Gå til innhold

Det var det, Windows Phone

Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje et av problemene, Nokia skviste alle andre ut av markedet.

Hvor interessant er det for Samsung, HTC osv og gi ut Windows telefoner når de vet de blir knust av Nokia som har 97% markedsandel?

Hva om Microsoft har vært i samtaler med de store Android produsenten og spurt følgende: Hvis vi kutter tilbake på Lumia telefonene, kan det være interessant for dere å komme tilbake?

HTC kom ut med sin siste One utgave til Windows Phone, og det har vært nevnt at HTC har utalt at de jobber med Windows 10 telefoner.

I følge uttalelser fra Kevin Turner i Microsoft, ser det ut til at de ønsker at Lumia linjen skal bli det samme for Windows telefoner som Surface er for PC. En måte å vise fram Windows på, og for å pushe de andre produsentene til å lage bedre maskiner.

Men hvorfor i alle dager skal produsentene gå fra et gratis OS med enorm suksess, mulighet til å endre ting som de vil, et blomstrende app-marked og en god oppdateringshistorikk til et marginalt OS der produsenten tidligere har presset ut konkurrentene, avsluttet støtte for eldre enheter uten forvarsel og der app-støtten er begredelig?

Det kan selvfølgelig hende, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Da må iallfall MS betale dem godt, eller så har de (klokelig og endelig) innsett at Google begynner å få altfor mye makt. For det er ikke bare bare å støtte to OS - det blir dobbelt opp med testing, driverproduksjon etc. 

Det går jo an å håpe, men det overrasker meg lite om Google har noen små godbiter gjemt i kontraktene med de store som gjør det vanskelig for dem å gi ut Windows-telefoner. 

Det er bra at Google begynner å få alt for mye makt?

Hva med å bruke et gratis OS der utvikleren står bak produktet sitt, slik at andre ikke kan saksøke deg for brudd på diverse patenter.

Man kan bruke Windows gratis, eller man kan bruke Android, hvor man må betale diverse lisenser til andre da dette ikke er inkludert i systemet.

Microsoft betaler de godt, de trekker det bare fra på lisensene produsentene av Android telefoner må betale. :)

Hvor i alle dager er Android sin gode oppdaterings historikk?

Min Lumia 920 oppdateres enda, og den kommer til å få Windows 10 også.

37.4% av alle Android telefoner har fremdeles Android 4.2.2 som kom ut ca samtidig som min Lumia 920.

Sjekket forresten spillene jeg har på Windows Phone, 92stk, hvorav 3 er tilgjengelig på iOS og 2 på Android. Jeg er kanskje sær, men spillutvalget på iOS og Android for meg er veldig begredelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvorfor i alle dager skal produsentene gå fra et gratis OS med enorm suksess, mulighet til å endre ting som de vil, et blomstrende app-marked og en god oppdateringshistorikk til et marginalt OS der produsenten tidligere har presset ut konkurrentene, avsluttet støtte for eldre enheter uten forvarsel og der app-støtten er begredelig?

Det kan selvfølgelig hende, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Da må iallfall MS betale dem godt, eller så har de (klokelig og endelig) innsett at Google begynner å få altfor mye makt. For det er ikke bare bare å støtte to OS - det blir dobbelt opp med testing, driverproduksjon etc. 

Det går jo an å håpe, men det overrasker meg lite om Google har noen små godbiter gjemt i kontraktene med de store som gjør det vanskelig for dem å gi ut Windows-telefoner. 

Google telefonene er ikke gratis, Samsung er mer eller mindre i "krig" med google og jobber med alternative løsninger, inkludert sitt eget OS. MS tjener vel mer på Android telefoner (patenter) enn de gjør på Windows telefoner. Ville faktisk blitt mer overasked om det ikke kommer en Win10 telefon fra Samsung i høst enn om det gjør det.​

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken telefon produsent tjener på salg av Android telefoner for tiden. HTC sliter, Sony sliter. Samsung var den store kongen, men de sliter vist også om dagen. De sliter altså selv om de bruker det såkalte "gratis" Android systemet.

Når det gjelder produsentenes valgfrihet med tanke på at de kan gjøre hva de vill med OSet så er det ikke sjeldent at man hører "jeg vil ha Stock Android, ikke disse tulle skinsene til produsentene" "jeg vil ikke ha all disse crap programmene som produsentene har lagt inn, som ikke kan avinstalleres. ;)

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke ville vært lurt av produsentene å bruke Win10 på telefoner, jeg tviler bare på om det går.

For det første har man problemet med at folk ikke kjøper dem. For det andre er utvalget av kvalitetssoftware langt bak konkurrentene, og for det tredje er det risikoen for at Google legger seg borti retten til å lage telefoner med flere OS. For det fjerde er det produsentenes ønske om å (dessverre) endre programvaren på telefonene. 

Det hadde vært topp om f.eks Samsung begynte å produsere gode Windows-telefoner og at operativsystemet fikk en meningsfylt markedsandel. Men jeg tror det altså ikke før jeg ser det. 

Når det gjelder oppdateringer er ikke Android særlig bra heller, men det stuntet MS dro mellom 7.5 og 8 var ille. Virkelig ille.

Sjekket forresten spillene jeg har på Windows Phone, 92stk, hvorav 3 er tilgjengelig på iOS og 2 på Android. Jeg er kanskje sær, men spillutvalget på iOS og Android for meg er veldig begredelig.

Det finnes sikkert noen som opplever utvalget av programvare som bedre på Windows enn på Android og iOs. Men det _er_ ikke bedre. Ikke for den jevne bruker. 

Lenke til kommentar

Ingen av dere som har møtt noen hardbarka iPhone-fanboys eller Android-fans. Og det er rart, så "tech-savvy" dere er. ;)

ATW, sett deg i speilet i det siste? :D

Det er nok mye jeg kan se meg i speilet med, men akkurat mobiler tror jeg at jeg ikke er en voldsomt ivrig forkjemper for det ene eller andre, du snakker tross alt med en mann som har hatt 4 mobiler de siste 15 årene :)

AtW

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at det ikke ville vært lurt av produsentene å bruke Win10 på telefoner, jeg tviler bare på om det går.

Du er vel egentlig ganske bastant i dit første innlegg. Overskriften er for øvrig "Det var det, Windows Phone".

Du har i hvert fal rett på det punktet, i og med navneskiftet når de går til Windows 10. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er nok mye jeg kan se meg i speilet med, men akkurat mobiler tror jeg at jeg ikke er en voldsomt ivrig forkjemper for det ene eller andre, du snakker tross alt med en mann som har hatt 4 mobiler de siste 15 årene :)

Kanskje. Men du er fort ivrig på å forsvare Android uansett situasjon, så det er med andre ord uavhengig av hvor mange mobiler du har hatt. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje. Men du er fort ivrig på å forsvare Android uansett situasjon, så det er med andre ord uavhengig av hvor mange mobiler du har hatt. ;)

Jeg synes android er bedre enn alternativene, det er riktig. Når det ene alternativet er apple, som du sikkert skjønner hvorfor jeg ikke velger, og det andre er en plattform som ikke har appene jeg bruker, så er det ikke så mye igjen. (Tizen teller ikke :))

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg tror den jevne bruker foretrekker å ha en offisiell klient fremfor å få høyere oppløsning et par dager før resten.

Men en ting skal windows phone ha - de har de mest ivrige tilhengerne av en eller annen grunn.

Da er det jo bra at man kan velge mellom å bruke den offisielle klienten, eller en som er utviklet av en i følge deg "Gal mann" på Windows.

Lenke til kommentar

Jeg synes android er bedre enn alternativene, det er riktig. Når det ene alternativet er apple, som du sikkert skjønner hvorfor jeg ikke velger, og det andre er en plattform som ikke har appene jeg bruker, så er det ikke så mye igjen. (Tizen teller ikke :))

Linker til denne posten nesten gang vi har diskusjonen. ;)

Og så lurer jeg alltid på hvilke apper du bruker når ingen av dem er på WP.

Lenke til kommentar

Linker til denne posten nesten gang vi har diskusjonen. ;)

Og så lurer jeg alltid på hvilke apper du bruker når ingen av dem er på WP.

Ok, ingen av de er feil, det er apper som finnes på winphone som jeg har, men av viktigere ting som mangler totalt er apper til å styre styingssystemet i huset, apper til å styre mediasenter-software min, apper til å styre kamer, og apper til å styre intercom. 

Spesielt de to første er blant de jeg bruker mest.

AtW

Lenke til kommentar

Ok, ingen av de er feil, det er apper som finnes på winphone som jeg har, men av viktigere ting som mangler totalt er apper til å styre styingssystemet i huset, apper til å styre mediasenter-software min, apper til å styre kamer, og apper til å styre intercom.

Ingenting til å styre KNX med? Hvilken app bruker du på Android?

Finnes det virkelig så sære mediasenter-systemer at ingen har laget app for det til WP?  :huh: 

Kamera-apper finnes det jo mange av. Selv liker jeg IP Cam Viewer fordi den er så latterlig enkel (bruker appen med samme navn på Android, men det er ikke samme utvikler). For mer avansert bruk har selvfølgelig cam-serveren en egnet mobil nettside.

Har SIP-intercom selv via FreePBX. Hva bruker du? (Jeg ble nysgjerrig)

Lenke til kommentar

Ingenting til å styre KNX med? Hvilken app bruker du på Android?

Finnes det virkelig så sære mediasenter-systemer at ingen har laget app for det til WP?  :huh: 

Kamera-apper finnes det jo mange av. Selv liker jeg IP Cam Viewer fordi den er så latterlig enkel (bruker appen med samme navn på Android, men det er ikke samme utvikler). For mer avansert bruk har selvfølgelig cam-serveren en egnet mobil nettside.

Har SIP-intercom selv via FreePBX. Hva bruker du? (Jeg ble nysgjerrig)

Finnes sikkert noe å styre KNX med, men ikke med den interfacen jeg foretrekker.

Ja, det gjør det, den beste i gata :)

Litt uklar på de to siste: Det er snakk om en app som styrer ett kamera (altså et dedikert kamera), ikke en kameraapp som sådan på mobil, samt den typen intercom man bruker på motorsykler.

AtW

Lenke til kommentar

Microsoft har nettopp offentliggjort at de sparker stort sett alle som jobber med å lage telefoner, og at de skrur ned satsningen på å vinne mobilmarkedet kraftig. Selv om de sier at de skal lage telefoner til "tre nisjer" tror jeg ikke vi skal holde pusten for at det kommer særlig mange flere Microsoft-telefoner. Da står man igjen med de få tredjepartsprodusentene som har blitt med så langt, men tviler på om de gidder nå som ikke engang Microsoft har trua på plattformen sin. 

Synd, for Microsoft var virkelig inne på noe. Men vis meg den utvikler som lager apper til Windows phone nå, og jeg skal vise deg en gal mann. 

Tror du tar feil. ;)

MJ har intervjuet Satya Nadella, men hun er vel kanskje for stor fangirl til at det teller.

«If no OEM stands up to build Windows devices we'll build them. There will be Lumia Devices.»

«If there are a lot of OEMs, we'll have one strategy. If there are no OEMs, we'll have one strategy. We are committed to having the phones in these three segments. And I think the operational details will become clear to people as they see it.»

De skal konsentrere seg om 3 segmenter og skal produsere 3 - 6 modeller i året, og det tas som et tegn på at de skal slutte og lage telefoner.

Apple lager 1-2 modeller i et segment og de er verdens yndlinger. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi får nå se. Jeg synes ikke "vi vil ikke bygge telefoner, men om ingen andre vil så får vi vel gjøre det" er en strategi som høres ut som en vinner. 

Minner meg litt om det kona pleide å si til ungene: "Hvis ikke du rydder rommet ditt, så gjør jeg det!", Takk, mamma, svarte de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...