel i7 6-core 5820k CPU - Netonnet link

Motherboard 2099,- MSi x99s SLI plus Hovedkort - Netonnet link

Ram 3190,- Crucial 4x8gb ddr4 Ram - Netonnet link

GPU 2539,- ASUS GeForce GTX 960 4gb Grafikkort - Netonnet link

HDD 4167,- 6x seagate 1tb & Kingston 240gb ssd  

PSU 690,- Coolermaster 700 Strømforsyning - Netonnet link

CPU Cooler 699,- Nocuta NH-D14s CPU kjøler - Netonnet link

Case 1190,- Fractial m/vindu støydempet Hvit Kabinett - Netonnet link

Ekstras 298,- Vifte Fractal x2 Fractal vifte - Netonnet link 

Totalpris 18590,-

Mus blir antagelig en logitec gamingmus.

Er det noe ekstra jeg burde regne med å trenge? Er det noen komponenter som ikke fungerer sammen? Er det noen komponenter som burde bytter ut til fordel for noen andre?

Takk på forhånd til de som deler sine tanker rundt bygget mitt.

Endret av jumpcuter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mine anbefalinger:
PSU: corsair AX 760 - https://prisguiden.no/produkt/corsair-ax760-170655- sansynligvis den beste strømforsyningen (serien) på markedet

Hovedkort: asus X-99a 3.1 - https://www.asus.com/no/Motherboards/X99AUSB_31/- husk også asus fan expert programvaren (gratis), der du kan sette opp viftestyring. Har trøblet nok med MSI oppigjennom åra, og ASUS = kvalitet

Case: 1. hånds erfaring (riktig nok R4 og ikke R5) viser at de hvite casene ikke har samme byggekvaliteten som de svarte. Sidedørene virker mer shabby. Mulig de har rettet på dette i R5, men jeg personlig hadde holdt meg til de svarte.

Disker: Dette er _aller mest_ synsing, men har aldri hatt en Western Digital disk "dø på meg", men har hatt flere seagater. Western Digital Black er en serie med gode disker som er beregnet til å stå på døgnet rundt, og er veldig kjappe (for å være snurredisk).

SSD: Har ingen erfaring med kingston på akkuratt dette feltet, men om tester har noe å si, så er samsung 850 pro-serien av disker sansynligvis de beste...

Resten har jeg ingenting å utsette på :D

Sånn forøvrig: om man skal drive med bilderedigering, så er det ingenting som heter "billige" skjermer :p

En asus PA249Q er en MEGAGOD skjerm. 16:10 oppløsning og et fantastisk bilde! Riktig nok "bare" 1080P og 24", men framdeles en fantastisk skjerm!

Endret av Calibreeze_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp deg heller bedre PSU:

EVGA SuperNOVA 850 G2

dette er ekstra viktig om du vil overklokke.

Hvorfor vurder du Kingston SSDNow SSD?

6x1 TB harddisker, du vet du kan partisjonere 4 TB med mindre du skal ha et heftig raid oppsett.

Samsung, og crucial har mye bedre SSD disker en kingston. Eneste kingston SSD disken som er noe er Kingston HyperX SSD.

Takk for svar. 

Eneste grunnen til Kingston SSD var at den var den billigste 240gb. Men skal revurdere den nå, har bare ikke hatt noe serlig informasjon rundt SSD-ene på markedet. Samme gjelder PSU, men må spørre tilbake; er det nødvendig å legge så mye i en "god PSU"?  Jeg har lest at de fleste aldri vil merke forskjell på en god/dårlig PSU og valgte derfor å gå for billig og "fungerer sikker" varianten. 

Når det gjelder mine 6 harddisker så er det ment som en heftig raid ja og det vil jeg fortsette å ha på grunn av sikkerhet og hastighet. Planlegger 4 av dem i raid10 der alle meidiefilene skal lagres og 2 av dem i raid0 der alle midlertidige videofiler ligger. Da skulle jeg ha et raskt og sikkert oppsett å arbeide på som fordeler datamengden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

mine anbefalinger:

PSU: corsair AX 760 - https://prisguiden.no/produkt/corsair-ax760-170655- sansynligvis den beste strømforsyningen (serien) på markedet

Hovedkort: asus X-99a 3.1 - https://www.asus.com/no/Motherboards/X99AUSB_31/- husk også asus fan expert programvaren (gratis), der du kan sette opp viftestyring. Har trøblet nok med MSI oppigjennom åra, og ASUS = kvalitet

Case: 1. hånds erfaring (riktig nok R4 og ikke R5) viser at de hvite casene ikke har samme byggekvaliteten som de svarte. Sidedørene virker mer shabby. Mulig de har rettet på dette i R5, men jeg personlig hadde holdt meg til de svarte.

Disker: Dette er _aller mest_ synsing, men har aldri hatt en Western Digital disk "dø på meg", men har hatt flere seagater. Western Digital Black er en serie med gode disker som er beregnet til å stå på døgnet rundt, og er veldig kjappe (for å være snurredisk).

SSD: Har ingen erfaring med kingston på akkuratt dette feltet, men om tester har noe å si, så er samsung 850 pro-serien av disker sansynligvis de beste...

Resten har jeg ingenting å utsette på :D

Sånn forøvrig: om man skal drive med bilderedigering, så er det ingenting som heter "billige" skjermer :p

En asus PA249Q er en MEGAGOD skjerm. 16:10 oppløsning og et fantastisk bilde! Riktig nok "bare" 1080P og 24", men framdeles en fantastisk skjerm!

Takk for at du tok deg tiden Calibreeze_  :) 

Må nesten bare spørre deg også: Er det nødvendig å invistere mye i strømforsyningen? Har heller ikke regna ordentlig på akkurat hvor mye jeg kommer til å trenge til dette oppsettet.

Å gå for asus kortet i stedet har jeg sett på, grunnen for at jeg satt opp MSI kortet nå er litt for å se hva som kunne komme frem av det. Jeg selv har ingen referanse på hvilket merke som leverer og ikke, men fint å få innspill på at ASUS er verdt det. Blir jo en lite prishopp der eventuelt.

Må lese litt på byggekvalitet på case, men hadde veldig lyst på den hvite  :hm: 

Skal se litt mer på disker og om jeg ikke bare skal gå på pris der. En safe raid er viktig i denne maskinen.

Du har selvfølgelig helt rett på skjermfronten, nå er ikke billigskjermer en midlertidig løsning for det er lett å oppgradere de om en stund. Sikler etter en 10bit fargeskjerm, men det blir ikke prioritert helt ennå bare.

Takk  :)

Lenke til kommentar

Det er lurt særlig hvis du skal overklokke, da må du ha en PSU av kvalitet, ellers kan det degradere cpu raskere, og gi raskere bluescreen etc.

Sokkel 2011 (eller senere utgaver) og sokkel 1366 er kjent for å trekke ekstra mye strøm sammenlignet mot LGA 1155/1150

Så da er PSU ekstra viktig, så er det greit å ha litt å gå på hvis du senere skal ha SLI (nvidia) eller velge Crossfire (AMD).

Lenke til kommentar

Det er lurt særlig hvis du skal overklokke, da må du ha en PSU av kvalitet, ellers kan det degradere cpu raskere, og gi raskere bluescreen etc.

Sokkel 2011 (eller senere utgaver) og sokkel 1366 er kjent for å trekke ekstra mye strøm sammenlignet mot LGA 1155/1150

Så da er PSU ekstra viktig, så er det greit å ha litt å gå på hvis du senere skal ha SLI (nvidia) eller velge Crossfire (AMD).

Skulle gjerne sett noe bevis på dette, eller er det bare en av fantasiene dine du forteller her?  :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...