Gå til innhold

For godt til å være sant?

Anbefalte innlegg

Om du kjøper kortene i Norge har ALLE minnekort 5 års reklamsjonsrett (ofte kalt garanti).

Dette er man sikret ihh til Forbrukerkjøpsloven.

Kjøpsloven sier to år da... men nå er minnekort regnet som forbruksvarer uansett, og da vet jeg ikke om det er to år engang.

Utrolig mange forbrukere som tror de vet alt om forbrukerkjøpsloven, mens de egentlig ikke har peil eller har utdaterte opplysninger. Urimelig å tro at ett minnekort har fem års reklamasjonsrett når ett kamera har to års reklamasjonsrett. Kjøpsloven sier at man skal bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utrolig mange forbrukere som tror de vet alt om forbrukerkjøpsloven, mens de egentlig ikke har peil eller har utdaterte opplysninger. Urimelig å tro at ett minnekort har fem års reklamasjonsrett når ett kamera har to års reklamasjonsrett. Kjøpsloven sier at man skal bruke sunn fornuft.

Om man kan forvente at minnekortene ved normal bruk skal vare lenger enn to år, har man 5 års reklamasjonsrett.

Man kan forvente at digitale fotoapparater varer i flere år, så disse har OGSÅ 5 års reklamasjonsrett, akkurat som mobiltelefoner......i teorien.

Problemet er at produsentene gjerne opplyser om en garanti på 1 eller max 2 år og da blir det mye stress når kortet plutselig slutter å fungere etter kanskje 3 eller 4 år.

Om bare flere hadde vært klar over de sterke rettighetene de har etter den nye Forbrukerkjøpsloven som kom i juli 2002 (ville vel ikke kalt det utdatert Afseth?) og stått på krava, hadde vi nok merket en betydelig kvalitetsforbedring på alle kameraer og duppedingser man hadde fått kjøpt.

Lenke til kommentar
Om man kan forvente at minnekortene ved normal bruk skal vare lenger enn to år, har man 5 års reklamasjonsrett.

Man kan forvente at digitale fotoapparater varer i flere år, så disse har OGSÅ 5 års reklamasjonsrett, akkurat som mobiltelefoner......i teorien.

Problemet er at produsentene gjerne opplyser om en garanti på 1 eller max 2 år og da blir det mye stress når kortet plutselig slutter å fungere etter kanskje 3 eller 4 år.

Om bare flere hadde vært klar over de sterke rettighetene de har etter den nye Forbrukerkjøpsloven som kom i juli 2002 (ville vel ikke kalt det utdatert Afseth?) og stått på krava, hadde vi nok merket en betydelig kvalitetsforbedring på alle kameraer og duppedingser man hadde fått kjøpt.

Jeg har ikke noe å dokumentere mine påstander med, men har hørt både fra kollegaer, kunder som har vært innom butikken, folk her på forumet, verksteder, importører og så videre, at kamera kjøpt under den nye kjøpsloven, har 2 års reklamasjonsrett. Hvis du viser meg en link til en side der det står spesifikt hvor lang reklamasjonstid man har, så skal jeg så klart ta det til følge (men kjøpsloven er på mange punkter uklar, og kan tolkes på flere forskjellige måter).

Du blander også garanti og reklamasjon, og det blir feil ettersom dette ikke er det samme. Garanti er noe produsenten/importøren ikke er pliktig å gi ettersom det er en utvidelse av reklamasjonsretten (den innbefatter altså mer enn vanlig reklamasjon gjør). Derfor er det helt riktig av en produsent å oppgi ett års GARANTI selv om reklamasjonsretten er lenger (reklamasjonsrett er noe man automatisk får, selv om produsenten gir med en garanti eller ikke).

Når det gjelder forbruksvarer, f.eks minnekort, oppladbare batterier og så videre, gjelder ikke så mye som 2 års reklamasjonsrett. Tror det er 6 måneder her. Her er det allikevel mange produsenter som gir garanti som også går ut over reklamasjonstiden (Sandisk har 5-10 års garanti på sine minnekort).

Kjøpsloven er ikke der kun for forbrukerne... den er der også for butikkene.

Når jeg snakker om utdaterte opplysninger, så mener jeg kunder som ikke har fått med seg de nye reglene i kjøpsloven av juli 2002... den har flere nye punkter som går i butikkenes favør enn den forrige.

Lenke til kommentar
Er ikke et minnekort ment for å vare i vesentlig mer enn 2 år?

Det er en forbruksvare, og selv om de i de fleste tilfeller varer mye lenger enn to år (flere tiår regner man med), gjelder ikke reklamasjonsretten på to år for ett minnekort, fordi det er en forbruksvare.

Er vel ingen forbruksvarer som dekkes av reklamasjonsretten på to år?

Lenke til kommentar
Er ikke et minnekort ment for å vare i vesentlig mer enn 2 år?

Det er en forbruksvare, og selv om de i de fleste tilfeller varer mye lenger enn to år (flere tiår regner man med), gjelder ikke reklamasjonsretten på to år for ett minnekort, fordi det er en forbruksvare.

Er vel ingen forbruksvarer som dekkes av reklamasjonsretten på to år?

Forbruksvare står ikke nevnt i forbrukerkjøpsloven. Men med grunnlag i §1-3 vil jeg påstå at du har minst 2 års reklmasjonsrett. §27 fastsetter;

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Så er spørsmålet om et slikt minnekort er ment å vare vesentlig lengre. Det er eventuelt domstolens oppgave å tolke loven slik den vil ønske. Hva bransjen eventuelt bruker som praksis nå er egentlig irrellevant. Og siden jeg tviler på at vi har hatt en sak hvor minnekort har vart i f.eks 4 år så er det et åpent spørsmål.

Om en slikt minnebrikke hadde død etter 1 år hadde jeg krevd reklamasjon.

Lenke til kommentar

Å sammenlikne et minnekort med en "forbruksvare", som typisk kan være en lyspære eller toalettpapir, er meningsløst. Som det nevnes her er det heller ikke noe unntak i kjøpsloven for forbruksvarer.

Formålet med kjøpsloven er å beskytte forbruker mot selger, ikke omvendt.

Et minnekort skal normalt ha meget lang levetid, og en forbruker som har kjøpt et minnekort vil utvilsomt ha 5 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Hvis du viser meg en link til en side der det står spesifikt hvor lang reklamasjonstid man har, så skal jeg så klart ta det til følge (men kjøpsloven er på mange punkter uklar, og kan tolkes på flere forskjellige måter).

Du blander også garanti og reklamasjon, og det blir feil ettersom dette ikke er det samme. Garanti er noe produsenten/importøren ikke er pliktig å gi ettersom det er en utvidelse av reklamasjonsretten (den innbefatter altså mer enn vanlig reklamasjon gjør). Derfor er det helt riktig av en produsent å oppgi ett års GARANTI selv om reklamasjonsretten er lenger (reklamasjonsrett er noe man automatisk får, selv om produsenten gir med en garanti eller ikke).

Når det gjelder forbruksvarer, f.eks minnekort, oppladbare batterier og så videre, gjelder ikke så mye som 2 års reklamasjonsrett.

Forbrukerkjøpsloven må tolkes, akkurat som alle andre lover. Det blir altså snakk om en skjønnssak.

Reklamasjonsretten baseres på hvor lang tid produktet burde kunne forventes å vare før det er "oppbrukt" ved normal bruk.

Et kamera forventer man å vare lenger enn to år og skal derfor ha 5 års reklamasjonsrett. Samme gjelder minnebrikker.

Batterier er en helt annen sak, da de brytes ned gjennom vanlig bruk.

Jeg beklager at jeg her blandet sammen garanti og reklamasjonsrett. Jeg er fullt klar over forskjellen. Vil også påpeke at et produkt IKKE HAR garanti om denne ikke varer lenger enn reklamasjonsretten. En garanti på 1 år for kameraer f.eks - FINS IKKE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...