TheNarsissist Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hei, kjæresten min sliter litt for tiden og ønsker ikke å fortsette på studiet sitt til høsten. Dette er en privatskole. Selvfølgelig greide hun og glemme fristen som var for noen uker siden og må nå betale skolepenger ett semester. Det eneste som åpner for fritak i studiekontrakten er personlig force majore. Sliter litt med å finne en god definisjon på dette? Noen som kan forklare. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Det betyr vel enkelt sagt uforutsette hendinger som man ikke kunne forutse eller ha herredømme over. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Som et eksempel at hun får en meget alvorlig sykdoms diagnose... Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Det var synd, da blir det nok å kaste bort ett halvår til. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Det var synd, da blir det nok å kaste bort ett halvår til. Du skriver at hun sliter, jeg antar at du mener psykisk (?) og det kan også omfattes av dette begrepet. Det viktigste er å kunne fremlegge attest fra lege, psykolog, som kan forklare situasjonen, både før, nå. Jeg kjenner en som møtte veggen som fikk slettet gjeld i banken etter å ha levert brev fra psykolog. Ingen er interessert i å sparke på noen som ligger nede, og ulike institusjoner, enten det er skoler, eller annet, lytter til innspill. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg fikk unntak fra en frist på UiO pga dødsfall i familien, så det finnes unntaksmuligheter. Jeg vil tro mitt tilfelle er innenfor trådens tema...? Lenke til kommentar
skripis Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Dødsfall i familien er nok ikke force majeure nok til å stå over ett helt skoleår. Som nevnt over, det må nok legeerklæring på plass. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Dødsfall i familien er nok ikke force majeure nok til å stå over ett helt skoleår. Som nevnt over, det må nok legeerklæring på plass. Nei, men det hindrer deg i å sende oppsigelsen tidsnok, som vel er hva dette handler om. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Kan hun bruke at hun var for syk i perioden før søknaden måtte leveres som argument? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Dødsfall i familien er nok ikke force majeure nok til å stå over ett helt skoleår. Som nevnt over, det må nok legeerklæring på plass. Nei, men det hindrer deg i å sende oppsigelsen tidsnok, som vel er hva dette handler om. ...og det var det som var tilfellet for min del. Skjønt, jeg kunne ha rukket det i tide - men en slags unnskyldning for å ikke være oppmerksom på slike frister når man står midt oppe i et dødsbo er en akseptabel forklaring, mener nå jeg (og UiO). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Kan hun bruke at hun var for syk i perioden før søknaden måtte leveres som argument? Hvis det er aktuelt å snakke med lege/psykolog/psykiater, så ja. De kan godt skrive attest om "tilstanden" i tiden før hun tok kontakt osv. De kjenner til dynamikken i denslags, og hvordan det påvirker en person over tid, inkl. evt. handlingslammelse, og andre kjennetegn. Man har forøvrig ingen garanti for at man treffer på en forståelsefull lege/psykolog da, og sånn sett er det avhengig av det og. Men hvis det er ærlig og oppriktig fra hennes side, så fremfører hun det antageligvis på en overbevisende måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå