_dundun_ Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg forstår veldig godt hva Microsoft vil, jeg klarer bare ikke å se veien frem dit. Jeg tror MS har en stor fremtid, men jeg tror ikke operativsystemer er en veldig viktig del av den. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Du tror ikke operativsystem er en viktig del ? Windows har over 1 milliard brukere. "One windows" er jo grunnstenen i Microsoft sin nye strategi, Windows10 (windows as a service) på alle plattformer fra Pc'er, telefoner, klokker, spillmaskiner, IOT.... 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Stemmer, jeg tror ikke os kommer til å være viktig nok fremover til å leve av, og det samme tror MS. De har tross alt gått bort fra "Windows overalt" som strategi, og fokuserer nå på Office som hovedplattform. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Microsoft har flere bein å stå på og Business segmentet har i alle år vært hoved inntekt kilde og hoved fokus område. Windows er fundamentet og nødvendig i en eller annen fasong/form og det er riktig at business sammen med server/tools er store ( tilsammen > 50%) . Men det ene avhenger av det andre og windows som operativsystem server/desktop/devices vil fortsatt være der som en forutsetning for det andre innen bedrift og cloud og være stor på lisens omsetning. Bilde over omsetning pr divisjon 2013. Windows Phone er i den lyse blå. 2 Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Det var da maken til svartmaling, da. Det jeg leser ut av dette, og det jeg håper på, er at Microsoft slutter å pøse ut en haug billig-modeller, uten at det skjer noe i det øvre sjiktet. Ikke misforstå: Å ha billige, men fremdeles skikkelig gode telefoner er jo selvfølgelig et pluss, men det er grenser for hvor mange verden trenger. Det er jo stappfullt av modeller med nummer under 800. Apple har jo klart seg med én modell. Microsoft trenger selvfølgelig ikke være så kjipe, men hold fokuset på færre telefoner, og gjør det skikkelig. Jeg har tro på Windows Phone en runde til. De har brukt mye energi på å legge opp til enkel konvertering av Android/iOS apper og tjenester til Windows (Phone). Samtidig legger de så til de grader opp til Windows Universal-apper (for Windows, Phone, Xbox, HoloLens, Win IoT, etc) at å tro at Microsoft med et pennestrøk legger ned Windows Phone er direkte naivt. Å nei, du. Windows Phone er nok ikke dødt enda. Men hvis det skjærer seg nå med Windows 10 Mobile, så er det vel et spørsmål om det overlever i lengden... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hvor er xBox her? Også i den lyse blå (Entertainment and devices)? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Hvor er xBox her? Også i den lyse blå (Entertainment and devices)?Ja. Windows including Surface tablets and other hardware Business Office, Exchange, SharePoint Server and Tools Windows Server, Microsoft SQL, Visual Studio Entertainment and Devices XBox 360/LIVE, Windows Phone Online Services Bing, MSN, Hotmail Tatt herfra http://www.tannerhelland.com/4993/microsoft-money-updated-2013/ Endret 9. juli 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Microsoft har flere bein å stå på og Business segmentet har i alle år vært hoved inntekt kilde og hoved fokus område. Windows er fundamentet og nødvendig i en eller annen fasong/form og det er riktig at business sammen med server/tools er store ( tilsammen > 50%) . Men det ene avhenger av det andre og windows som operativsystem server/desktop/devices vil fortsatt være der som en forutsetning for det andre innen bedrift og cloud og være stor på lisens omsetning. Jeg er helt sikker på at "business" kommer til å fortsette å vokse på bekostning av Windows. Tviler på om Microsoft over tid klarer å være de eneste som tar seg godt betalt for et operativsystem, og nå som browseren blir en større og større del av folks bruksmønster blir det bare verre og verre. Windows server - javisst, men da tror jeg det også blir som en service. Jeg sier ikke at Windows forsvinner - bare at viktigheten av det som system kommer til å gå ned etterhvert som skya tar over mer og mer. Og Windows Phone? Det kommer neppe til å vokse iallfall, og om ingen begynner å lage apps snart tviler jeg som sagt på om det finnes noen fremtid utover ekstrem nisjebruk. Synd, for på mange måter er det et ekstremt bra mobil-os, og brukeropplevelsen er kanskje best av alle. Men å kjøpe en Windows Phone? Aldri. Ikke sjans. Får jo ingen av de litt særere programmene jeg bruker, og de jeg får er ofte langt bak sine Android- og iOs-alternativer både i features og polish. Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Du vet tydligvis ikke hva windows as a service er for noe. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Jeg har jobbet med ms-teknologi i et tiår, både hos gullpartnere og norges største selskaper. Har relativt grei kontroll på hva de driver med. Uansett - poenget mitt er at jeg tror neppe det blir mulig å ta betalt for klient-os særlig lenger. Da tviler jeg på om MS gidder å fortsette å pumpe milliarder inn i å støtte windows-telefoner og heller satser på å beholde posisjonen sin på desktopen ved å ha knallgod støtte for de to mobil-operativsystemene som overlever på egen hånd. All min erfaring med MS-koding tilsier at det de lover om "write once-run everywhere" blir skikkelig middelmådig om ikke utviklerne faktisk tar hensyn til mobilbrukerne. Og det tror jeg ærlig talt ikke de gidder med 2% markedsandel. Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Da bør du ha fått med deg at windows as a service fom windows X er feature oppdateringer kontinuerlig levert via WU,WUB,WSUS . Med mindre eller mere managed avhengig av policy. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Da bør du ha fått med deg at windows as a service fom windows X er feature oppdateringer kontinuerlig levert via WU,WUB,WSUS . Med mindre eller mere managed avhengig av policy. Jeg mener Azure-satsningen, ikke kontinuerlig oppdatering av klienter. Det er du som snakker om "windows as a service", ikke jeg, jeg sa "Windows server - javisst, men da tror jeg det også blir som en service.". Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
TheMoose Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hvorfor skrives det så mye om det. Hver "eneste" OS lansering fra Microsoft har stor interesse over alt. Det er en kjensgjerning. Det skrives mye, men færre og færre oppgraderer, og "ingen" lager programvare med de nye Apiene som kreves for å støtte multiplattform. Til og med Microsoft droppa dem da de kom med ny Skype nettopp. Det sier sitt. Mer enn sju av ti Windows-brukere er ikke engang oppe på Windows 8 ennå. Da hjelper det lite hva som skrives. Der tror jeg du har misforstått. De vil ikke videreutvikle de 2 Skype appen som er laget for Windows 8/8.1 Modern. De hold holder på å utvikle en ny fra bunn i forbindelse med Windows 10, basert på de nye Windows 10 utvikler verktøyene, og tettere integrering i selve OSet. I motsetning til Windows 8 apper fra Microsoft, bruker nå Microsoft akkurat de samme utvikler verktøyene som alle andre utviklere har tilgang til når de utvikler Windows 10 apps, i følge Windows Central. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Hvorfor skrives det så mye om det. Hver "eneste" OS lansering fra Microsoft har stor interesse over alt. Det er en kjensgjerning. Det skrives mye, men færre og færre oppgraderer, og "ingen" lager programvare med de nye Apiene som kreves for å støtte multiplattform. Til og med Microsoft droppa dem da de kom med ny Skype nettopp. Det sier sitt. Mer enn sju av ti Windows-brukere er ikke engang oppe på Windows 8 ennå. Da hjelper det lite hva som skrives. Der tror jeg du har misforstått. De vil ikke videreutvikle de 2 Skype appen som er laget for Windows 8/8.1 Modern. De hold holder på å utvikle en ny fra bunn i forbindelse med Windows 10, basert på de nye Windows 10 utvikler verktøyene, og tettere integrering i selve OSet. I motsetning til Windows 8 apper fra Microsoft, bruker nå Microsoft akkurat de samme utvikler verktøyene som alle andre utviklere har tilgang til når de utvikler Windows 10 apps, i følge Windows Central. Vi får se da, om den kommer ut og funker topp på alle plattformer. Det skulle bare mangle. Det endrer uansett ikke at software utviklet med disse verktøyene vil være ubrukelige for over 75% av alle Windowsbrukere på desktop og tilgjengelige for ca. 1% av mobilbrukerne fra start, så jeg forstår virkelig ikke hvordan man skal få utviklere til å begynne å bruke dem når de kan benytte "vanlig" Win32 og heller nå 100% av Windows-brukerne. Selv om det kanskje ikke ser sånn ut heier jeg på Microsoft. Jeg liker Windows 8.1 veldig godt og ville kjøpt en Windowsmaskin om jeg fikk tak i skikkelig hardware uten mas og kjas (tenk Vaio). De gjør mye interessant for tiden, og det ser ut til at Nadella virkelig vet hva han driver med. Nå må de bare eksekvere og komme ut med tipp-topp produkter uten den vanlige "lille teksten" Microsoft er så gode på (altså alt som ikke virker helt som man sa). I den sammenhengen tror jeg det er lurt å gi opp kampen om mobiltrona, og jeg tror det er det de har gjort nå, selv om windowscentral på en eller annen måte klarer å få dette til å høres ut som en seier for plattformen. Jeg håper det de gjør nå virker, at å kutte til beinet i det (idiotiske) modellutvalget hjelper. De burde hatt tre modeller: "billig, business, topp", og bytte ut hvert år. Litt som en annen stor leverandør som kontrollerer både HW og SW. (Windowscentral er vel en ca. like god kilde som div. Apple-fan-nettsteder, det virker iallfall som alt er rosenrødt når man leser der!) Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Da bør du ha fått med deg at windows as a service fom windows X er feature oppdateringer kontinuerlig levert via WU,WUB,WSUS . Med mindre eller mere managed avhengig av policy. Jeg mener Azure-satsningen, ikke kontinuerlig oppdatering av klienter. Det er du som snakker om "windows as a service", ikke jeg, jeg sa "Windows server - javisst, men da tror jeg det også blir som en service.". Ja. Azure AD i cloud og managed via cloud federering til onprem ad er ny støtte på alle windows x devices.Jeg har sjekket kurs powerpointene mine , og windows as a service er kun brukt som beskrivelse av nye windows x features levert og managed kontinuerlig i samme versjon over Windows Update (consumer) , Windows Update for Business (managed) og Windows Server Update Service (managed) Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Nå aner jeg ikke hvem du argumenterer mot. Drit i service-ordet om det hjelper. Jeg snakker om at Windows server har en fremtid som Azure-bestanddel (og plattform for hosted Azure), både under vanlige enterprise-lisenser og (mer og mer) løpende leie inspirert at Amazon og Google. Windows på desktop er viktig for MS, men ikke for så mange andre lenger - da stort sett all klientprogramvare er på vei inn i browseren. Husk at store selskaper som MS ikke kan sikte mot trenden om et år eller tre år - de må se langt frem for å treffe riktig. Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
TheMoose Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Ja, for tredjepartsmarkedet for Windows Phone har jo vært en knallsuksess. Det er vel kanskje et av problemene, Nokia skviste alle andre ut av markedet. Hvor interessant er det for Samsung, HTC osv og gi ut Windows telefoner når de vet de blir knust av Nokia som har 97% markedsandel? Hva om Microsoft har vært i samtaler med de store Android produsenten og spurt følgende: Hvis vi kutter tilbake på Lumia telefonene, kan det være interessant for dere å komme tilbake? HTC kom ut med sin siste One utgave til Windows Phone, og det har vært nevnt at HTC har utalt at de jobber med Windows 10 telefoner. I følge uttalelser fra Kevin Turner i Microsoft, ser det ut til at de ønsker at Lumia linjen skal bli det samme for Windows telefoner som Surface er for PC. En måte å vise fram Windows på, og for å pushe de andre produsentene til å lage bedre maskiner. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Det er vel kanskje et av problemene, Nokia skviste alle andre ut av markedet. Hvor interessant er det for Samsung, HTC osv og gi ut Windows telefoner når de vet de blir knust av Nokia som har 97% markedsandel? Hva om Microsoft har vært i samtaler med de store Android produsenten og spurt følgende: Hvis vi kutter tilbake på Lumia telefonene, kan det være interessant for dere å komme tilbake? HTC kom ut med sin siste One utgave til Windows Phone, og det har vært nevnt at HTC har utalt at de jobber med Windows 10 telefoner. I følge uttalelser fra Kevin Turner i Microsoft, ser det ut til at de ønsker at Lumia linjen skal bli det samme for Windows telefoner som Surface er for PC. En måte å vise fram Windows på, og for å pushe de andre produsentene til å lage bedre maskiner. Men hvorfor i alle dager skal produsentene gå fra et gratis OS med enorm suksess, mulighet til å endre ting som de vil, et blomstrende app-marked og en god oppdateringshistorikk til et marginalt OS der produsenten tidligere har presset ut konkurrentene, avsluttet støtte for eldre enheter uten forvarsel og der app-støtten er begredelig? Det kan selvfølgelig hende, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Da må iallfall MS betale dem godt, eller så har de (klokelig og endelig) innsett at Google begynner å få altfor mye makt. For det er ikke bare bare å støtte to OS - det blir dobbelt opp med testing, driverproduksjon etc. Det går jo an å håpe, men det overrasker meg lite om Google har noen små godbiter gjemt i kontraktene med de store som gjør det vanskelig for dem å gi ut Windows-telefoner. Endret 9. juli 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Nå aner jeg ikke hvem du argumenterer mot. Du som kom opp med påstander meninger om at windows slutter og blir levert som "as a service" i #28Naturlig å tro at det er misforstått. Windows X er ikke kun win32 desktop os men felles for alle devices , og desktop pcer og laptopper blir nå et MDM device på lik linje med win tablets,surfaces og win mobiler med et felles management. Drit i service-ordet om det hjelper. Nå vet jeg ikke hva du sikter til det var du som trakk det frem i post #28. Endret 9. juli 2015 av syar2003 1 Lenke til kommentar
TheMoose Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Vi får se da, om den kommer ut og funker topp på alle plattformer. Det skulle bare mangle. Det endrer uansett ikke at software utviklet med disse verktøyene vil være ubrukelige for over 75% av alle Windowsbrukere på desktop og tilgjengelige for ca. 1% av mobilbrukerne fra start, så jeg forstår virkelig ikke hvordan man skal få utviklere til å begynne å bruke dem når de kan benytte "vanlig" Win32 og heller nå 100% av Windows-brukerne. Vista og eldre har vel ca 15% markedsandel. Det vil si at 85% av brukeren til av Windows har gratis tilgang til Windows 10 oppgradering. Microsoft pusher oppgradering hardt, så de 75% ubrukelig vil jeg anta ikke vil være korrekt. Hvor interessant er de å støtte maskiner med Vista og eldre? Hva er sjansen for at de kommer til å laste ned nye programmer? Om det er Win32 eller hva det er programmert i. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå