Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat pensjonsfond i sveits - skatt

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt.

Saken er at for noen år tilbake jobbet jeg i utlandet og mottok lønnen min i USD. Jeg bodde fortsatt i Norge og sendte regelmessig penger til min norske bankkonto. Disse pengene betalte jeg inntektskatt av.

Pengene jeg ikke sendte hjem og brukte i utlandet ble aldri oppgitt til norske myndigheter.

Selskapet jeg jobbet for hadde en pensjonsavtale gjennom et firma på Guernsey. Jeg ble trukket 2% i lønn og selskapet jeg jobbet for betalte inn 5% som jeg fikk beholde kun hvis jeg jobbet i mer enn 2 år - noe jeg gjorde. 

Nå er det nesten 10 år siden jeg sluttet i dette selskapet, og begynte å jobbe her i norge, pengene på Guernsey gikk mer eller mindre i glemmeboken. Men for ca 1 år siden fikk jeg en e-post der det sto at fondene ble overflyttet til et selskap i Sveits. Nå ser jeg at det har blitt en del penger av dette, ca 30000 USD.

Nå lurer jeg på om noen vet hva som må gjøres for å få disse pengene lovlig inn til Norge.

Jeg har forstått det sånn at jeg må søke om amnesti hos skattevesenet.

Men, blir dette så mye styr for såpass lite penger at det lønner seg bare å la pengene være?

Hvordan vil evnt. sånne ting bli skattelagt? Er det formue eller inntekt?

Håper på god hjelp her

Anonymous poster hash: 87cea...127
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent prosedyremessig går det et skjæringspunkt ved ti år. Når ti år er gått siden inntektsåret fordelen ble opptjent kan ikke skattemyndighetene lenger endre ligningen din.

For ditt vedkommende vil det primært bli snakk om inntektsskatt på rente og rentesrente de siste ti år, pluss formuesskatt hvis du er i skatteposisjon. Hvis det ikke er gått ti år siden arbeidsinntekten ble opptjent vil du også måtte skatte av denne (pluss trygdeavgift hvis du var medlem av norsk folketrygd). 

Du vil også risikere tilleggsskatt. Denne kan være på mellom 30 og 60 % av skattebeløpet du blir ilignet. Tilleggsskatten kan du slippe hvis du faller inn under reglene om amnesti - i korte trekk betyr amnestiet at hvis du melder fra før Skatteetaten oppdager det kan Skatteetaten la deg slippe tilleggsskatt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...