Gå til innhold

Denne svenske YouTube-stjernen tjener nesten 60 millioner kroner i året

Anbefalte innlegg

Rart ingen har nevnt det, de som kritiserer Pewdiepai, dere kritiserer feil gruppe. Dere bør jo kritisere de 17 millionene som er sub på channelen hans om dere syns at han tjener for mye penger. Er tross alt de som syns denne "dårlige" underholdningen er fantastisk og støtter dette gjennom og se på reklame. Er det et marked for det, så kommer det noen som kommer til å ta det som yrke.

Om han ikke hadde tjent penger på det kunne man hatt argumentet på at han bruker masse tid på noe han ikke tjener penger på. Med motargument som "han gjør noe han liker".

I forhold til hvor mange Millioner timer som som blir brukt foran skjermen er dette EKSTREMT lite. Selv om du tar i betraktning "billig" distribusjon over nettet, Google har en ganske feit andel da.

Kan jeg ikke få lov til å se på den youtube-kanalen jeg vil uten å støtte så høye lønninger? Det beste er vel at folk kan se det man vil OG man slipper stor skeivfordeling?

AtW

Skriv et surt brev til Google, kanskje de hører på deg!

... ved å begrense maksinntekten til rundt 600000 kr året og ta resten i egen lomme. Dette vil også ha den heldige bieffekten av å begrense svenske skatteinntekter (og mest sannsynlig ikke øke amerikanske, aldri om Google betaler noe særlig i skatt), slik at en heldig svensk sykepleier mister jobben... For han betaler vel fort et par millioner i skatt i Sverige. AtW: om det er noen å klage på her, er det vel bedriftene som betaler for reklamen, det er nemlig de som gir han lønningen sin til syvende og sist. Og de har fort også produkter de kan selge billigere isteden (slik at de som tjener mindre kan få mere igjen for inntekten sin), eller ansatte som kan få mere lønn. Det er greit å synes at den lønna er for høy, men klag til "arbeidsgiveren" som betaler lønna, ikke den som tjener pengene... Av at pewdipie ikke tar imot pengene er det ingen andre som vil tjene mere av (bortsett kanskje fra Google), så det er et merkelig eksempel å klage på.

Hva med dem som kjøper produktene til bedriftene som kjøper reklame?

For all del, men de bestemmer ikke om det reklameres. Til syvende og sist er det bare noe som kan forandres politisk. Men jeg har personlig ikke så fryktelig sterke meninger om dette når det gjelder youtubere eller fotball spillere. Jeg er mere optatt av at bedrifter har anledning å tjene alt for mye penger og betale alt for lite skatt, og de høye inntektene er egentlig bare konsekvenser av bedriftenes og derfor sponsingens makt. Jeg vet, det høres fryktelig sosialistisk ut, men til syvende og sist handler det om globale markedsregler, og det har vi jo ikke per idag.

ATW: jeg sa ikke at du klager til pew, bare at du klager over hans situasjon, og at å klage over pew ikke hjelper noen ting. Om jeg tok feil med at du klager over pews situasjon, beklager jeg. Jeg bare prøver å si at pews situasjon er en konsekvens av et problem, men på ingen måte årsaken til det. Og at han tjener rundt 100 ganger så mye som en norsk gjennomsnittsinntekt er langtfra like ille som lønnsforskjellen fra en vanlig nordmann og ned til f.eks. de som produserer H&M sine klær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle noen bry seg, sånn egentlig? Han er kjendis, han har en trofast gruppe med følgere som liker det han gjør.. Hvorfor skulle han ikke få betalt for reklameplassen på sine videoer?

Folk må slutte å bry seg så mye om hva andre gjør, og heller se seg selv i speilet.

Det er helt naturlig å reagere på slike ting som dette, hvertfall hvis man har fnugg av rettferdighetssans. Hvis kollegaen som satt ved siden av deg fikk 100 ganger bedre betalt enn deg, samtidig som han gjorde en dårligere jobb, ville du ikke reagert? Hva hvis sjefen kom og sa som du sier, at man ikke skal bry seg om hva andre gjør og tjener men heller tenke på seg selv - hadde du vært enig i det?

Lenke til kommentar

Hvordan kan en person ved sine fulle fem ikke være misunnelig på noe slikt? Hvordan kan noen med et minimum av anstendighet og rettferdighetssans ikke reagere når en liten fjott får betalt slike summer for å spille tufs foran kamera på gutterommet mens mennesker som faktisk sliter og bidrar til samfunnet ikke får en brøkdel? Jeg vet at han ikke er den eneste hvis innsats ikke står i stil til belønningen, og jeg vet at dette ikke akkurat er noe nytt, men provoserende er det, ikke desto mindre.

Endret av edge1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han startet i det små og bygde seg oppover til og bli den største i det han gjør. 60 mill. er jævla mye for noen som lager YT videoer, men sånn er det og være "kjendis". Jeg skjønner at folk klør seg i hodet over det, men sånn er det bare og det gir deg ingen grunn til og være drittsekk.

Hvem er det som er drittsekk?

AtW

Du... neida, hvem ellers kan jeg muligens snakke om en de som klager og syter over at han tjener 60 mill. i året. For det første er det ikke dems "business" hva andre tjener, for det andre, om de hadde tjent så mye hadde de nok ikke klaget...

Så man er en drittsekk om man mener å tjene 60 mill er for mye og faktisk sier det? Det er den oppførselen du mener folk skal slutte med? Si hva de mener om skeiv inntektsfordeling? Jeg er i liten grad enig. Og jo, inntektsfordeling er alle "business"

AtW

grunnen til at han tjeneer så mye er jo fordi det er så mange som ser på han, som han sa i videoen hadde han 9 milliarder views. hvor mange folk tror du ikke har fått glede av videoene hans? syns han fortjener de pengene, selv om jeg ikke liker stilen på videoene så godt selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan en person ved sine fulle fem ikke være misunnelig på noe slikt? Hvordan kan noen med et minimum av anstendighet og rettferdighetssans ikke reagere når en liten fjott får betalt slike summer for å spille tufs foran kamera på gutterommet mens mennesker som faktisk sliter og bidrar til samfunnet ikke får en brøkdel? Jeg vet at han ikke er den eneste hvis innsats ikke står i stil til belønningen, og jeg vet at dette ikke akkurat er noe nytt, men provoserende er det, ikke desto mindre.

Selvfølgelig er vi misunnelige! Tror ikke en eneste sjel her i kommentarfeltet ville si seg uenig i at de heller skulle ha sittet i akkurat den stolen og lastet opp de videoene som han tjener så inn i margen på. Men siden når ble det kjernen i saken? Siden når ble "PewDiePie" ansvarlig for skeivfordelingen som denne verden vi lever i lenge har vært påvirket av? Han, som mange andre, har truffet spikeren på hodet og skaffet seg et marked blant millioner som gjerne "betaler" for det han gjør. Skal du ty til personangrep på grunnlag av hans egen suksess? Når du vet godt selv, at hadde det vært deg som fikk denne muligheten, hadde du gjort akkurat det samme.

Nei, han legger ikke akkurat blod, svette og tårer i arbeidet sitt, men siden når var det han som bestemte hvilken skala av penger som skulle ramle inn på kontoen? Ja, han kan godt takke nei til inntektene og begynne å skape gratisunderholdning, men hvem vil det hjelpe?

Vil jo forøvrig nevne, også nevnt i videoen hans, at han selv har gjort veldedighetsarbeid. Nei, han jobbet ikke skjorta av seg for å hente inn de pengene, men det var hans initiativ like fullt.

For å avslutte, jeg antyder ingenting av det jeg nevner her fra kommentaren din, men ut må det allikevel.

Lenke til kommentar

Hva vet du om hans innsats? Ikke mye høres det ut som.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før, det er inntektsforskjeller i verden som er MYE verre enn dette her. Om det virkelig skulle være innsats og arbeidsmengden som hadde bestemt lønn, hadde Bangladesh hatt en av verdens høyeste lønnsnivå, og Norge hadde vært rimelig på bunn. Innenfor Norge hadde det nok vært helsepersonell og bønder som får mest, eller noe slikt. Hvis du skal klage over lønnsforskjeller så gir det mere mening å klage over at det finnes barn i østasia som tjener mindre i måneden enn det koster oss i Norge å kjøpe et t-skjorte de lager mange av hver dag. Og at de allikevel jobber mere i en månede enn folk flest her til landet i løpet av tre.
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før, det er inntektsforskjeller i verden som er MYE verre enn dette her. Om det virkelig skulle være innsats og arbeidsmengden som hadde bestemt lønn, hadde Bangladesh hatt en av verdens høyeste lønnsnivå, og Norge hadde vært rimelig på bunn. Innenfor Norge hadde det nok vært helsepersonell og bønder som får mest, eller noe slikt. Hvis du skal klage over lønnsforskjeller så gir det mere mening å klage over at det finnes barn i østasia som tjener mindre i måneden enn det koster oss i Norge å kjøpe et t-skjorte de lager mange av hver dag. Og at de allikevel jobber mere i en månede enn folk flest her til landet i løpet av tre.

"Det finne større problemer i verden" har alltid vært et elendig argument, skal man ikke være opptatt av noen problemer i verden om det ikke er det aller største problemet som finnes?

AtW

Lenke til kommentar

"Det finne større problemer i verden" har alltid vært et elendig argument, skal man ikke være opptatt av noen problemer i verden om det ikke er det aller største problemet som finnes?

AtW

Poenget mitt var ikke at det finnes større problemer, men at pew er hverken årsaken eller Et ille eksempel på dette konkrete problemet. Om du er optatt av inntektsforskjeller globalt er han som sagt et dårlig eksempel, er du mere optatt av inntektsforskjeller lokalt her og i Sverige, så bør du jo juble for at han eksporterer produktet sitt til hele verden og øker pengemengden i Sverige (og dermed gir mulighet for høyere lønn i Sverige for andre). Jeg er som sagt enig i at lønnsforskjellene er for store, men da klager jeg jo ikke over de som skaper ting på eget initiativ og får penger på denne måten.

Det å klage så fælt over inntektsforskjeller her til lands men ikke gidde å forholde seg til at vi utnytter flere andre kontinenter er forøvrig til de grader dobbeltmoralsk. Og det å klage over konsekvenser, men ikke å bry seg om årsakene er i beste fall for kort tenkt, i verste fall å misforstå med vilje.

Lenke til kommentar

Problemet er at du kommer med en mengde antakelser ut av tynn luft.

La oss si man kommenterer at Pew tjener for mye.

- Er det samme som at han er årsaken til disse problemene?

- Er det det samme som å klage over at Pew skaper ting?

- Er det det samme som at man ikke gidder å forholde seg til inntektsforskjeller mellom oss og fattige land?

- Er det samme som å ikke bry seg om årsakene?

Du setter opp en hel rad stråmenn her, du later som at bare fordi man fokuserer på noe, så bryr man seg ikke om noen andre aspekter i det hele tatt. Det er ikke riktig. 

(Forøvrig, uten at det er så viktig, er avstanden fra svensk snittlønn opp til pew større enn fra lønna til folk i feks bangladesh opp til hva svensker tjener)

AtW

Lenke til kommentar

Problemet er at du kommer med en mengde antakelser ut av tynn luft.

La oss si man kommenterer at Pew tjener for mye.

- Er det samme som at han er årsaken til disse problemene?

- Er det det samme som å klage over at Pew skaper ting?

- Er det det samme som at man ikke gidder å forholde seg til inntektsforskjeller mellom oss og fattige land?

- Er det samme som å ikke bry seg om årsakene?

Du setter opp en hel rad stråmenn her, du later som at bare fordi man fokuserer på noe, så bryr man seg ikke om noen andre aspekter i det hele tatt. Det er ikke riktig. 

(Forøvrig, uten at det er så viktig, er avstanden fra svensk snittlønn opp til pew større enn fra lønna til folk i feks bangladesh opp til hva svensker tjener)

AtW

Selvfølgelig betyr det ingen av delene. Jeg er bare optatt av at slike kommentarer ikke treffer poenget, og at det å blankt nekte å diskutere poenget bak er destruktivt. Det er fint at folk er optatt av lønnsforskjeller, men jeg liker ikke slikt "man må jo fortsatt kunne si" holdningen. Om man vil si slikt i et offentlig rom, må man forholde seg til at folk vil diskutere om det man sier egentlig er så problematisk som man vil ha det til.

Lenke til kommentar

Det er helt greit at folk vil kunne diskutere poenget bak, og om det er problematisk i det hele tatt. Men jeg vil helst slippe at folk blir beskyldt for dobbeltmoral og å ikke bry seg om årsakene når det er bare noe dikter opp at folk ikke bryr seg om forskjellen mellom rike og fattige land og ikke bryr seg om årsakene bak.

AtW

Lenke til kommentar

Det er helt greit at folk vil kunne diskutere poenget bak, og om det er problematisk i det hele tatt. Men jeg vil helst slippe at folk blir beskyldt for dobbeltmoral og å ikke bry seg om årsakene når det er bare noe dikter opp at folk ikke bryr seg om forskjellen mellom rike og fattige land og ikke bryr seg om årsakene bak.

AtW

Det var ikke meningen å beskylder ikke deg eller noen annen konkret for dobbeltmoral, jeg synes bare at holdningen jeg beskrev er dobbeltmoralsk. Jeg var usikker om hva du mente eller ikke, men i min verden er "det finnes mange andre problemer i verden" en måte å si "jeg bryr meg ikke" på. Det var nok litt overtolkning fra min side, så jeg beklager for tonen. Uansett mener jeg fortsatt at dette ikke går an å diskutere uten å snakke om lønnsnivå i resten av verden.

Lenke til kommentar

AtW

Det var ikke meningen å beskylder ikke deg eller noen annen konkret for dobbeltmoral, jeg synes bare at holdningen jeg beskrev er dobbeltmoralsk. Jeg var usikker om hva du mente eller ikke, men i min verden er "det finnes mange andre problemer i verden" en måte å si "jeg bryr meg ikke" på. Det var nok litt overtolkning fra min side, så jeg beklager for tonen. Uansett mener jeg fortsatt at dette ikke går an å diskutere uten å snakke om lønnsnivå i resten av verden.

Jeg er helt enig i det, "det finnes verre problemer i verden" er bare en måte å argumentere for at man ikke skal bry seg på, det er derfor jeg mener det er et dårlig argument.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Jeg er helt enig i det, "det finnes verre problemer i verden" er bare en måte å argumentere for at man ikke skal bry seg på, det er derfor jeg mener det er et dårlig argument.

AtW

Så fint at ingen av oss brukte det da...

Lenke til kommentar

Sitat Leadcoollisionman; "Som jeg har sagt før, det er inntektsforskjeller i verden som er MYE verre enn dette her"

AtW

Nå har jeg skrevet flere steder hvorfor jeg mener dette er relevant til pews lønning. Det var du som kalte dette en av mange problemer i verden. Det at du ikke forholder deg til det som jeg prøver å si her er mye av grunnen at jeg mistolka deg.

Nå er det fint vær, og dette er ikke fryktelig givende, så du får ha en god sommer.

Lenke til kommentar

Pewdiepie når han ser denne tråden:

money-gifs-zombieland.gif

Men altså, hva tjener dere i året, da? Regnskapsfører med 500k? Ingeniør med 700? Kanskje advokat med 1m? Hvis dere er interessert i å rette på verdens inntektsfordeling er det bare å holde kjeft og donere 2/3 av lønna til noen vaskekjerringer i Bangladesh.

Lenke til kommentar

Pewdiepie når han ser denne tråden:

Men altså, hva tjener dere i året, da? Regnskapsfører med 500k? Ingeniør med 700? Kanskje advokat med 1m? Hvis dere er interessert i å rette på verdens inntektsfordeling er det bare å holde kjeft og donere 2/3 av lønna til noen vaskekjerringer i Bangladesh.

Ja, selvfølgelig, nr 2 i rekka av idiot-argumenter når folk snakker om ting som ikke er som det bør være "ordne det bedre selv og hold kjeft", er det en slags nerve som blir truffet når folk føler så sterkt imot slike ting at de må komme med den slags søppelargument? Er det for slitsomt å stikke hodet i sanda og late som alt er bra om folk kommenterer ting som ikke er bra?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Ting som ikke er bra"? Er det så fælt at en Svenske tjener fett på å lage videosnutter? Det er ikke litt smålighet som viser seg, da?

Her er poenget: Vi lever i et fritt samfunn, hvor folk ser på det de ønsker, og inngår forretningsavtaler slik de ønsker. Så vidt jeg vet er dette faktisk en god ting.

Videre: Hvis vi antar at du har en gjennomsnittlig årslønn(500k), og trekker fra det nødvendige for å klare seg i Norge(150k), har du 350k til overs. Ditt overskudd kan altså hjelpe en fattig Inder like mye som Pewdiepies overskudd kan hjelpe deg.

Så igjen, det er bare å lede an hvis du er lei av ting som 'ikke er bra'.  :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...