_dundun_ Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Medisiner? Nei. Telefoner? Absolutt. 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Straks noe ikke lønner seg for produsenten å produsere, opphører som regel produksjonen ganske fort. Her får man faktisk kjøpt en ekstern 5,25" floppydrive hvis man absolutt vil ha en: http://www.floppydisk.com/internal.htm :) Endret 10. juli 2015 av PL610 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Telefonene har blitt altfor dyre. Kjøpt ny telefon hvert år i en årrekke, men stått over i år fordi prisene er helt hinsides. Investerte heller i en ny sykkel. Har Z2, men kjøpte meg faktisk en splitter ny HTC One M7 svart til 1600 som i tilfelle-telefon. Er jo faktisk raskere og mer responsiv enn Z2en, så det er rimelig spesielt. Designet er det beste fra HTC spør du meg. Viser også at det virkelig ikke er nødvendig å kjøpe nytt så hyppig som folk pleide. Liker denne såpass godt at jeg skal bytte den ut med Z2en som hverdagstelefon.Tror også at det er mange som vil ha designet til toppmodellene, men ikke er villige til å betale flere tusenlapper i godtgjøring. Tror det er lurt å roe ned litt på innmaten og heller slippe noen billigere modeller med toppdesign. Når du ser på alle de kinesiske telefonene som gjør sitt inntog, så er de mye bedre priset. Bør da være mulig for andre flagskiptelefoner å gjøre det samme. Kommer ikke til å kjøpe flere telefoner til 6000+ så da holder jeg meg til fjorårets. http://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-m4-aqua/190659 http://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-a7/168192 Billige modeller med toppdesign. Samsung har faktisk en hel serie (A3, A5, A7) med toppmodelldesign og varierende HW. Fra 3500 kr og nedover. Ser ikke poenget med å produsere produkter ingen kjøper. Jeg ser ikke nødvendigheten av en telefon med færre funksjoner. Medisin vil ellers stoppes å produsere hvis ingen bruker den. De finner jo hele tiden nye erstatninger. Hvis disse er billigere, eller lik pris vil den andre medisinen fases ut. Ingen produserer noe ingen kjøper! God batteri kan lett oppnås på smarttelefoner. Samsung har jo sparemodus som setter i i svart hvitt og deaktiverer mange funksjoner. Siden smarttelefoner har større batteri kan den altså lett vare i flere uker slik. Dessuten vil tradisjonelle mobiler bli produsert lenge enda. Det er mange land der de fleste ikke har råd til noe mer. India har jo f. eks et enormt marked for svært billige telefoner. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) nå var poenget her at teflonene generelt koster alt for mye . noe vil nok også synes at en bolig telefon er alt fra 3 000 kr og ned over jeg synes at en telefon som koster 3 lapper er en dyr telefon så kommer den en masse argumenter om at man må betale såp pas når det er så mange funksjoner men det er jo ofte funksjoner man slett ikke hat bed om Da blir man jo mere eller mindre tvunget til betale dyrt for en telefon , fordi andre ønsker ubegrensete muligheter produsenten ikke vil lage uten ta god betalt for det jeg har hørt at produkter har fått kritikk fordi de her for mange dyre funksjoner de fleste ikke bruker da vil produsenten bare lage en , eller noen få modeller som skal dekke alle sitt behov Da blir produktet sop pass kostbart at de som har bruk for en enkel og billig modell at en heller lar være å kjøpe den Nå har det også brukt en annen taktikk for dra inn ekstra penger trenger man større batterikapasitet , eller å utvide minnet på telefonen så må man kjøe dyrt tilleggsutstyr. det skal ikke være minnekortleser på telefonen , nei man må bruke en eller anen form for nettbasert lagring som krever som også krever høy hastighet alternativt så kan man får en kortleser man kobler til telefonen og har man behov for større batteri så får mann bare tak i et batteri som brukes til å ladde telefonen , i stedet for koble det direkte til man kunne nok ha spart lit strøm ved å bruke den direkte på telefonen i stedet for at det gikk tatt under overføringen hvorfor det er slik ? , jo for moteverden har for mye makt alt over 500 kr for en mobiltelefon er dyrt Endret 10. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 https://prisguiden.no/kategorier/mobiltelefon?s=price_min%20asc Prisene er ikke høye. Du kan få smarttelefon for under 1000 kr, og du kan få helt enkle telefoner. Hvis ingen kjøper helt enkle telefoner vil de koste 1000 kr bare fordi det er så få av dem. Du blir på ingen måte tvunget til å betale for mer enn du vil. Det blir du ikke i fremtiden heller. Er batterier dyrt ekstrautstyr? Batterier koster det det koster. Jeg lurer og på i hvilken situasjon du trenger over 2 uker batteritid? Det finnes massevis av telefoner med minnekortleser. Skylagring kommer fordi folk vil ha det, fordi det er enkelt og praktisk. Ikke for å tjene mer penger. Vi blir ikke akkurat påtvunget skylagring, det er mer som at folk klager på mangel på skylagring. Det krever ellers ikke høy hastghet.... Det finnes massevis av batterideksler som gir deg tykkere mobil med ekstra batteritid. Jeg forstår virkelig ikke hva du vil frem til, og jeg er åpenbart ikke alene. Det er og viktig å huske på at alle ikke er akkurat like som deg med dine behov. Dessuten virker det som om du har en oppfatning om at selskaper er en slags stor onde som gjør at alt vi kjøper blir veldig dyrt og de selger oss ting vi ikke vil ha. Veldig mye av dette kommer som følge av det forbrukerene vil ha. Altså de aller fleste, selv om det ikke gjelder deg personlig. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 hadde det ikke vært for smart telefoner som du tydeligvis synes koster for lite i den nederste prisskalaen så kunne en hel vanlig teflon kun beregnet for å ringe med koster non få hunder kr , ikke en hav tusenlapp og oppover om ikke alt er slik jeg beskriver det enda så går det den veien du lurer på hvem er det som trenger 2 ukers strøm på mobilen . der er de som bruker mobilen når de er ute og går på langtur noen liker jo også bruke telefonen i stedet for fotoapparatet for å ta bilder er minnet på telefonen fult og den mangler kortleser så er det ingen enkel affære flytte bildene til et annet sted når dekningen er dårlig da trenger man en telefon med minnekortleser men så er det jo de som må ha en bestemt telefon ( mange vil ha Iphone ) og så klager de etter på at den mangler muligheter. å finne helt perfekt telefon blir som å finne det politiske partiet du er helt 100% ening med Da kan man spørres seg hvorfor en teflon som har Manger i forhold til en annen , koster mye mere. man betaler jo da mer for mindre Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Jeg synes ikke de koster for mye... ser ikke hvor du har det fra. Jeg sier at smarttelefoner kan koste rundt 500 kr, som ikke er mye. Ellers får du en vanlig telefon til 99kr: http://www.lefdal.com/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK105BK/nokia-105-mobiltelefon-sort?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE Så ser ikke helt hva du vil frem til. Hvis du går på tur i over 2 uker så må du nok beregne å bruke penger på en god del spesielt og bra utstyr. Jeg tviler ikke på at du da kan få tak i bedre enheter å kommunisere med en en billig telefon til 99kr. Du kommer altså i en annen kategori. Er det vanlig å gå ut en tur å ta 1000 bilder med mobilen et sted med dårlig dekning? Telefoner har god lagringskapasitet. S6 droppet gjerne minnekort, men de kommer med 32 GB som standard. Du får plass til maaaaaange bilder der. I tillegg blir bildene utrolig mye bedre på en modell som S6 enn en super-billig modell. På de modellene er de ikke så mye poeng i å ta mange bilder for å si det slikt. Jeg ser virkelig ikke hva du mener med mangler. For resten av verdens befolkning er disse mobilene langt bedre. Hvis du ser på det som en mangel at den ikke mangler wifi f. eks så har du vel rett, men perspektivet blir bare utrolig merkelig på den måten. Hvis en fyr kommer med en 100 kr Nokia og en iPhone og sier du får mer med Nokiaen til en lavere pris så hadde det jo vært regnet som svindel, og ulovlig. Det er mulig at du har en spesiell oppfatning om akkurat hvordan selskapene bør lage produktene sine, men det er nå slik at resten av verden ikke deler den oppfatningen. Jeg synes det er veldig naturlig at vi får mobiler på markedet utifra hva folk vil kjøpe, og at alle mobiler ikke er utelukkende bygd for hva du vil kjøpe. Jeg ser heller ikke problemet da det finnes telefoner som oppfyller kravene dine. Jeg ser heller ikke hva problemet er med at folk kjøper det de har lyst på og passer for dem. Spesielt ikke når det folk kjøper er helt vanlige ting. De fleste vil heller se på det som merkelig å kjøpe en telefon til under 500kr enn en til over 5000kr Endret 10. juli 2015 av TKongen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) her roter du mye jeg så ikke at en billig teflon måtte ha batteri tid på 2 uker men skal man kun bruker telefonen til å ringe med så er 500 kr mer en nok noe av poenget mit var at produsenten legger inn funksjoner mange ikke vil ha for så påstå at man at telefon må koste lit for det er funksjoner som koster å bygge inn i telefonen. da kan de påstå at man får telefonen billig for man kan gjøre så mye med den men dette forstår du tydeligvis ikke derfor slak jeg spørre på en annen måte mår man får pcer og nettbrett ti noen få tusen kr hvorfor skal telefonene for pokker koste opp mot de 5 dobbelte . telefonene er jo ikke så mye bedre en pc til 5 tusen vil alltid vær bedre en smartmobil til samme pris Endret 10. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Clas Ohlson har minst to telefoner til under 500kr, så løp og kjøp hvis du ikke vil ha smarttelefon. Da kan du ringe alt du lyster og overlate surfingen til datamaskinen eller nettbrettet ditt. Problem løst Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Clas Ohlson har minst to telefoner til under 500kr, så løp og kjøp hvis du ikke vil ha smarttelefon. Da kan du ringe alt du lyster og overlate surfingen til datamaskinen eller nettbrettet ditt. Problem løst Nå har jeg en telefon som funger for mit bruk . men nå var også poenget at mange ikke vil ha hvilken som helst telefon de vil ha kjente merker de vet ikke skaper trøbbel og så vil de ha telefoner de vet funger med dagens telefon nett hvis det stemmer som det sies , at 3G skal slåes av når 4G er bygd fukt ut så må bli man jo tvunget til å skaffe seg en som støtter 4g eller godta 2g på den telefonen man har lit dumt hvis man har en abonnement som inkluderer 4G og ikke et billigere abonnementet med 2g/3G Da har man enda et eksempel på at produsentene ikke bare lar oss få noe nytt , men de presser det også frem jeg sier ikke at alt er så galt , men det blir likevel feil å pushe på for å få folk til vrake produkter som er helt i orden bare for å betale mye penger for noe som er lite grann bedre man får liksom "ikke lov" til slite ut produktet før man må skaffe seg et nytt Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Hva skal man med 4G hvis man ikke vil ha smarttelefon? Mange skrur til og med av 3G for å spare strøm på enkle telefoner. De Clas Ohlsson-telefonene er forresten Nokia som som jo er et ganske kjent merke og kjent for å lage bra og enkle telefoner. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Hva skal man med 4G hvis man ikke vil ha smarttelefon? Mange skrur til og med av 3G for å spare strøm på enkle telefoner. De Clas Ohlsson-telefonene er forresten Nokia som som jo er et ganske kjent merke og kjent for å lage bra og enkle telefoner. Det var ment for de som hadde en gammel smarttelefon de brukte Nå har jo morosoft ødelagt for Nokia først kjøpte de selskapet og så legger de ned produksjonen. ihvertfall av de enkle modellene som da betyr at man må kjøpe en mere avansert modell Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Det finnes telefoner med all slags varierende grad av funksjonalitet, ingen tvinger på deg ekstra funksjonalitet hvis du ikke vil ha det. Ekstra funksjonalitet koster jo selvsagt mer, de har jo lagt inn mer. Det er jo bare logisk. Du sammenligner ting som ikke kan sammenlignes. PCer er totalt forskjellige. De har helt andre krav til størrelse, varme batteribruk osv. De er muligens kraftigere, men en CPU i en bærbar hadde umulig fått plass i en mobil. Det koster mye å lage det lite, selv om det ikke yter like bra. Ellers så vil en mobil i praksis være mye bedre i bruk enn en PC til 3000 kr. Den vil lett slå den i alt den kan gjøre av browsing/netflix osv. Det samme gjelder en PC til 5000 kr. Skjermen er jo og en kategori hvor en mobil knuser PCen, i tillegg til ting som byggekvalitet og batteri. Nettbrett er ofte billigere. Det kommer jo av at Samsung selger jo modeller med 17% margin, og Apple selger med rundt 25% tror jeg. Ingen tvinger deg til å kjøpe disse. Xiaomi selger f.eks med en margin på 3%, som er helt utrolig lavt. Det er ganske vanskelig å selge med mye lavere enn det. Det koster altså det det koster, fordi det koster så mye. Ellers vil jeg gjerne at du kommer med kilde på at 3G skal skrus av. Spesielt med tanke på at Norge sikkert ikke vil få full 4G dekning på mange tiår enda. Jeg ser ikke helt hvorfor du trekker inn disse hypotetiske problemene. "hvis disse telefonene forsvinner" "Hvis 3G nettet blir slått av". Jeg er ganske sikker på at verden er helt annerledes på den tid. Du ville fått mye penger hvis du kunne vite hva som skjer i teknologiverdenen 20 år frem i tid! Endret 10. juli 2015 av TKongen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Skjermen er jo og en kategori hvor en mobil knuser PCen, ikke hvis den er liten . da er det ikke oppløsningen men det fysiske bilde som betyr noe det er vel ikke meningen at man skal bruke kikkert for se film ? Det finnes telefoner med all slags varierende grad av funksjonalitet, ingen tvinger på deg ekstra funksjonalitet hvis du ikke vil ha det. Ekstra funksjonalitet koster jo selvsagt mer, de har jo lagt inn mer. Det er jo bare logisk. Nå forsvinner jo nokia modellene til 3-500 kr. da er det samsung og sonny fra rett under tusen kr Det sprøs hvor lenge det varer angående 3G http://www.tu.no/it/2014/06/11/telenor-skal-kvitte-seg-med-3g netcom satser stort på 4G og lover i reklamen at 98% skal kunne ha 4G i løpet av neste år Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Skjerm er langt mer enn oppløsning. TN panelene er forferdelige i forhold til f.eks AMOLED. Jeg ville heller sett film på en 5.7 AMOLED enn en forferdelig 13" TN, og de er ikke gode noen av dem. ROG Swift har gjerne bra TN, men ikke de PCene til 5000kr. Jeg er og rimelig sikker på at en 1440p AMOLED på 5.7" er dyrere å produsere enn 13 TN panelene. Hvis du kjøper en mobil og en PC for 5000 kr får du altså mer skjerm for pengene med mobil. Dyrere er den nok og. Så ser ikke hvorfor en mobil bør være billigere, hvis komponentene ikke er billigere. Bør produsentene subsidiere mobil salg? Nokia er ikke den eneste. Samsung selger telefon til 150 kr. Som sagt vil disse selges i mange deler av verden i lang tid. Det vil nok og lenge være et marked for bare den billigste telefonen du kan finne, for å bruke som backup telefon. Skjønner ikke helt problemet fortsatt. Artikkelen nevner Telenor, du snakker om Netcom. Telenor må ha full 4G dekning før de slår av 3G. Ellers ser jeg ikke problemet. Abonnement vil ikke bli dyrere. Allerede nå så begrenses hastighet på 4G, der det laveste er 10 mbit/s. 3G kan lett nå 42 mbit/s med HSPA+. Abonnementene vil altså ikke bli dyrere, fordi 4G abonnementene vil bare være hastighetsbegrenset slik som i dag. I tillegg er det langt frem i tid, og de har ofte store planer om hva de skal gjøre uten at de nødvendigvis gjennomfører. Får en følelse av at du prøver å konstruere problemer som ikke eksisterer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 høy oppløsning er ikke alt hos nettbutikken til clas ohlson var det kun nokia som kostet under 500 kr du spurte om hvem som skulle legge ned 3G Nå påstår du til og med at man kan få tilnærmet samme hastighet med både 3 og 4G Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Det er jo nettopp det jeg sier. Høy oppløsning er ikke alt. Det er derfor jeg ville valgt AMOLED skjermen, da den gir utrolig mye bedre bilde, uavhengig av oppløsning. Ellers ser low-res content mye bedre ut på skjermer med høy ppi. Er clas ohlson den eneste butikken i landet? Elkjøp og lefdal selger samsung til 150kr. Det er ingen påstand, det er jo objektivt de hastighetene som er. Nesten alle i Norge har lavere fart på 4G enn det de kan oppnå med 3G. https://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_HSPA HSPA+ har faktisk teoretisk makshastighet på 168 mbit/s opp og 22 ned. Du sier Telenor skal legge ned når de er ferdig med 4G, da er det irrelevant at Netcom kan komme til å ha full 4G dekning. Tror ikke Telenor kommer til å bruke netcom-nett med det første. Altså langt inn i fremtiden, altså et hypotetisk problem. http://www.telenor.no/privat/mobil/mobilabonnement/ Du kan lett se her. Det billigste abonemanget er begrenset til 10 mbit/s. For 750 kr i måneden får du 50 mbit/s. Hastigheten er begrenset. Hvis det blir billigere for Telenor med trafikk på 4G nett blir altså ikke abonnementet dyrere. Skiftet til 4G vil heller ikke gi økt hastighet for abonnementet er begrenset. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 det du fokuserte på var en skjerm på rund 4-5 tommer , som nettop var så bra fordi den hadde høyere oppløsning en pc skjermen da svart jeg med at en slik skjerm blir lett for liten til databruk ( oppløsingen har lite å si den sammenhengen ) du refererte også til clas ohkson , da forholder jeg meg til den butikken Billige mobiler er ofte gamle modeller som ikke støtter den nyeste teknologien Når alle etterhvert får avskrudd 3G , så må de enten godta at telefonen ikke støtter 4G eller kjøpe seg en ny hvis de da finner en billig en som støtter 4G et tenkekors når alt skal skje på nettet samtids som det også forutsettes at kommunikasjonen skjer raskt. hvis det nå er slik at man kan få mye høyere hastighet med 3G , hvorfor gjør de det da ikke ? hvorfor bygger de ut 4G nett i stedet ? er det fordi raskere 3G nett også er ustabilt ? man kan matche fiber hastigheten med kobber men da blir linje ustabil , samtidig som det eer dyrt å gjøre det problemet med mobilt bredband er databegrensingene,som strengt tatt bare er tull fra tilbyderen Er det de som ikke har kabel skal leve med i fremtiden ? Da er wifi bedre. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Jeg skrev om en skjerm på 5.7 for det første. Jeg sa den var go på grunn av skjermkvalitet, ikke oppløsning. Slik skjerm blir ikke for liten til databruk. Bare se på salgstallene, folk synes det er en veldig fin størrelse og mobiler selger utrolig mye i forhold til nettbrett. Jeg har ikke referert til clas ohlson, eneste butikken jeg har referert til er lefdal. Når og hvis 3G blir skrudd av er ikke 4G nyeste teknologi lengre, så det vil være noe som alle telefoner har, akkurat som 3G i dag. Det er nok på grunn av kostnader, i tillegg til at 4G sikkert har andre fordeler også. Tror ikke det nødvendigvis blir ustabilt. Dessuten har 4G langt høyere hastighet, og er mer fremtidsrettet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 skjermstørrelsen har med bruken å gjøre . nå bruker jeg pc min , som har 19 tommers skjerm ( gammelt format ) til mye forskjellig også til nettsurfing da vil en mobilskjerm på 5-6 tommer bli i miste laget for enten blir detaljen for små eller så får man ikke plass til hele nettsiden i et skjermbilde Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg