Gå til innhold

Oppgradere PC eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel stasjonær som begynner å dra på årene. 

Det har blitt noen år siden jeg bygget pcen min og jeg er ikke helt oppdatert på hardware osv.

Den kjører fortsatt det meste av det jeg spiller, men er blant annet interessert i Fallout 4 når den tid kommer og tenkte da å prøve å sette meg litt inn i hvordan ting er nå.

PCen min har følgende komponenter:

Prosessor: Intel Core i5 2500K 

Grafikk: Nvidia GTX580

Ram: 12gb

Hardisker: SSD + andre disker.

Tror det er en 750W Corsair strømforsyning.

1)

Hvor utdatert har dette blitt?

2)

Er det vits i å oppgradere noe, eller vil de andre komponentene kun bli flaskehalser?

Er det fortsatt som det var for 5ish år siden da ny prosessor krevde ny socket, dermed nytt hovedkort og da også ny ram og da trengte man også nytt grafikkkort fordi ellers vil det gamle bare bli en flaskehals. 

Eller er det mulig å oppgradere enkelt-komponenter og få mye forbedret ytelse uten å måtte bytte hele systemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville beholdt alt bortsett fra skjermkortet, som begynner å bli utdatert. I5 2500k er fortsatt en veldig kapabel prosessor, og når den er overklokket yter den nesten like godt som dagens I5 4690k. Hvilket kabinett har du? Fordi airflow er viktig om man skal overklokke prosessoren og sørge for at temperaturen ikke blir altfor høy. Det er også viktig for å vite hvilken kjøler du eventuelt har plass til. Jeg bruker Cooler master 212 EVO selv med i5 4690k og det fungerer ypperlig, Har ikke overklokket enda though.

Jeg ville som sagt brukt pengene på et nytt skjermkort, eventuelt et gtx 980. Grunnen til at jeg ikke anbefaler 970 er pga minnerestriksjonene som ble oppdaget en stund etter lansering, og dette kan føre til problemer om et par år når spillene begynner å kreve mer VRAM.

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

Altså, det ville vært mye dyrere å bytte ut hele pcen med tanke på hva det koster i dag. Som sagt, du kan gå for den billigere GTX 970, har MSi versjonen selv, men det kan være du kommer til å støte på problemer om noen år med tanke på minneproblemene. Men GTX 970 vil uansett være en kjempeforbedring i forhold til 580en din. Hva er temperaturene dine nå forresten? Tenker da på GPU og CPU. Greit å vite sånn at vi kan finne ut om du trenger å bytte kabinett. Edit: Eller om du må ha ny CPU kjøler etc. 

Endret av Magsamm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...