Gå til innhold

Fult studie + 100% jobb -> ufør/arbeidsledig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Til høsten starter jeg på bachelor og har tenkt å kombinere dette med min nåværende jobb, altså fult studie og jobb. Men det jeg lurer på er om jeg skulle blitt arbeidsledig eller uføre under utdannelsen, vill jeg da ha rett på samme stønad som andre som er i full jobb, eller setter studiene en stopper for dette? Og må jeg evt avslutte studier for å oppnå støtte av NAV?

 

Altså det er ikke sannsnylig at det skjer, men greit å være forberedt i disse "krisetider" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke ha rett på støtte fra NAV så lenge du studerer, men dersom du havner i en situasjon der du er arbeidsledig (altså reell arbeidssøker) vil du ha rett på støtte. For eksempel vil du kunne få dagpenger i sommerferiene.

Så om jeg skulle miste jobben/bli ufør må jeg altså bryte studiene for å oppnå støtte? Var egentlig det jeg trodde, men nå håper jeg at jeg slipper det:)

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at studenter ikke har rett på støtte fra NAV, med unntak av sommerferiene om de ikke jobber – og for å få dagpenger forutsettes det at man faktisk har hatt stor nok inntekt. Retten til støtte gjelder fra man har avlagt siste eksamen før sommeren til høstsemesteret starter, og bortfaller dermed helt om man tar utsatt eksamen i august. Den eneste retten en student har til støtte er gjennom Lånekassen, så mister du jobben er det kun støtten fra Lånekassen du får. Avslutter du studiene vil du ha rett på vanlig hjelp gjennom NAV.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at studenter ikke har rett på støtte fra NAV, med unntak av sommerferiene om de ikke jobber – og for å få dagpenger forutsettes det at man faktisk har hatt stor nok inntekt. Retten til støtte gjelder fra man har avlagt siste eksamen før sommeren til høstsemesteret starter, og bortfaller dermed helt om man tar utsatt eksamen i august. Den eneste retten en student har til støtte er gjennom Lånekassen, så mister du jobben er det kun støtten fra Lånekassen du får. Avslutter du studiene vil du ha rett på vanlig hjelp gjennom NAV.

Flott, takk for at du bekreftet min mistanke :)

Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at det finnes særtilfeller der NAV gir støtte til utdanning, men dette er i helt spesielle tilfeller. Lånekassen har selv særordninger som f.eks. sykestipend for syke studenter, tilleggsstipend for studenter som av helsemessige årsaker ikke kan jobbe ved siden av studiene – og man kan søke om rentefritak på studielånet dersom man etter studiene blir arbeidsledig i minst tre måneder sammenhengende.

Lenke til kommentar

Horrorbyte tar feil. Det finnes adgang til å få dagpenger under utdanning, men det er lite kjent, se dagpengeforskriften § 4-3 fjerde ledd bokstavene a og b: 

 

 

 

Medlem som fyller vilkårene for dagpenger under arbeidsløshet, kan beholde stønaden under deltaking i utdanning eller opplæring i følgende tilfeller:

 

a) Ved deltaking i utdanning eller opplæring når undervisningen foregår utenfor normal arbeidstid, dvs. på kveldstid, i weekender o.l., og vedkommende følger undervisningen. Kravet om at medlemmet skal følge undervisningen kan fravikes dersom det ikke finnes skole eller et fast opplæringssted med undervisningstilbud innen rimelig reiseavstand.

Utdanningen må være eksplisitt lagt opp slik at den kan kombineres med fullt arbeid på dagtid. For at undervisningen skal anses forenlig med fulltidsarbeid, må utdanningen ha redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent i forhold til tilsvarende utdanning på fulltid med normal studieprogresjon.

Medlem som blir helt arbeidsledig fra fulltidsarbeid og søker om dagpenger og som deltar i utdanning eller opplæring utenfor normalarbeidstid som ikke har redusert studieprogresjonen med minst 50 prosent, kan likevel fortsette utdanningen/opplæringen i inntil 6 måneder dersom utdanningen eller opplæringen var påbegynt senest 6 måneder før arbeidsledigheten inntrådte. Medlem som oppebærer dagpenger etter folketrygdloven § 4-7 (dagpenger til permitterte), eller som delvis ledig etter folketrygdloven § 4-13 (graderte dagpenger), omfattes ikke av dette unntaket.

Dersom det som ledd i slik utdanning inngår eksamensdager, kan dagpenger gis også for disse dagene, og da selv om eksamen foregår på dagtid.

 

b) Ved deltaking i kortvarig utdanning eller opplæring på full tid som i sin helhet er gjennomført innenfor en tremåneders periode.

Enhver deleksamen regnes i denne sammenheng som del av et lengre utdanningsløp. Selv om den enkelte stønadsmottaker kun ønsker å ta f.eks. forberedende prøver, spesialfag, semesteremne eller annet delfag som inngår i en utdanning, regnes dette som del av et lengre utdanningsløp og kan ikke ses på som selvstendige enheter.

Perioden på inntil tre måneder kan deles opp i bolker, men den samlede tid som nyttes til undervisningen kan maksimalt tilsvare tre måneders undervisning på full tid.

 

Den mest praktiske unntaket i din situasjon er bokstav a tredje avsnitt, der man gis en betinget rett til å fortsette en påbegynt utdanning i seks måneder forutsatt at utdanningen ble påbegynt seks måneder før arbeidsledigheten inntraff. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...