Westerdals Native Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Marius (28) ga karrieren et fraspark med en mastergrad på siden av jobben.BETALT INNHOLD: Tok én forelesning i uka, gikk opp 110 000 kr i lønn Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 10. juli 2015 Populært innlegg Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Hva er det som ikke fortelles her? En mastergrad på 2 år forutsetter bachelor + intens studering. Skal det kombineres med full jobb så blir det ikke mye sosialt liv. Er utgangspunktet generell studiekompetanse snakker vi ikke om 2 men 5 år. Videre nærmest skrytes det av "kun en forelesning i uka". Det betyr indirekte at studiet er nesten utelukkende et selvstudie og at man må være uhyre selvdisiplinert. Ensomt for studenten og billig for studiestedet. Hvis det ikke er en enorm andel selvstudie, altså et studie som ikke er rovdrift, men med lav intensivitet så indikerer det et crappy studie der man lærer lite. Videre, at en enkelt person får et jobbtilbud med et markant lønnshopp er ingen garanti for at andre får det. Lønnshopp kan også skje helt uten ekstra studier. Hvis dere kan vise til en statistisk sammenheng mellom studie og lønnshopp så vil jeg gjerne se det. Å dra frem et heldig eksempel er nesten som slankebransjens jakt på heldige slankere som gikk fra en diett med potetgull og cola i sofaen 24/7 til agurker, tomater og treningssenter 24/7. Ekstremtilfellene. Dere "glemmer" også å nevne hva disse privatstudiene, uten noen form for lønnsøkningsgaranti, koster. En kjapp stikkprøve på hjemmesidene deres avslører en pris på ca 140 000 kr for et to års IT-studie. Har man ikke samtidig jobb, bolig etc, så må man regne med bo og levekostnader, hvis alternativet til studie er å være i jobb. Avhengig av studiested, bostandard osv betyr det fort 100-200 000 kr ekstra. La oss ta 300 000 som eksempel på summen av studieavgift og andre levekostnader. Dette skal som regel lånes og betales tilbake med renter. Renten er ikke høy i dag, men over nedbetalingstiden må man regne med at den er noe høyere. Total tilbakebetaling havner fort på 4-500 000 kr (la oss bruke 450 000 i videre regning, inkludert rentefradrag). Disse pengene skal selvsagt også tjenes. De er netto. Bruttoen man trenger for å betale ned det avhenger av skatteprosent, men siden dere insinuerer 110 000 kr lønnsøkning så vil jeg anta marginalskatteprosenten for denne lønnsøkningen ligger på 45%, altså i nivået for toppskatt trinn 1. Man må altså jobbe, grovt anslått 6-7 år før man går i null hvis man jobber fult ved siden av studiet. Tar vi med to års tapt inntekt fordi man valgte å studere i stedet for å jobbe så snakker vi om adskillig flere år, kanskje halve jobbkarrieren før man går i null. Det er dessverre sånn at høy utdannelse ikke er spesielt lønnsomt her i landet. Gjør man rask karriere gjennom jobb i stedet for via skole/universitet så lønner det seg ofte bedre. Økonomisk suksessgrad avhenger mer av persontype, initiativ og "treffe" markedet enn av utdannelse. Endret 10. juli 2015 av Simen1 14 Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jaja, "betalt innhold". kreativ markedsføring, jeg er en av dem som fattet interesse for dette inntil jeg leste Simen1 sin utførlige og gode "forklaring". Så takk Simen1, jeg slipper å i det hele tatt vurdere dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå