Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] Windows 8 klarer ikke starte opp.

Anbefalte innlegg

Prøver å finne ut av et problem med laptopen til en venn. Som ikke helt vet var som skjedde, men hun trykket på et eller annet i Norton Antivirus. Etter det klarer ikke Windows 8 å starte opp. Det kommer en feilmelding og så restarter den og sånn holder den på.

Dette er en Samsung, modell NP270E5E.

Etter som jeg leser på Samsung sine sider er F2 for å gå inn i BIOS, F4 for å kjøre Recovery. Problemet er at ingen ting skjer når jeg trykker (tapper) F4, og dermed kan jeg ikke kjøre recovery. Det skjer heller ingenting når jeg trykker F2 for å gå til BIOS, og jeg kan derfor ikke velge boot-rekkefølge. Det skal i tillegg være et knep med shift+F10 for å redigere noe i registeret, men det skjer ingenting da heller.

Tar jeg ut harddisken kan jeg boote fra DVD (men jeg har ikke medium med Windows 8).

Harddisken ser ut til å være i orden, har prøvd å koble den til en annen maskin.

Jeg kan sikkert formatere disken fra en annen maskin, men jeg har som sagt ikke noen Windows 8 plate. Noen som har peiling på om det går å formatere disken, montere den tilbake i Samsung-en og så få tilgang til recovery-partisjonen? Eller har andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter som jeg leser på Samsung sine sider er F2 for å gå inn i BIOS, F4 for å kjøre Recovery. Problemet er at ingen ting skjer når jeg trykker (tapper) F4, og dermed kan jeg ikke kjøre recovery. Det skjer heller ingenting når jeg trykker F2 for å gå til BIOS, og jeg kan derfor ikke velge boot-rekkefølge. Det skal i tillegg være et knep med shift+F10 for å redigere noe i registeret, men det skjer ingenting da heller.

Virker F2 etter at harddisken er tatt ut?

Lenke til kommentar

Installerte Windows 10 Preview på en annen harddisk, og fikk en annen type feilmelding. Starta opp uten harddisk og fikk da ei tekststripe med trykk F4 for å boote fra disk (som naturligvis ikke var mulig). Satte inn den originale harddisken igjen, og nå fungerte det å bruke F4 for å kjøre recovery. Sikkert tilfeldig. Problemet var antagelig at oppstarten til Windows 8 er så rask at en ikke rekker å trykke F4 på rett tidspunkt. Summa sumarum, det ordnet seg til slutt :)

Endret av Eivor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...