Heika98 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg har planer om å ta maskinførerbevis iløpet av høsten, men er det noen som vet om jeg må ha traktorlappen for å kunne ka maskinførerbevis? Noen sier jeg må ha, og noen sier jeg ikke trenger, så jeg er litt usikker på det. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Du trenger ikke lappen for å kunne ta beviset, eller kjøre maskin, men skal du kjøre på offentlig vei må du ha førerkort med førerrett for motorredskap. I praksis vil det si T, BE, C1 eller C. Billappen, klasse B, gjelder bare opp til 3,5 tonn, og C1 opp til 7,5 tonn, mens T og BE gjelder opptil 25 tonn. C er ubegrenset. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 Åja, da har jeg missforstått litt. Er snakk om en 14 tonn hjullaster som i verstefall skal krysse offentlig vei. Så slik jeg har forstått det trenger jeg ikke klasse T for det? Da er det et par andre ting jeg lurer på. Må jeg ta noe teori for å ta maskinførerbevis? Isåfall, hvor mange timer er det? Praksis er vel 40 timer for hvert kjøretøy? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Kryssing av vei er tillatt uten førerkort. Å kjøre et kort (20-30 meter) stykke langs veien, hvor av- og påkjøring er litt forskjøvet, er tydeligvis også lov (det sto en artikkel om dette i siste utgave av Bedre Gardsdrift -men den ligger ikke på nett, enda, i alle fall.). Teorikurset skal, såvidt jeg husker, også være på 40 timer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster, ser det mye her i byen. De brukes til brøyting om vinteren og kantslått om sommeren og kjører nå på veien da, ofte med rotorlampe da. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster, ser det mye her i byen. De brukes til brøyting om vinteren og kantslått om sommeren og kjører nå på veien da, ofte med rotorlampe da. Det har jo ingen ting med saken å gjøre! Kan fint kjøre en bil i 150 km/t på veiene i Norge, men det betyr fortsatt ikke at det er lov! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster, ser det mye her i byen. De brukes til brøyting om vinteren og kantslått om sommeren og kjører nå på veien da, ofte med rotorlampe da. Da kommer det inn litt andre regler som motorredskap, førerkortklasser o.l inn i bildet også.. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 (endret) Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster (...) Har man riktig førerkort (og bare maskinførerbevis er ikke nok; pensum der inneholder bl.a. ingenting om trafikkregler...), så kan man kjøre akkurat så mange kilometer man bare vil, men uten det så er det kun utenfor (og kryssing av...) vei som gjelder. Og det er utrolig mye som "som regel går bra", helt til den dagen man blir tatt for det... Endret 14. juli 2015 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster, ser det mye her i byen. De brukes til brøyting om vinteren og kantslått om sommeren og kjører nå på veien da, ofte med rotorlampe da. Det har jo ingen ting med saken å gjøre! Kan fint kjøre en bil i 150 km/t på veiene i Norge, men det betyr fortsatt ikke at det er lov! noob Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Går som regel bra å kjøre et par kilometer på vei med hjullaster, ser det mye her i byen. De brukes til brøyting om vinteren og kantslått om sommeren og kjører nå på veien da, ofte med rotorlampe da. Det har jo ingen ting med saken å gjøre! Kan fint kjøre en bil i 150 km/t på veiene i Norge, men det betyr fortsatt ikke at det er lov! noob Hva? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 14. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2015 Vær så snill å ikke begyn med barnsligheter. Noen som vet hvordag disse kursene er lagt opp? Er det sånn "da og da er kurset, vær med eller så får du ikke bevis" opplegg? Eller er det sånn når du skal ta billappen at du bestiller timer etter hva som passer best for deg selv? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Ofte er det kurser med teori og praksis løpende over en periode, eller man kan ta kveldskurs med praksis enten i bedrift eller på nedlagte sandtak kursholder kan benytte. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 15. juli 2015 Del Skrevet 15. juli 2015 Teorien er som oftest til fastlagte tider (med flere elever på samme kurset...), mens praksisen kan organiseres på litt forskjellige måter, også internt i bedriften du jobber. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 15. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2015 Da må jeg bare finne ut hvem som styrer med disse kursene her jeg bor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå