Gå til innhold

Hva slags nettbrett vil dere anbefale?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

iPad har faktisk en fin formfaktor for bøker. Til det bruket du stipulerer tror jeg en av de modellene vil passe bra. Du trenger ikke spesielt mye futt i brettet heller for det, så du tåler noen oppgraderinger av IOS. Hvis du heller mer mot android er det et hav av modeller å velge i. 8" til Samsung er nok verdt en titt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvilken størrelse vil du ha? Er det stort sett for sofabruk kan det være ca 10", dersom du skal reise mye med det er det mer passe med 7-8". Skal du i hovedsak surfe og bruke FB, vil et nettbrett med 4:3 passe best, mens 16:9 er bedre dersom du skal se mye film. Alle iPad er i 4:3, de fleste android er i 16:9, men det finnes modeller her også som er 4:3 (noen Acer-modeller, samt Nexus 9). Hva er budsjettet ditt?

Og ja, du kan surfe gjennom tethering på din mobiltelefon med en wifi-modell.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Både Tab Pro og Tab S er gode alternativer med rask HW, S har bedre skjerm. Alternativet fra Apple i dette prisområdet er iPad mini 2. gen (retina) til ca 2500, da får du 4:3-skjermfomat. Den har også rask HW, omtrent samme innmat som Air (1. gen).

Lenke til kommentar

Har en Samsung Tab S 10" og en Samsung Tab Pro 12.2. Har veldig ulik erfaring når det gjelder batteribruk. Førstnevnte sluker strøm og oppladning tar evigheter. Pro-en derimot varer evig sammenlignet med S-en, til tross for at den er en (halvt år) eldre modell og har større skjerm. Hvis du finner denne i salg fremdeles, kan jeg sterk anbefale den. Skjermstørrelsen er perfekt.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Det jeg misliker med 10" for bøker er at det ofte blir ekstremt store bokstaver når man leser det i landskapsmodus, mens skjermen blir i overkant lang når hvis man leser den i portrett.

Størrelsen er finfin til det meste ellers.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper et nettbrett som har Wifi, kan jeg da surfe på det samme nettverket som ved roaming på mobiltelefon?

Kan bekrefte at dette funker fint med Samsung mobiltelefon og nettbrett. Protokollene begynner å bli såpass innarbeidet og standardisert at det sannsynligvis funker med det meste. Er mange opsjoner med wifi, bluetooth og USB. Vet ikke helt hva du mener med roaming, for jeg forbinner det med avtaler nettoperatører imellom på mobilnettet, men jeg pleier å bruke wifi hotspot på mobilen ved behov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har du iPhone som mobil så vil den og en iPad kommunisere usynlig, og gi deg en mulighet til å slå på og koble til hotspot fra iPad uten å måtte skru på noe på iPhone først. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Går dette over BT eller WiFi da?

Aner ikke hva de bruker i bakgrunn, men må ikke være tikobla samme nett om det var det du mente. Er del av handoff-systemet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Bruker WiFi. Se siste avsnitt her: https://support.apple.com/en-gb/HT204681

Har testet tethering over BT, og det er trege saker. Får som regel 1-2 Mbps der, selv om telefon er på 4G med 40-50 Mbps.

Ah var det du mente, troddu du mente kommunikasjonen som gjør at iPad vet når iPhone er i nærheten. Selve hotspot bruker sef wifi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...