Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?

Anbefalte innlegg

Den kulturen kalles amerikansk kultur, og i USA er ikke alle kriminelle en drapsmann.

Tullprat. Det er ikke amerikansk kultur. Derimot er de høylytte de som vil ha det slik. Hvor mange medlemmer har NRA nå? En håndfull millioner? Til andre leseres referanse så er det ikke mer enn kun èn mellomstor amerikansk by. Åtte stater tillater skjulte våpen på skoler (!) om man er 21 år eller eldre. Ytterst få sågar tillater våpen på barer. Der man serverer alkohol... Eller som Bill Maher kalte det "The what could go wrong law".

Men gjevnt over er amerikanske stater relativt strenge med våpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skoler og barer er ikke det samme som offentlig rom. Alle i USA får bære våpen, som det andre grunnlovstilleggett sier: "The right to own and bear arms shall not be infringed"

Og fordi det står i loven - lovstillegget for å være presis - så er det amerikansk kultur. Javel...

Da anbefaler jeg at du gjør forsøket på å fiske frem skytevåpenet og reise rundt i de forskjellige statene og se hvordan du blir mottatt. Selv i Texas vil du møte skrå blikk. Selv i Arizona hvor man kan ha synlige ladde våpen i det offentlige rom samt på barer når du er dritings. Disse skrå blikkene er fordi kulturen ikke tillater dette. Selv om loven sier det er greit så gjør ikke det kulturen like tullete.

Heldigvis er ikke amerikanere generelt like tullete som de muligheter ved lov til å være.

Du virker til å idyllisere noe som ikke er tilfellet.

Edit. Typomonster galore.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

Du overanalyserer (du hadde vært knall å ha på en fest)

Hva gjelder USA og frihet for å bringe dette fra spøk til revolver anser jeg nasjonen som et ekstremt bakstreversk samfunn sett i vestlig målestokk, deres innbilte frihet er en illusjon og virkeligheten veldig mange Amerikanere eksisterer i er et levende mareritt. Jeg er ikke sikker på om jeg engang kan omtale landet som et demokrati. Mer et samrøre av demokrati og kleptokrati (mer og mer likt Russland). Det ble ganske åpenbart under og etter Finanskrisen i 2008 og hvor lite puddelen som nå sitter i det Hvite hus i ettertid har prestert å endre på de rådende forhold for å forsikre oss om at noe slikt ikke skjer igjen.

Men nå skal jeg ikke være for rask å legge for mye av skylden på Obama, tross alt er det begrenset i dag hva en sittende President har av makt for å endre et slikt sykt system som har vokst ute av kontroll. 

Edit: Og vi snakker jo i denne tråden om våpenkontroll. Personlig foretrekker jeg at de demokratiske innsatte myndighetene tar seg av min sikkerhet og ikke en eller annen selvutnevnt vigilante milits på lik linje med en eller annen bananrepublikk. 

Jeg så en dokumentarfilm med Robert Reich. Den heter "Inequality for all", og den dukket for meg opp på Netflix.

Ser ut i følge han til at det var med Ronald Reagan at marerittet begynte å manifestere seg, og at det har fortsatt og forsetter selv i den dag i dag. Hvorvidt alt er sant har jeg ingen begreper om.  :)

Lenke til kommentar

Nope. Du kan bare gjøre ditt for å være på avstand fra ham. Spesielt hvis du begynner å løpe, og han løper etter, vet du hva som skjer. Du trenger ikke fyre av heller, kun trekke pistolen. Med mindre personen er gal eller noe ønsker han neppe å komme i en skyteduell, og lar deg være.

Du kan også lese artikkelen om terrorangrepet i Israel som jeg tidligere postet.

Men, om det kun var en kåt jævel, som skulle voldta deg. Fortjener han da å dø for denne trangen, ved at du skyter ham?

Du hadde sikkert skutt ham om du hadde visst hans hensikter. Hadde du ikke vel? Staten har et annet syn i voldtektssaker, for de henlegger jo slike ting over en lav sko. Nå er jeg litt usikker på om de henlegger like mange mann-voldtar-mann saker da, men..

Endret av G
Lenke til kommentar

Skoler og barer er ikke det samme som offentlig rom. Alle i USA får bære våpen, som det andre grunnlovstilleggett sier: "The right to own and bear arms shall not be infringed"

The right to own and bear arms has been infringed!

Ikke alle i USA får bære våpen, det er menge steder man havner i fengsel om man bærer våpen.

Lenke til kommentar

Den kulturen kalles amerikansk kultur, og i USA er ikke alle kriminelle en drapsmann.

Og hvis Amerikanerne ikke vil ha den kulturen så vil de forandre den selv.  

Blir alltid overasket over hvor mange som forlanger at USA skal tilpasse seg Europeisk eller annen kultur fordi de blir fornærmet over at den siden av Amerikansk kultur (hillbilly eller hva du vil kalle det) eksisterer. Å vræle om skole massakrer og lignende er bare tull, alle massemordene blir begått i "no gun zones". Anders Breivik fikk jo tak i våpen han også i Norge, og i Kina går folk på massemord spree med kniver og økser på skoler.

Det som fungerer for Norge vil ikke nødvendigvis fungere i USA, og det som fungerer i USA vil ikke nødvendigvis fungere i Norge.

Lenke til kommentar

Blir alltid overasket over hvor mange som forlanger at USA skal tilpasse seg Europeisk eller annen kultur (...)

Dette har jeg aldri hørt noen forlange. Ikke som spøk engang.

Formulerte det litt feil ja, mente at jeg blir alltid overasket over hvor fornærmet og forbanna folk blir over at Amerikanerne ikke vil eller tar å tilpasser seg Europeisk kultur. Det at de har en annen kultur (sub kulturer) som på mange måter er antitetisk til Norsk og Europeisk kultur gjør enkelte folk helt forbannet. De begrunner hatet med referanser til skolemassekrer osv som ikke holder opp til fakta, så det er selve eksistensen av noe de selv ser på som helt uakseptabelt som gjør de forbannet. Greit nok det, mye jeg blir forbannet på også som moderne slaveri, men det at hillbillyer får drive på som de selv vil i USA får være deres sak.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar

Formulerte det litt feil ja, mente at jeg blir alltid overasket over hvor fornærmet og forbanna folk blir over at Amerikanerne ikke vil eller tar å tilpasser seg Europeisk kultur.

Vi har nok ikke helt samme omgangskrets da, for jeg har aldri i mitt liv møtt noen som er forbannet eller sågar har en vag innsigelse på at amerikanere ikke tilpasser seg europeisk kultur.

Derimot har jeg har hørt negative kommentarer om at amerikanere ikke er noe flinke til å ta hensyn til andre kulturer der det ville vært på sin plass, men det er jo noe helt annet. Som for eksempel om man er i utlandet og ikke engang forsøker å oppføre seg ihht der man besøker, uten at det gjelder bare amerikanere selvsagt.

Men at noen som helst finner det irriterende at amerikanere ikke endrer sin kultur - det finner jeg litt vanskelig å tro.

Jeg finner holdningen litt parallel til en kommentar gjort av Bill Maher om siste president Bush, hvor Bush har sagt "They hate us for our freedom!", hvor Maher korrigerte med å si "No, they hate us because we're over there!" (Med militæret, altså. Er det noe sånt som 640 amerikanske militærbaser utenfor USA nå?)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg så en dokumentarfilm med Robert Reich. Den heter "Inequality for all", og den dukket for meg opp på Netflix.

Ser ut i følge han til at det var med Ronald Reagan at marerittet begynte å manifestere seg, og at det har fortsatt og forsetter selv i den dag i dag. Hvorvidt alt er sant har jeg ingen begreper om.  :)

Reagan deregulerte finanssektoren og la dermed grunnlaget for finanskrisen i 2008. En av mange liberaliseringstrekk som har flyttet mesteparten av rikdommene over til en liten elite, deriblant skruppeløse banditter som tjente seg søkkrike på boliglånsvindelen som forårsaket krisen.

Det er mangel på regelverk og lover som gjør det mulig for en knippe ulver å tjene penger på slike pyramidespill. Ingenting er gjort for å hindre at noe slikt skjer igjen. Ingen ble straffet for pyramidespillet som kulminerte i finanskrisen, mange av de betalte skyhøye bonuser til seg selv etter at staten sendte gigantiske redningspakker for å hindre at bankene gikk dukken. Dette er derfor dømt til å gjenta seg. Problemet er at økonomien er så globalisert nå, at ringvirkningene blir ganske alvorlige når ulvene finner noen andre metoder å svindle til seg penger på.

Kanskje hvis Amerikanerne tar til vettet og velger Bernie Sanders

Lenke til kommentar

Reagan deregulerte finanssektoren og la dermed grunnlaget for finanskrisen i 2008. En av mange liberaliseringstrekk som har flyttet mesteparten av rikdommene over til en liten elite, deriblant skruppeløse banditter som tjente seg søkkrike på boliglånsvindelen som forårsaket krisen.

Det er mangel på regelverk og lover som gjør det mulig for en knippe ulver å tjene penger på slike pyramidespill. Ingenting er gjort for å hindre at noe slikt skjer igjen. Ingen ble straffet for pyramidespillet som kulminerte i finanskrisen, mange av de betalte skyhøye bonuser til seg selv etter at staten sendte gigantiske redningspakker for å hindre at bankene gikk dukken. Dette er derfor dømt til å gjenta seg. Problemet er at økonomien er så globalisert nå, at ringvirkningene blir ganske alvorlige når ulvene finner noen andre metoder å svindle til seg penger på.

Kanskje hvis Amerikanerne tar til vettet og velger Bernie Sanders

jappetiden var begynnelsen her da det begynte å merkes, da begynte arbeidsløsheten å øke i sverige og flere andre land .. husker det godt.. men den gang så holdt de bankene i ørene. norge levde på en råvareboom til i fjor, ellers har det vært dårlig i andre land i europa siden euroen ble innført, og bare gått nedover siden da.. ellers var det jo høy inflasjon alt på 1970-tallet og du må nok helt tilbake dit for å finne starten på dette her, men det var krakket i 87 det begynte å merkes, så gikk det sånn nogenlunde greit utover 90 tallet til IT-bobla, så hadde du krisa i 2008 og etter det har det vært dårlig så og si over alt utenom her

hadde tyske leieboere her for et par år siden, f.eks det å kjøpe en liten båt der nede for en i hans type jobb (mener det var kjøleteknikk han jobbet med) var en stor ting mens han jobbet der men ikke så rare utgiften her, her er alle på jobben hans blide og fornøyde, mens i tyskland er de deprimerte.

hørtes igrunn ikke så veldig forskjellig ut lønnsmessig fra sånne inntekter folk hadde her på 1950-60 tallet, utenom at folk ikke ofte ikke har råd til familie osv lenger.. i italia er det vanlig at menn bor hjemme hos mor til de er 40. synkende lønninger og skyhøy arbeidsløshet er normen i hele europa utenom norge, hvor det først begynner å merkes litt nå. vi er vel ca der tyskland var når euroen kom.

samtidig har hele den vestlige verden et skrikende behov for arbeidsinnvandring har vi fått høre .. jeg skjønner bare ikke helt hvor jobbene det er et sånt skrikende behov for disse innvandrerne til er, og hvis det er tilfelle at vi har sånne skrikende behov så burde lønningene gått opp istedet for ned for å lokke til seg arbeidere.

Endret av medforuten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Formulerte det litt feil ja, mente at jeg blir alltid overasket over hvor fornærmet og forbanna folk blir over at Amerikanerne ikke vil eller tar å tilpasser seg Europeisk kultur.

Vi har nok ikke helt samme omgangskrets da, for jeg har aldri i mitt liv møtt noen som er forbannet eller sågar har en vag innsigelse på at amerikanere ikke tilpasser seg europeisk kultur.

Derimot har jeg har hørt negative kommentarer om at amerikanere ikke er noe flinke til å ta hensyn til andre kulturer der det ville vært på sin plass, men det er jo noe helt annet. Som for eksempel om man er i utlandet og ikke engang forsøker å oppføre seg ihht der man besøker, uten at det gjelder bare amerikanere selvsagt.

Men at noen som helst finner det irriterende at amerikanere ikke endrer sin kultur - det finner jeg litt vanskelig å tro.

Jeg finner holdningen litt parallel til en kommentar gjort av Bill Maher om siste president Bush, hvor Bush har sagt "They hate us for our freedom!", hvor Maher korrigerte med å si "No, they hate us because we're over there!" (Med militæret, altså. Er det noe sånt som 640 amerikanske militærbaser utenfor USA nå?)

Jeg mener det er en tendens til å vurdere andre land og kulturer med sitt eget målestokk, sett fra norsk perspektiv. Lille homogent Norge med en kultur som setter pris på konformitet, en flelles historie og kultur, kan ikke direkte sammenlignes til et stort land  som samler folk fra verden rundt uten en felles historie eller kultur og ikke minst, store variasjoner i sosioøkonomiske bakgrunner.  

Amerikanere derfor stoler ikke på hverandre til samme grad som nordmenn eller de fleste europeiske land og derfor naturligvis har et annet syn på våpen, selvforsvar og selvstendighet.  Å ta våpen fra folk som frykter hverandre blir mye vanskeligere enn å ta våpen fra folk som tror at de aller fleste naboer ville aldri true seg, særlig folk som kommer fra kulturer som setter stor pris på selvstendighet istedenfor lovlydighet og konformitet.   Disse er bare noe av flere grunner til amerikansk våpenkultur som nesten ingen nordmenn jeg kjenner har tenkt på.  

En kan og bør kritisere det som skjer med våpen i USA, men det blir ignorant  til å mene at motstanden gjelder bare ignorans og korrupsjon eller at det skal skje lettvint. Våpenkulturen i USA er ikke ren galskap som ofte skrives i disse fora, det finnes logiske grunner til at det har utviklet seg i USA fra en annen kultur og historie med utfordringer Norge har aldri hatt til samme grad.

På andre hånd, ville det bli ren galskap å innføre amerikansk våpenlover i Norge med lav kriminalitet og et relativt homogent befolkning med små forskjeller i sosioøkonomiske bakgrunner.  Likevel tror jeg at antall våpen ikke spiller den største rollen, og selv med mange håndvåpen ville Norge aldre bli et samfunn med høy kriminalitet, våpen blir bare et verktøy for sosiale problemer.

Lenke til kommentar
...

Jeg personlig forstår dette godt, og jeg har heller intet ønske om å frata noen deres forsvar eller beskyttelse. Jeg betviler at det finnes noen som mener folk ikke skal få beskytte seg. Problemet er at skytevåpen i hendene på utrente brukere er typisk mer til skade enn beskyttelse. Det går gjerne ut over nære familiemedlemmer eller en selv, og da gjerne som et resultat av usikker oppbevaring. Noe som er et krav dersom våpenet skal være noen beskyttelse mot uforutsette hendelser.

Jeg vil igjen referere til Jim Jeffries' harselering med temaet hvor han sier han ikke kan huske å ha sett facebook-bildet hvor de som vil ha beskyttelse er avbildet med en sikker dør.

Folk har rett til å gå ute blant folk med en drapsmaskin de ikke har noe øvelse i å bruke - men man kan ikke kjøre bil uten lappen for man kan komme til å skade noen.

Jeg forstår ønsket om å beskytte seg, men debatten - også i USA - er vel mer om det kan regnes som noen beskyttelse satt opp mot faren man representerer ved å ha våpenet. Om man ser det som en selvfølge at skytevåpen=beskyttelse, ja da er det heller ikke vanskelig å se at man finner alt av motstand heller uforståelig.

En bekjent av meg karakteriserte alle som er imot skytevåpen som mennesker med irrasjonell (og ubegrunnet) frykt for våpen. Det er kanskje ikke bare motstanderene som burde sette seg litt inn i motpartens holdninger og begrunnelser.

Lenke til kommentar

The right to own and bear arms has been infringed!

Ikke alle i USA får bære våpen, det er menge steder man havner i fengsel om man bærer våpen.

A well regulated militia being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms shall not be infringed.

Lenke til kommentar

Problemet er at skytevåpen i hendene på utrente brukere er typisk mer til skade enn beskyttelse. 

Statistikk?

Du kan jo begynne med å lese noen ferdigtygde tall først. Noe jeg vel tror du allerede har gjort og avskrevet det som sprøyt.

http://www.nationalmemo.com/the-person-youre-most-likely-to-kill-with-your-gun-is-you/

EDIT: En link til

http://www.examiner.com/article/possessing-a-gun-makes-you-less-safe-not-more-safe

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...