eplekasse Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 (endret) Er det noen som tar hensyn til miljø når de velger find/kjøper aksjer? Vurderte å kjøpe DNB Global Indeks, men ser at de, i mine øyne, har noen uheldige plasseringer: Nestle - Satan på jord i mine øyne (tar over drikkevannskilder i Afrika, har sagt at "vann ikke er en menneskerett"). Coca Cola - turer også fram som de vil angående drikkevannskilder, i tillegg til det helsemessige aspektet. Apple - elendige arbeidsvilkår, vært i media flere ganger. Før folk anklager meg for dobbeltmoral, vil jeg understreke at jeg ikke kjøper produkter fra verken Apple, Coca Cola eller Nestle. For folk flest er det sikkert pengene som teller, og miljø spiller liten rolle. Jeg derimot er veldig opptatt av dette, og lurer på om det er noen miljøbevisste økonomer på forumet som kan anbefale noen gode indeksfond. Hovedsakelig indeksfond, da jeg anser det som tryggest. Det trenger ikke nødvendigvis handle direkte om miljø, som bærekraftig energi (solceller etc), det viktigste er at de ikke har sine svin på skogen, som forsøpling, arbeidsvilkår etc. Endret 8. juli 2015 av eplekasse Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Jeg mener KLP utelukker en del selskaper i sine indeksfond, slik at fondene ikke speiler indeksen 100%. Om disse tre selskapene er utellukket hos dem, vet jeg ikke. Gå inn på nettsidene til KLP og sjekk opp fondene selv. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 KLP har et litt strengere etisk filter enn DNB, så du kan kjøpe KLP-fond i stedet for DNB. Korrelasjonen med referanseindeksen er fortsatt 0,99 eller noe i nærheten av det. Du finner ingen bedre enn KLP hvis etisk filter er viktig. Personlig foretrekker jeg iShares, som ikke utelukker noen selskaper fra fondene sine. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Du kan jo kjøpe indeks-fond, regne deg fram til hvor mye de inneholder av aksjene du ikke ønsker, og shortselge dem for tilsvarende sum. Nettoeffekten blir det samme Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Du kan jo kjøpe indeks-fond, regne deg fram til hvor mye de inneholder av aksjene du ikke ønsker, og shortselge dem for tilsvarende sum. Nettoeffekten blir det samme Ikke helt, feks vil jo etiske fonds popularitet kanskje muligens bli lagt merke til og handlet etter. AtW Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Du kan jo kjøpe indeks-fond, regne deg fram til hvor mye de inneholder av aksjene du ikke ønsker, og shortselge dem for tilsvarende sum. Nettoeffekten blir det samme Ikke helt, feks vil jo etiske fonds popularitet kanskje muligens bli lagt merke til og handlet etter. AtW Hva mener du? Verdien på fondet er jo avhengig av de underliggende aksjene, og ikke om fondet markedsfører seg selv som etisk eller ikke Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Du kan jo kjøpe indeks-fond, regne deg fram til hvor mye de inneholder av aksjene du ikke ønsker, og shortselge dem for tilsvarende sum. Nettoeffekten blir det samme Ikke helt, feks vil jo etiske fonds popularitet kanskje muligens bli lagt merke til og handlet etter. AtW Hva mener du? Verdien på fondet er jo avhengig av de underliggende aksjene, og ikke om fondet markedsfører seg selv som etisk eller ikke Nei, men det kan tenkes at om etiske fond blir populære så vil bedrifter handler mer etisk for å tiltrekke seg flere investorer. AtW Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Det har du rett i. Det synes imidlertid ikke som at det er dette som erfokuset til TS. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Jeg kjøper kun fond med en etisk profil. Det er et enkelt grep som til og med har lønt seg så langt - det har ikke vært så dumt å ikke ha oljeaksjer det siste året. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Bransjefond og geografisk spesifike fond som TUNDRA NIGERIA AND SUB-SAHARA kan kanskje være interessante i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Det var jo et fond med Bransjefond og geografisk spesifike fond som TUNDRA NIGERIA AND SUB-SAHARA kan kanskje være interessante i denne sammenheng. Det var jo et fond med voldsomme svingninger! Om det er spesielt etisk, vet jeg ikke...? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 (endret) Det var jo et fond med voldsomme svingninger! Om det er spesielt etisk, vet jeg ikke...? Det kan være det er bedre å investere i Afrika enn å gi bistand, da kan et Afrika-fond passe bra. Aksjer svinger generelt sett veldig mye. Det finnes fond som utelukker verstinger når det gjelder etikk/miljø, som KLP, det finnes også fond som bare investerer i selskaper som har alt på det rene, for eksempel dette. Endret 10. juli 2015 av arehb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå