m0ns00n Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Hei! I disse dager sitter jeg og mitt team av kodere og jobber hardt for å få klar betaversjonen av FriendUP til lansering i oktober i år. Vi har jobbet i 17 måneder, og er klar til å vise frem, fortelle og evangelisere. Det har vært litt av en reise - gjennom investor-verdenen, teckie-verdenen og ikke minst; idéenes verden. FriendUP er en ny type operativsystem som lever både lokalt og på web. Hele systemet er laget slik at det kan kjøres lokalt, på skuldrene til et eksisterende system, eller på web i din nettleser. GUI-interfacet er basert på HTML5, noe som gjør at du kan nå det via alle dingser. Det er kanskje det første responsive interfacet som går fra å være et "desktop" arbeidsbord på PCer, touch sensitivt med mobil-layout på telefoner, og menybasert på smart-TV. Systemet lanseres under to lisenser; en open source versjon for alle som ønsker å bruke det for sin egen produktivitet, og en kommersiell versjon for dem som ønsker å utvikle kommersiell programvare. Siden vi nå har gått offentlig ut, ønsker vi å ha en så tett dialog med publikum som mulig. Vi ønsker å involvere så mange som mulig, både for å spre ordet og for å finne utviklere og brukere. Til den endelige lanseringen i desember, ønsker vi å ha opprettet en brukergruppe, samt et godt utvikler nettverk der alle får god tilgang på dokumentasjon og opplæringsmateriale. Ta gjerne en titt på nettsiden vår før vi starter diskusjonen Hva er FriendUP? Hva vil det si for deg som bruker? Hva vil det si for deg som utvikler? Mantraet er "Samle ditt digitale liv!". La oss prøve en ny formel for bruk av dine digitale ressurser. http://friendos.com/ 2 Lenke til kommentar
m0ns00n Skrevet 8. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2015 Screenshot time (litt "crowded") Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Er OSet open-source? Hvor mye bruker dere programvare under GPL lisensen? Lenke til kommentar
m0ns00n Skrevet 13. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2015 Er OSet open-source? Hvor mye bruker dere programvare under GPL lisensen? Hei! Vi bruker ikke noe GPL lisens - da den er for viral for det vi ønsker å oppnå. I hovedsak er systemet basert på komponenter med LGPL, MIT eller BSD lisenser. OS'et er open source - men kommer ikke tilgjengelig i beta før i oktober. Men da kommer det! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. juli 2015 Del Skrevet 19. juli 2015 Operativsystem og operativsystem fru Blom. Desktop environment, mer. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 25. juli 2015 Del Skrevet 25. juli 2015 Ganske kult at dette utvikles i Norge. Litt usikker på om jeg forstår hva dere lager. Kan det sammenlignes med GTK+ Broadway? Eller er alt native web apps? Lenke til kommentar
m0ns00n Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Operativsystem og operativsystem fru Blom. Desktop environment, mer. Du må sette deg mer inn i det før du kommenterer, min venn - det er et operativsystem (vet ikke hvilken definisjon du bruker). Desktop environment er bare ett aspekt. Du kan også SSH'e deg inn i det og bruke det på den måten, slik som Linux. Da snakker vi hverken om Desktop environment eller fru Blom. Endret 14. august 2015 av m0ns00n Lenke til kommentar
m0ns00n Skrevet 14. august 2015 Forfatter Del Skrevet 14. august 2015 Ganske kult at dette utvikles i Norge. Litt usikker på om jeg forstår hva dere lager. Kan det sammenlignes med GTK+ Broadway? Eller er alt native web apps? Hvis du ser for deg et web os (som EyeOS f.ex.) - bare at vi bygger en arkitektur som tar grunnidéen fra low level til high level. Vi leverer alt fra C/C++ APIs til PHP og Javascript APIer. Det tar litt tid å forklare det i en setning - et forsøk er; Vi lager en intelligent webserver, som Apache, men med kernelfunksjoner. Innebygget i denne webserveren er et helt HTML5 desktop environment som kan styre alle aspekter av serveren samtidig som at det også har funksjoner som fungerer uten kommunikasjon til serveren. Vi har også egne javascript frameworks for GUI, multimedia og sandboxing. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Operativsystem og operativsystem fru Blom. Desktop environment, mer. Du må sette deg mer inn i det før du kommenterer, min venn - det er et operativsystem (vet ikke hvilken definisjon du bruker). Desktop environment er bare ett aspekt. Du kan også SSH'e deg inn i det og bruke det på den måten, slik som Linux. Da snakker vi hverken om Desktop environment eller fru Blom. Hvis man har lagt et operativsystem, så betyr det at man har lagd en kernel, og gjerne tilhørende biblioteker. Det er ikke en "definisjon jeg bruker", det sånn det er. Dere bruker Linux, står det på websiden. Endret 14. august 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 (endret) Hva er forskjellen på dere og løsningene til f.eks. VMware (Horizon) eller Citrix (XenDesktop)? Begge de støtter jo virtuelle desktops i skyen, som kan aksesseres via HTML5 grensesnitt (evt. også lokale klienter). I tillegg får du velge hvilket OS du vil kjøre selv, og er ikke låst til Linux med Windows/OSX/whatever GUI? Jeg vil jo tro at det er vanskelig å konkurrere med VMware og Citrix dersom dere ikke har et bruksområde som faller utenom det de driver med? Endret 14. august 2015 av TheHaughom Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. august 2015 Del Skrevet 14. august 2015 Kva slags problemer har eg idag som dette verktøyet kan hjelpe meg med? Det er akkurat det eg ikkje forstår, her må dykk forklare. Eg er ein himla teknisk ingeniør som ikkje forstår bizwords, så hugs å kommuniser på riktig måte. 4 Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 17. august 2015 Del Skrevet 17. august 2015 Jeg ser ikke helt hensikten med dette konseptet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå