handuet Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg har et problem med at internettilkoblingen min blir holdt åpen. Jeg bruker ISDN-router og er avhengig av at denne kobler seg fra automatisk når jeg slutter å bruke internett. Dette har ikke vært noe problem før, da brukte jeg en laptop med windows 2000. Nå har jeg kjøpt meg ny stasjonær pc, og på den installerte jeg XP. Det var da mitt problem begynte. Jeg trodde det var XP som gjorde det siden jeg ikke hadde opplevd dette før. Jeg la derfor nylig inn 2000 på min nye pc, men dette har ikke løst problemet mitt! Selv når jeg har lukket alle programmer holdes internettilkoblingen åpen. Jeg har kjørt både spybot og adaware, så det er ingen slike programmer som gjør det. Jeg har tatt en printscreen av Task Manager når jeg ikke har noen programmer oppe, så kanskje noen som har peil kan fortelle meg om de ser noen prosesser som kanskje gjør det..... Takker for svar! Hans Olav Lenke til kommentar
rwu Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 pass deg for windows update kan være at windows forsøker å koble til internett... Lenke til kommentar
bitcowboy Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Hvis du ser på "printscreenen" ser du en rekke "svchost.exe" - prosesser. Disse kan inneholde en del tjenester som Dhcp, Dnscache, lanmanserver, LmHosts, Messenger, W32Time og mange flere. Spesiell DNS-forespørsler og Netbrowser tjenester (ikke webleser) kan utløse den type aktivitet i nettet som får din ISDN router til å stå på hele tiden. Det første jeg hadde gjort er å stenge port 139 for både UDP og TCP aktivitet (dette brukes for fildeling / skriverdeling). Så spørs det om routeren din har mulighet for å logge hva som "trigger" / utløser oppringinger. Se i manualen, eller gi oss info om produsent, modell, firmware. Lenke til kommentar
handuet Skrevet 9. november 2003 Forfatter Del Skrevet 9. november 2003 Jeg har alltid winupdate av. Tar bort haken i boksen der det står "keep my computer up to date"... Ehm, hvis du kunne fortalt meg hvordan jeg blokkerer porter hadde jeg vært ytterst takknemlig! Routeren er en Shiva Access Port, firmware versjon 2.1.0. Monitor-programmet til routeren har en call log-funksjon, men jeg tror den bare logger når og til hvor tilkoblingene skjer. Kan holde et øye med den... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Sjekk alle programmer. WinMX Kazaa ol. kobler seg til. De kan ligge i bakgrunnen å berre spørre etter oppdateringer osv. Antivirus og kanskje. Lenke til kommentar
Novise Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det skulle vel ikke være så enkelt at du har Outlook (eller et annet e-mail prog.) som sjekker mail hvert 5. minutt? Lenke til kommentar
Mastiff Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Jeg har faktisk hatt samme problemet på min Telenor ISDN-konto siden i sommer, dette med en server med ekstertn ISDN-adapter. . Jeg har testet med å reinstallere et image av serveren fra i vår, da den logget seg av uten problemer. Jeg har også prøvd med å installere en helt ny server, og med å installere hele greia på en annen pc. Og selv om jeg har trukket ut nettverkskontakten til serveren, så ingen andre PC-er kan rope ut, og selv om jeg har prøvd med flere adaptere og altså flere pc-er, vil den ikke logge seg av etter ett minutt, som den alltid har vært satt til. Jeg lurer på om det kan være noe med en virus eller orm som prøver å lete etter åpne porter fra Telenors server? Forrige gang jeg satte opp en ny XP-maskin (september, tror jeg) hadde jeg den på Windows update som første forsøk på å gå ut på nettet, og den ble Blaster-infisert i løpet av ganske nøyaktig 30 sekunder! Kan det være problemet, tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå