Gå til innhold

Dette er det nyeste medlemmet i Apples smarte hjem

Anbefalte innlegg

Wifi+bluetooth. En telefon har man stort sett med seg, så den funker som beakon.

"Stort sett", ja. Men det gjelder faktisk ikke alle. Jeg har min i lomma for det meste. Men ikke om natten. Kona legger stort sett sin i hylla når hun kommer hjem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wifi+bluetooth. En telefon har man stort sett med seg, så den funker som beakon.

Ja, det er en mulig, og på et vis ganske smidig, men samtidig så har du kanskje en kone som ikke har mobilen med seg, besøkene som ikke er registert i systemet osv. I tillegg dobler sensorer opp som alarmsystem og i endel andre tilfeller sensorer av andre ting, personlig endte jeg ihvertfall med den tradisjonelle sensoren i hus.

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha sett den "smarte" vaskemaskinen deres er jeg ikke akkurat nervøs.

"Jeg skulle ønske jeg kunne laget mine egne vaskeprogrammer via telefonen", tenkte absolutt ingen noensinne. 

Det kan virke utrolig, men alt jeg snakker om er ikke Samsung :p Som jeg skrev tidligere er denne modellen fra LG. Jeg så den her på tek for en stund siden. Den har en annen roteringsmekanisme enn konvensjonelle maskiner som gjør at du kan snu rotasjon veldig raskt. Du har ellers helt rett med sitatet ditt :p Maskinen ble nok mer et eksempel på hva du kan gjøre, og ble nok ikke solgt utenfor Korea. Det nærmeste jeg kom fra Samsung var dette:

http://www.samsung.com/uk/consumer/home-appliances/laundry/washing-machines/WW10H9600EW/EU?subsubtype=eco-bubble-vrttm

Touch-skjerm, og sensorer for å velge optimalt vaskeprogram basert på hva du legger inni.

Hvilket poeng er det som står? Mulig du vet lite om leverandører av elektrisk utstyr, man da foreslår jeg at du spør elektrikeren din nesten gang om å liste opp hva han tror er de største merkene i europa i hans bransje, og gjerne hva slags merker hans gorssister fører utover elko.

AtW

At dette ikke er vanlige produkter som du kan gå i din nærmeste elektrobutikk å kjøpe. Det du sier om at elektrikeren vet om dem har jeg ingen problemer med å tro. Til artikler som gjerne må installeres, som lysanlegg og varmesystemer f.eks kan jeg absolutt se at KNX systemet har bra utvalg. Det jeg snakket om var et mer komplett system utover dette, som inkluderer varer som ikke trenger installasjon fra elektriker.

Kjenner ikke maskinen, men det jeg skulle ønske var at den hadde nettilkobling, der man kan få all slags status som tydelig definerte kommandoer, sende alle kommandoer til maskinen, og en rest webserver med tilsvarende. Personlig har jeg aldri vært noe fan av "en app for hvert produkt", det gjør jo ikke ting enklere.

AtW

http://www.samsung.com/us/appliances/refrigerators/RF28HMELBSR/AA

Denne TVen har 8 tommer touch skjerm, og TVen har Wi-Fi og kan koble til andre Samsung enheter, og du kan sjekke en oppskrift på nettet via nettleser osv. Så vi kommer jo stadig nærmere. Likevel er jo dette helt klart et high-end kjøleskap, ikke noe mainstream produkt.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Infrastrukturen er jo helt klart det viktigste ja. Jeg tviler jo på at Samsung kommer til å utvikle et slikt system å komme rundt med egne elektrikere å installere. De må nok inngå et samarbeid der de bruker utstyr fra slike leverandører slik at deres eventuelle system kan installeres rundt omkring. Nå er de tross alt ikke helt uten erfaring osv her, da f.eks varmepumpesystemene deres er hovedsaklig for bedriftsmarkedet. Selv om de har en elektriker til å installere vil de nok ha egen hovedsentral, varmepumpe osv.

Ellers er jo dette noe jeg snakker som en del år frem i tid. Hvis det finnes flere som kan levere slike standard løsninger som dette, vil det jo være en fordel for Samsung systemer, om du også kan koble til andre ting enn varme, lys og alarm. Der kommer delen med elkjøp inn. Hvis du da kunne gått i butikken å kjøpt en Siemens eller LG vaskemaskin og de lett kunne kobles til nettet hadde det vært strålende. 

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...