Borger___ Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg skal overta min samboers andel av huset vårt (50/50) og regner da med jeg ikke kommer unna dokumentavgiften på nytt, da vi ikke har oversteget 2 års grensen som samboere. Men så kom jeg over en artikkel på nett der jeg ser at jeg ikke er nødt å tinglyse: http://prntscr.com/7qb5nf Hva er konsekvensene hvis jeg ikke tinglyser,kun at min samboer kan "selge den på nytt til noen andre" ? (noe som jeg ikke er redd for) Men uansett, vil navnet hennes forbli på skjøtet da, helt til den blir solgt på nytt? Er jeg avhengig av hennes signatur neste gang jeg skal selge? Eller vil ikke hun merke noen ting? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Konsekvensen av ikke å tinglyse er at du ikke har noe vern mot samboers kreditorer, og du har heller ikke noe vern mot samboers illojale disposisjoner (f.eks. salg av andelen/huset til godtroende tredjepart mot din vilje). 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Samboerens illojale disposisjoner kan du gardere deg mot ved å tinglyse en urådighetserklæring. Det betaler du ikke dokumentavgift for (men er vel et gebyr, størrelsesorden 500-1000 kroner). Da gjenstår samboerens kreditorer. De kan du ikke verne deg mot uten å tinglyse. Det er ikke en risiko jeg ville tatt, for å være ærlig. Sørg i alle fall for en signert kontrakt og et signert skjøte som du ikke sender inn, slik at du kan sende inn (og betale avgift) hvis du på noe tidspunkt mistenker at samboeren din sliter økonomisk. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 9. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2015 Takk for svar. Men vil dette få noen konsekvens for henne? (noen grunn hun evt måtte ha for å ikke ville dette?) Vil hennes navn være i grunnboken etc.? Må hun inn i bildet ved evt salg av hus i etterkant? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Ahh, din samboer flytter ut? Jeg leste feil og tenkte du skulle kjøpe deg inn. Hvis du har tenkt å bli boende en stund og dette er i forbindelse med et samlivsbrudd så ville ikke jeg tatt denne risikoen. Hennes navn vil være i grunnboken, og hun må i utgangspunktet være med ved salg av hus i etterkant. Man kan vel utstede blanko-skjøte som man ikke tinglyser, sammen med urådighetserklæring skulle det gi tilstrekkelig sikkerhet både for positive illojale disposisjoner (hun selger/pantsetter i strid med din rett) og negative illojale disposisjoner (hun nekter å bistå ved senere salg). Men jeg ville som nevnt ikke begitt meg inn på dette, i alle fall om du ikke har planer om å selge relativt snart. Endret 9. juli 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 Ahh, din samboer flytter ut? Jeg leste feil og tenkte du skulle kjøpe deg inn. Hvis du har tenkt å bli boende en stund og dette er i forbindelse med et samlivsbrudd så ville ikke jeg tatt denne risikoen. Hennes navn vil være i grunnboken, og hun må i utgangspunktet være med ved salg av hus i etterkant. Man kan vel utstede blanko-skjøte som man ikke tinglyser, sammen med urådighetserklæring skulle det gi tilstrekkelig sikkerhet både for positive illojale disposisjoner (hun selger/pantsetter i strid med din rett) og negative illojale disposisjoner (hun nekter å bistå ved senere salg). Men jeg ville som nevnt ikke begitt meg inn på dette, i alle fall om du ikke har planer om å selge relativt snart. Skjønner men 40K er sure penger, og jeg håper jo vi kommer til å ha en god tone etterhvert.. (men hvem vet). Hvem er det jeg kan spørre om disse tingene (blanko-skjøte etc.) , Kartverket? Annet statlig organ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2015 Del Skrevet 13. juli 2015 Kartverket har veiledningsplikt som alle andre offentlige organer, så jeg ville snakket med dem. Jeg tipper du finner mye på nettsidene deres. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Hvis du skal tinglyse skjøte bør du si i fra til vedkommende, men det bør du uansett. Tror ikke tona mellom dere vil bli så god hvis du skal gå bak ryggen på vedkommende. Anonymous poster hash: 86cbc...15a Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. juli 2015 Del Skrevet 14. juli 2015 Hvis du skal tinglyse skjøte bør du si i fra til vedkommende, men det bør du uansett. Tror ikke tona mellom dere vil bli så god hvis du skal gå bak ryggen på vedkommende. Anonymous poster hash: 86cbc...15a Say what? Med mindre man har godt grunnlag for å tro noe annet er det da åpenbart at skjøte tinglyses etter oppgjør med fast eiendom. 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Blåser litt liv i denne igjen, da dette er litt beslektet. Jeg er litt usikker på hvordan skjøtet skal utfylles når det er overdragelse mellom tidligere samboere. Finnes det noen mal el. på nett? Skal feks. kjøpesum være "utkjøpingsbeløpet" evt. dagens markedsverdi el.? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Du fyller ut dette: http://kartverket.no/Eiendom-og-areal/Tinglysing-av-eiendom/Alle-skjemaer-for-tinglysing/Skjote/Skjote-Bokmal/ Hva gjelder kjøpesum så skal det være dagens markedsverdi, jf. bl. a. rt. 2008 s. 1160, men nøyaktig hva det vil si er jo litt uklart. Hvordan har dere bestemt "utkjøpingsbeløpet"? Jeg ville ringt kartverket og spurt hvor mye skjønn man har når det gjelder fastsettelse av markedsverdi når man selger utenfor det åpne markedet, men uten at det egentlig foreligger gavesalg. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Jepp har fått utskrift av det skjemaet, men var flere ting jeg var usikker på ift utfylling, da jeg ikke skal kjøpe dette huset hos noen, men fortsette å eie det når min x-samboer har overført sin eiendel til meg.. Feks. hva skal stå på kjøpesum? Vi har utkjøpingsbeløpet snart klart. Var usikker på om man selv kunne sette markedsverdi, eller om banken( eller kartverket eller hvem det måtte være) ville kreve taksrapport/verdivurdering etc. Må nesten ringe kartverket ja.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Du skal jo kjøpe en andel av det fra din samboer. Når ble huset kjøpt av dagens eiere? Hvem var det som kjøpte, og var det salg på åpent marked? Hva var prisen da? Hvordan skal dere gjøre opp dette, og hvordan har dere kommet fram til den løsningen og det beløpet? Er det noe annet enn kjøpesum som er uklart for deg med skjemaet? Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 2. september 2015 Forfatter Del Skrevet 2. september 2015 Vi kjøpte i 2013, 50/50 eierskap men jeg sto for all EK. Salg på åpent marked. Det har angivelig verdt en verdiøkning på 300K i følge en megler min x-samboer angivelig har hatt her i sommer. Men ser ikke helt hvordan dette skal kontrolleres da jeg fyller inn skjøtet selv og det er ikke krav til takst vedlegg (ergo jeg kan i teorien fylle inn samme beløp som kjøpesum i 2013 istedenfor dagens markedsverdi?). Saken er kinkig, for vi er ikke helt enige om hvordan vi skal gjøre opp. Jeg mener hun har krav på minst mulig, hun mener det motsatte. Antar det blir et forlik ila. uken. Fikk en svar på e-post fra kartverket, skal prøve meg på skjøtet i kveld... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september 2015 Del Skrevet 2. september 2015 Hvis du ikke "ser helt hvordan det skal kontrolleres" kan du jo tenke over at Statens Kartverk sitter på enormt mye mer informasjon enn deg - blant annet hva boligene rundt deg har blitt solgt for i det siste. Er det et stort avvik kan du regne med brev. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 3. september 2015 Del Skrevet 3. september 2015 Hva med å hente inn en uavhengi takstmann? Husk å trekk ifra hva du har spyttet inn iform av EK :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå