Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

Siden det var et terrorangrep i Frankrike er det ikke et amerikansk fenomen at det er fryktelig mye skyting fra amerikansk politi under "vanlige" omstendigheter. Javel...

Din evne til å overgeneralisere slutter aldri å forbause.

Jeg har ikke generalisert i det hele tatt, det er det kun du som har gjort.

 

Når jeg påpeker problemer med din generalisering, medfører det ikke at jeg generaliserer. Dog, jeg forventer ikke at du vil se forskjellen.

 

Du tok èn event (en terrorhandling) og responsen på den til inntekt for hele det franske politiets gjøren og laden.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der.

Du er feilinformert av norsk media. Du kan ikke engang sammenlikne disse landene, Norge er et absolutt null sammenliknet med USA på nær sagt alle tenkelige områder. At vi har god velferd her akkurat nå skulle da bare mangle, vi betaler skyhøy skatt og staten er meget rik som følge av olje.
Lenke til kommentar

 

Siden det var et terrorangrep i Frankrike er det ikke et amerikansk fenomen at det er fryktelig mye skyting fra amerikansk politi under "vanlige" omstendigheter. Javel...

Din evne til å overgeneralisere slutter aldri å forbause.

Jeg har ikke generalisert i det hele tatt, det er det kun du som har gjort.

 

Når jeg påpeker problemer med din generalisering, medfører det ikke at jeg generaliserer. Dog, jeg forventer ikke at du vil se forskjellen.

 

Men siden du tydeligvis går ut ifra vrangvilje og løgn så kan du jo se på dette:

https://www.rt.com/usa/us-germany-85-shots-022/

 

http://www.theweek.co.uk/crime/46907/us-police-fire-more-bullets-month-germans-use-year

 

http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2014/08/armed-police

Last year, in total, British police officers actually fired their weapons three times. The number of people fatally shot was zero. In 2012 the figure was just one.

 

Det var etter å lete i kun et par minutter.

Lenke til kommentar

 

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der.

Du er feilinformert av norsk media. Du kan ikke engang sammenlikne disse landene, Norge er et absolutt null sammenliknet med USA på nær sagt alle tenkelige områder. At vi har god velferd her akkurat nå skulle da bare mangle, vi betaler skyhøy skatt og staten er meget rik som følge av olje.

 

Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

"Norsk fremstilling av våpenlovene i USA preges av forutinntatte holdninger og enkle argumenter. Amerikanere flest vil ikke ha strenge våpenlover"

http://www.nrk.no/ytring/kronikk_-dumme-vapenfrelste-amerikanere-1.12693589

 

Det siterte var vel omtrent ordrett det jeg sa tidligere i tråden her.

Like enkle argumenter som å si at "Amerikanere flest vil ikke ha strenge våpenlover"?
Lenke til kommentar

Like enkle argumenter som å si at "Amerikanere flest vil ikke ha strenge våpenlover"?

Det var ikke ment som et argument, bare som en beskrivelse av virkeligheten. Norsk media fremstiller jo hele situasjonen helt feil, og en hel del ser ikke ut til å forstå at den store majoritet ikke ønsker å gi ifra seg en del av sin frihet fordi et lite fåtall misbruker den.

Lenke til kommentar

 

Like enkle argumenter som å si at "Amerikanere flest vil ikke ha strenge våpenlover"?

Det var ikke ment som et argument, bare som en beskrivelse av virkeligheten. Norsk media fremstiller jo hele situasjonen helt feil, og en hel del ser ikke ut til å forstå at den store majoritet ikke ønsker å gi ifra seg en del av sin frihet fordi et lite fåtall misbruker den.

 

Jeg er klar over dette, og derfor blir det et vikarierende argument med skytevåpen dersom det er friheten sin de er redd for. Ikke våpnene som sådan. Og der gjør de seg selv en stor bjørnetjeneste tror jeg. Det var for eksempel lite ståhei når deres rettighet til en rettssak ble fjernet, eller alle andre rettigheter som sikret dem mot statlig overgrep. Bush fjernet alt dette med et pennestrøk, og svært få reagerte, for "vi har jo fortsatt våpen". Våpen kommer til å være den eneste "friheten" de sitter igjen med etterhvert.
Lenke til kommentar

Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre...

 

Tallene om hvor mye 0,1% eier er åpenbart helt feil.

 

Når det er sagt er jeg klar over at denne fordelingen er skjev. Jeg har likevel ikke skjønt problemet. . Mener du at fattige mennesker bør få aksjer i for eksempel McDonalds eller Facebook slik at de får høyere formue?

Eller mener du at fattige bør få en bolig til 10 millioner kroner i Florida hvor en slik bolig koster 10 000 kroner i måneden bare i eiendomsskatt?

 

På hvilken måte hadde det hjulpet de fattige om de eide en andel i et skip eller et fly mener du?

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

 

Empiriske data (Hofstedt) støtter påstanden at den gjennomsnittlige amerikaner har verdier som er mye mer individualistiske og maskuline enn den gjennomsnittlige nordmannen.

Maskuline, til og med. Vis gjerne hvor det påstås i disse empiriske data at amerikanere er mer maskuline enn nordmenn.

 

Men for all del - kan du dele din visdom med oss underkuede nordmenn om hva som gjør oss så lite individualistiske og lite maskuline? Altså, jeg betviler ikke at du sitter på empiriske data som forteller om amerikaneres fortreffelighet, men jeg håper på forståelse for at jeg ikke svelger det rått som sannhet bare fordi du sier det, eller fordi èn undersøkelse påstyår det.

Og så det er nevnt - de data du viste frem tidligere dreide seg om undersøkelser på arbeidsplassen. Og en undersøkelse om dèt, hvor et land det er regnet som dårlig å ta ut all ferie kommer ut som mer individualistisk... Vel... Det høres ikke verken individualistisk eller maskulint ut. Nordmenn tør ta ut all ferien sin de.

 

Disse verdier reflekteres i deres politiske og økonomiske systemet. At du kan ha en annen mening støttes ikke av objektive empiriske målinger

Nei... Da må jeg sikkert bøye meg for en utenlandsk undersøkelse med empiriske data, heller enn å faktisk se på folk jeg kjenner, familie, nyheter fra Norge, og alt annet sopm gjør at jeg faktisk kjenner Norge og nordmenn ganske godt.
Fordi du har allerede bestemt deg på forhånd at objektive data overbeviser deg ikke, så gidder jeg ikke å presentere det.

Jeg har ikke sagt forresten at dataen er klar bevis for noe, bare at det Stemmer med deres valgte lover som tar mer hensyn mot samfunn som en helhet (særlig de svakeste) enn amerikanske lover.

Det er også slik at personlige erfaringer kan gi et falskt inntrykk. Mitt inntrykk av amerikanske meninger ofte ikke stemmer med vitenskapelige undersøkelser fordi jeg bor i et begrenset området med begrensete erfaringer

 

Men du har bestemt deg allerede så jeg gir meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi du har allerede bestemt deg på forhånd at objektive data overbeviser deg ikke, så gidder jeg ikke å presentere det.

Jeg har ikke sagt forresten at dataen er klar bevis for noe, bare at det Stemmer med deres valgte lover som tar mer hensyn mot samfunn som en helhet (særlig de svakeste) enn amerikanske lover.

Det er også slik at personlige erfaringer kan gi et falskt inntrykk. Mitt inntrykk av amerikanske meninger ofte ikke stemmer med vitenskapelige undersøkelser fordi jeg bor i et begrenset området med begrensete erfaringer

 

Men du har bestemt deg allerede så jeg gir meg

Det står du fritt til selvfølgelig. Men jeg hadde jo håpet at du forsto at din påstand om at dataene er objektive (og representative) ikke er noe kvalitetsstempel for andre enn deg selv. Og nå virker du til å syntes jeg er en tufs som ikke tar ditt ord for det.
Lenke til kommentar

Jeg har vært i usa 10 ganger, jeg kjenner masse amerikanere, jeg har bodd i usa, usa er et dump trash shithole på nær sagt alle tenkelige områder. Jeg lar meg ikke påvirke av upålitelige kilder som politisk motivert media, jeg har sett det med mine egne øyne. Sett menneskers liv gå i grus fordi samfunnet er satt opp til å gagne de få rike. I usa eier 0.1% av de rikeste, 90% av eiendelene i landet..... Og tallet tilspisser seg mer og mer, raskere og raskere hvert år. Obama prøver å gjøre det rette men han har folk med for mye penger jobbende imot seg.... folk er sinte, nedtrykte og redde.... et brutalt land hvor man enten lykkes elles dør grusomt, ikke ulikt land med langt dårligere rykte i verden dessverre... 

Redneck?

Lenke til kommentar

 

Fordi du har allerede bestemt deg på forhånd at objektive data overbeviser deg ikke, så gidder jeg ikke å presentere det.

Jeg har ikke sagt forresten at dataen er klar bevis for noe, bare at det Stemmer med deres valgte lover som tar mer hensyn mot samfunn som en helhet (særlig de svakeste) enn amerikanske lover.

Det er også slik at personlige erfaringer kan gi et falskt inntrykk. Mitt inntrykk av amerikanske meninger ofte ikke stemmer med vitenskapelige undersøkelser fordi jeg bor i et begrenset området med begrensete erfaringer

 

Men du har bestemt deg allerede så jeg gir meg

Det står du fritt til selvfølgelig. Men jeg hadde jo håpet at du forsto at din påstand om at dataene er objektive (og representative) ikke er noe kvalitetsstempel for andre enn deg selv. Og nå virker du til å syntes jeg er en tufs som ikke tar ditt ord for det.
Jeg er forsker, jeg har publisert flere vitenskapelige papirer og tolker andres papirer på daglig basis. Forskning som gjentas flere steder med lignende resultater og som siteres mer enn 800 ganger på andre forskning papirer legger man mer vekt på enn min egen personlig mening eller dine personlige erfaringer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...