Gå til innhold

Endre oppsett på NAS - spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Readynas duo v2 som i dag er satt opp med JBOD med 2x2TB disker. Den ene disken begynner nå virkelig å synge på siste verset, og jeg ser derfor at jeg må endre hele oppsettet til Raid-1

 

Min plan er å flytte alt innholdet over på en ekstern harddisk, for å så ta factoryreset på hele NAS`n og sette den opp på nytt igjen. Spørsmålet som følger er om det er anbefalt å bruke to identiske disker i Raid-1, eller om jeg kan beholde den ene Seagate 2TB disken, samt å kjøpe en ny WD red 3tb. Dette vil jo gi meg muligheten til å ha 3tb raid-1 når jeg i fremtiden erstatter Seagate`n med en ny WD red 3tb.

 

På forhånd takk for svar! :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner ikke noe særlig info om dette med Google heller. Egentlig merkelig, ville tro at det var en ganske aktuell problemstilling for flere...

 

En annen ting: disken som jeg får fler og fler feilmeldinger på er under 3 år gammel. Dette bør vel strengt tatt være noe jeg kan få igjen fra komplett.no? Noen som kjenner til fremgangsmåte her? Må jeg sende den inn? Hva med dataene som er på disken nå? Skal jeg slette de på forhånd da jeg ikke er alt for interessert i at komplett roter rundt i mine data...

Lenke til kommentar

RAID vil gjøre diskene "like", altså vil den sette ned størrelse og spindelhastighet til å matche alle diskene.

Så: Hvis du har en 3TB disk på 7200rpm, og en 2TB disk på 5400rpm vil begge diskene fungere som 2TB disker med 5400rpm.

I RAID1 vil det da være 2TB diskplass.

 

 

Ang. retur av disk søkes dette via Komplett sine nettsider (gå inn på ordren, der skal det være en knapp for å søke retur).

Du må gjerne formatere disken før den returneres.

Lenke til kommentar

Dette avhenger litt av RAID-kontrolleren osv.

Normalt vil man ha en måte å ekspandere RAIDet på når man setter inn større disker.

 

I min NAS boks gjøres det ved at jeg velger "Replace with larger drives" eller noe sånt, selv om de allerede står i.

Tar ut og inn en og en disk (må "rebuilde" RAID mellom hver gang), så kan jeg til slutt ekspandere.

Lenke til kommentar

I stedet for å kjøpe en ny 3 TB disk å sette inn, hvorfor ikke bare kjøpe en ny NAS med 1*4 TB? Det koster ikke veldig mye mer. Den gamle kan du bruke som ekstra backup eller bare la den stå på hylla til du får lyst til å oppgradere den til for eksempel 2*4 TB. Eller selge den med kun den fungerende disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...