Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der.

Du er feilinformert av norsk media. Du kan ikke engang sammenlikne disse landene, Norge er et absolutt null sammenliknet med USA på nær sagt alle tenkelige områder. At vi har god velferd her akkurat nå skulle da bare mangle, vi betaler skyhøy skatt og staten er meget rik som følge av olje.

Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre...
Et shithole du besøkte 10 ganger? De fleste besøker aldri igjen et slikt sted, selv om jobben krever det
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der.

Du er feilinformert av norsk media. Du kan ikke engang sammenlikne disse landene, Norge er et absolutt null sammenliknet med USA på nær sagt alle tenkelige områder. At vi har god velferd her akkurat nå skulle da bare mangle, vi betaler skyhøy skatt og staten er meget rik som følge av olje.
Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre...
Et shithole du besøkte 10 ganger? De fleste besøker aldri igjen et slikt sted, selv om jobben krever det

 

Jeg har mange fantastiske venner og bekjente i usa, og som turist i usa har man det veldig bra, ting er billig og amerikansk kultur er spennende å oppleve. Men jeg ville ikke bodd der akkurat. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har mange fantastiske venner og bekjente i usa, og som turist i usa har man det veldig bra, ting er billig og amerikansk kultur er spennende å oppleve. Men jeg ville ikke bodd der akkurat.

Jeg har mange venner i Norge også og er veldig glad i Norge, men levestandarden min ville gå ned hvis jeg bodde i Norge. Det er slik med de typiske skandinaviske amerikanere, de tjener mer penger Uten mer fattigdom enn deres slektninger i Skandinavia

 

Da jeg var yngre kunne jeg tenke meg å jobbe i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det ikke slik at New York endret våpnelovene sine radikalt, og resultatet ble redusert våpenvold? Mener jeg leste at de innførte svært strenge våpenlover, sett med amerikanske øyne. Det var enorm motstand fra folket, men det virket!

 

Så det har ihvertfall fungert i praksis en gang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_New_York

 

ny-murder-rates-per-capita.png

 

For å bevise at det har fungert i praksis må du kun bevise at NYC innførte strengere våpenlover på slutten av 80-tallet ;)

 

Samt forklare hvorfor disse lovene fra NYC førte til samme nedgang utenfor NYC

homicide_chart.png

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er forsker, jeg har publisert flere vitenskapelige papirer og tolker andres papirer på daglig basis. Forskning som gjentas flere steder med lignende resultater og som siteres mer enn 800 ganger på andre forskning papirer legger man mer vekt på enn min egen personlig mening eller dine personlige erfaringer

Joda. Da regner jeg med du er kjent med det at du må gi ifra deg informasjon før du kan regne med at andre har denne informasjonen. Frem til din siste post kunne du, for alt hva jeg visste, vært en trettenåring i kjelleren hjemme hos mamma. Din mening da om hva som er mest maskulint og individualistisk legger jeg i så fall ikke mye vekt på.

Og nå, fortsatt, setter jeg tvil ved din dybde i dette tema uten at det spiller mye rolle. Da rett og slett fordi dine utsagn så langt har vist en slett kjennskap til nordmenn som så langt ikke har beveget seg utover stereotyper tilknyttet politisk styringsform. Du vet - nær på det samme du beskylder nordmenn for å gjøre med amerikanere - som visstnok gjør oss ukvalifiserte til å ha en mening.

Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

 

Er det ikke slik at New York endret våpnelovene sine radikalt, og resultatet ble redusert våpenvold? Mener jeg leste at de innførte svært strenge våpenlover, sett med amerikanske øyne. Det var enorm motstand fra folket, men det virket!

 

Så det har ihvertfall fungert i praksis en gang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_New_York

 

ny-murder-rates-per-capita.png

 

For å bevise at det har fungert i praksis må du kun bevise at NYC innførte strengere våpenlover på slutten av 80-tallet ;)

 

Samt forklare hvorfor disse lovene fra NYC førte til samme nedgang utenfor NYC

homicide_chart.png

Nwi det var litt mer nylig enn det, tror det var 2012.

 

http://m.nydailynews.com/news/national/states-tough-gun-laws-shooting-deaths-study-article-1.2343815

Lenke til kommentar

-------------------------------------

 

Nwi det var litt mer nylig enn det, tror det var 2012.

http://m.nydailynews.com/news/national/states-tough-gun-laws-shooting-deaths-study-article-1.2343815

 

 

Tror ikke det er mange, med unntak av den jevne republikaner og Skatteflyktningen, som ikke ser hvordan det kan ha seg at "states with tough gun laws have fewer shooting deaths"... ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg har mange fantastiske venner og bekjente i usa, og som turist i usa har man det veldig bra, ting er billig og amerikansk kultur er spennende å oppleve. Men jeg ville ikke bodd der akkurat.

Jeg har mange venner i Norge også og er veldig glad i Norge, men levestandarden min ville gå ned hvis jeg bodde i Norge. Det er slik med de typiske skandinaviske amerikanere, de tjener mer penger Uten mer fattigdom enn deres slektninger i Skandinavia

 

Da jeg var yngre kunne jeg tenke meg å jobbe i Norge.

 

 

Fattigdom er langt mer utbredt i USA enn i Norge (og Europa forøvrig). Dessuten er middelklassen på vei nedover i USA nå. Men det er ofte sant at om du er i den øvre arbeiderklassen (topp 5% av arbeiderklassen) i USA så har du det godt i forhold til andre plasser, også Europa.

 

Så jeg regner med du hører hjemme i den klassen da.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der.

Du er feilinformert av norsk media. Du kan ikke engang sammenlikne disse landene, Norge er et absolutt null sammenliknet med USA på nær sagt alle tenkelige områder. At vi har god velferd her akkurat nå skulle da bare mangle, vi betaler skyhøy skatt og staten er meget rik som følge av olje.

 

Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre... 

 

 

USA er meget fucked up på mange måter. Det er nok derfor folk dreper hverandre oftere der enn i Europa, ikke kun fordi de har bedre tilgang til våpen.

 

Men, så finnes det mange positive ting med USA også da... Eller, iallefall fantes.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

-------------------------------------

 

Nwi det var litt mer nylig enn det, tror det var 2012.

http://m.nydailynews.com/news/national/states-tough-gun-laws-shooting-deaths-study-article-1.2343815

 

 

Tror ikke det er mange, med unntak av den jevne republikaner og Skatteflyktningen, som ikke ser hvordan det kan ha seg at "states with tough gun laws have fewer shooting deaths"... ;)

 

 

Nei, det er jo tall på dette heldigvis.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har mange fantastiske venner og bekjente i usa, og som turist i usa har man det veldig bra, ting er billig og amerikansk kultur er spennende å oppleve. Men jeg ville ikke bodd der akkurat.

Jeg har mange venner i Norge også og er veldig glad i Norge, men levestandarden min ville gå ned hvis jeg bodde i Norge. Det er slik med de typiske skandinaviske amerikanere, de tjener mer penger Uten mer fattigdom enn deres slektninger i Skandinavia

 

Da jeg var yngre kunne jeg tenke meg å jobbe i Norge.

Fattigdom er langt mer utbredt i USA enn i Norge (og Europa forøvrig). Dessuten er middelklassen på vei nedover i USA nå. Men det er ofte sant at om du er i den øvre arbeiderklassen (topp 5% av arbeiderklassen) i USA så har du det godt i forhold til andre plasser, også Europa.

 

Så jeg regner med du hører hjemme i den klassen da.

Fattigdom blant skandinaviske amerikanere ikke er mer utbredt enn i Skandinavia og skandinaviske amerikanere har høyere levestandard enn deres slektninger. Det gjelder ikke bare øvreklassen

 

inkluderer du andre etniske grupper så øker fattigdom sterkt, akkurat som i Norge. Forskjellen er at innvandring/antall minoriteter er mye lavere enn i USA.

Selv, nesten alle etniske grupper har høyere levestandard enn deres hjemmelandet. Det er hovedgrunnen så mange kommer hit

 

Sett fra dette synsvinkel så ser vi at "kultur" har mye å si, kanskje mer enn politikken som tar fra de som har og gir til de som ikke har. I USA trenger ikke skandinaviske amerikanere en stor velferdstat til å ha høy inntekt og lav fattigdom, de greier seg bedre i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fattigdom blant skandinaviske amerikanere ikke er mer utbredt enn i Skandinavia og skandinaviske amerikanere har høyere levestandard enn deres slektninger. Det gjelder ikke bare øvreklassen

 

inkluderer du andre etniske grupper så øker fattigdom sterkt, akkurat som i Norge. Forskjellen er at innvandring/antall minoriteter er mye lavere enn i USA.

Selv, nesten alle etniske grupper har høyere levestandard enn deres hjemmelandet. Det er hovedgrunnen så mange kommer hit

 

Sett fra dette synsvinkel så ser vi at "kultur" har mye å si, kanskje mer enn politikken som tar fra de som har og gir til de som ikke har. I USA trenger ikke skandinaviske amerikanere en stor velferdstat til å ha høy inntekt og lav fattigdom, de greier seg bedre i USA.

 

 

Du er helt sikkert uenig i dette: men jeg tror det hadde vært bedre for USA med en Europeisk modell. Altså "social capitalism".

Lenke til kommentar

 

 

Fattigdom blant skandinaviske amerikanere ikke er mer utbredt enn i Skandinavia og skandinaviske amerikanere har høyere levestandard enn deres slektninger. Det gjelder ikke bare øvreklassen

 

inkluderer du andre etniske grupper så øker fattigdom sterkt, akkurat som i Norge. Forskjellen er at innvandring/antall minoriteter er mye lavere enn i USA.

Selv, nesten alle etniske grupper har høyere levestandard enn deres hjemmelandet. Det er hovedgrunnen så mange kommer hit

 

Sett fra dette synsvinkel så ser vi at "kultur" har mye å si, kanskje mer enn politikken som tar fra de som har og gir til de som ikke har. I USA trenger ikke skandinaviske amerikanere en stor velferdstat til å ha høy inntekt og lav fattigdom, de greier seg bedre i USA.

 

Du er helt sikkert uenig i dette: men jeg tror det hadde vært bedre for USA med en Europeisk modell. Altså "social capitalism".

Europeiske amerikanere tjener mer penger enn europeere med lignende fattigdom. Etniske minoriteter i den europeiske modellen erfare høy arbeidsledighet og fattigdom. Ble det like mange minoriteter i europeiske land som i USA blir det naiv å tro at disse problemer ikke ville bli større enn som i USA. Velferdstaten kollapserer hvis store deler av befolkning er uproduktive og staten må støtte dem

 

Resultater fra den europeiske modellen varierer mye fra Hellas til Skandinavia. Det finnes ingen bevis at det ville fungerer bedre i et stort multikulturellt land som snart har ingen flertall rase

Lenke til kommentar

Bare en eneste gang skulle jeg ønske noen hadde baller til å bare si det rett ut. Jada, det er farlig og forferdelige ting kan skje, men vi vil ha det likevel. Altså i stedet for alt dette utenomsnakket. Si det som det er. Dere vil ha våpen uansett implikasjonene.

Individer vill ha våpen fordi de tror selv de kan forsvare seg selv bedre enn politiet og særlig fordi de vet at mange andre har våpen. Det blir litt som en "nuclear Arms race"'. Igjen amerikanere tenker på seg mer som individer enn samfunn som en helhet eller plages av sosial konformitet

 

Samfunnets større "implikasjoner" spiller ikke større rolle enn retten til selvforsvar ifølge mange amerikanere, særlig når de føler seg tryggere med sine egne våpen og har ingen hensikt til å skade andre.

 

Bevis for våpenkontroll er også Forvirrende. Rapporten fra NAS (national Academy of Sciences) konkluderer at det finnes ingen bevis for at "right to carry" lover fører til mer eller mindre drap. Det gjør meg meget skepsis til at våpenkontroll lover i USA ville endre drapstatistkker noe særlig. Det blir like effektive som antinarkotika lover antar jeg

 

Statistikkene alltid sammenlignes til europeiske land som har mye lavere homicide rater. Jeg tror ikke våpenkontroll spiller den største rollen men heller hvordan folk føler seg knyttet til hverandre og hvordan de ser på vold og hvordan de stoler på hverandre.

 

USA kritiseres av europeere fordi vi tåler mer fattigdom. Jeg mener hovedgrunnen til at vi tåler fattigdom er relatert til at vi har mer vold

 

Maskuline rovdyre kapitalistiske samfunn fungerer ikke som mer feminine vi må støtte de svakeste samfunn.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Artikkelen beviser ingenting, kommer bare med anektdoter.

 

Og om det var lover som ble innført i 2012 tviler jeg på at det forsårsaket noen nedgangen som kom 15-20 år tidligere.

 

Dermed står din originale påstand på bar bakke igjen:

 

Er det ikke slik at New York endret våpnelovene sine radikalt, og resultatet ble redusert våpenvold? Mener jeg leste at de innførte svært strenge våpenlover, sett med amerikanske øyne. Det var enorm motstand fra folket, men det virket!

 

Så det har ihvertfall fungert i praksis en gang.

Du må gjerne finne tall på at det virket

Lenke til kommentar

Det kan hende du ikke så det, men artikkelen henviser til en undersøkelse av National Journal. Artikkelen forklarer sammenhenger imellom steder med ganske tøffe våpenlover imot steder uten særlig kontroll. Det omhandlet visst kun året 2013, men å dra inn 70-80 tallet for å bevise hva som er rett i dagens samfunn er ganske tynt.

 

Jeg skal ikke være stråmann, så jeg spør deg heller; Tror du en streng våpenlov, og færre våpen sådan, fører til færre skyteepisoder ala Columbine og Sandy Hook?

 

Både Sandy Hook, Columbine og San Bernadino har nemlig noe til felles, de er alle utført med våpen kjøpt over disk. Ikke til beskyttelse, men til å effektivt drepe flest mulig. 

 

Artikkelen, som du helt sikkert klarte å finne selv finner du her; http://www.nationaljournal.com/s/53345/states-with-most-gun-laws-see-fewest-gun-related-deaths

 

edit: noen rare ord :)

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

 

Det kan hende du ikke så det, men artikkelen henviser til en undersøkelse av National Journal. Artikkelen forklarer sammenhenger imellom steder med ganske tøffe våpenlover imot steder uten særlig kontroll. Det omhandlet visst kun året 2013, men å dra inn 70-80 tallet for å bevise hva som er rett i dagens samfunn er ganske tynt.

 

Ja jeg så artikkelen, men desverre forklarer den intet, men dog den gjentar de samme påstander som andre har fremmet før om at forbud mot våpen fører til mindre drap

 

Jeg skal ikke være stråmann, så jeg spør deg heller; Tror du en streng våpenlov, og færre våpen sådan, fører til færre skyteepisoder ala Columbine og Sandy Hook?

Tja, kanskje eller kanskje ikke, jeg vet ikke, men har ikke sett noen statistikk som gir grunnlag for noen slik konklusjon.

 

 

Både Sandy Hook, Columbine og San Bernadino har nemlig noe til felles, de er alle utført med våpen kjøpt over disk. Ikke til beskyttelse, men til å effektivt drepe flest mulig.

Tja, hadde det da vært bedre om de hadde tellestrekk med Paris, der våpnene ble kjøpt under disk?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...