Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

Tror ikke du har vært utenfor norges grenser.

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva hvilke lover fører til og ditt og datt, men at jeg kjenner flere amerikanere enn deg, det gjør jeg.

Jeg ble født i New Jersey og har bodd i flere delstater i USA i mer enn 50 år unntatt et år i Norge.

 

Kan hende du kjenner mer amerikanere, men bare hvis du er en amerikaner selv som jeg er og er veldig vennlige.

Så lite? jeg ble førdt i new jersey også og bodd i alle delstatene i 51 år unntatt 11 måneder i norge.... tror ikke du kjenner særlig mange amerikanere.
Jeg bor i Ohio. Alle andre leser dårlig norsket mitt og forstår med engang at jeg ikke er norsk. Kom hit så skal jeg vise deg hvordan folk i Ohio feirer jul og spiser mat som de mange tyske amerikanere i området pleier å spise

 

Men du som har vært i 51 delstater kanskje allerede vet mer enn jeg om mine landsmenn...

 

Alle andre leser norsket mitt dårliget ogetså

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vel, man må jo også se verden med realistiske øyne. Mine idealer er fullt mulig å oppnå, problemet er bare at de som har makten i dagens samfunn har en ide om et samfunn som er imot folk flest sin interesse og de forfølger denne politiske retningen uansett om det finnes andre bedre muligheter.

Dette henger ikke sammen med det du sa om at "vi" har valgt den norske modellen. Har vi valgt den eller har vi fått den utdelt av makthaverene?

 

 

Jeg har vel aldri sagt vi har valgt den eller noe som helst annet. Hvis du sjekker historikken min kan du få bekreftet mitt syn på slike ting, demokrati, valgfrihet, generell frihet osv.

 

Men vi kan ikke spore av mer her som moderator har sagt, så jeg vil jo bare nevne at vi heller ikke har noe valg i forhold til hvilken våpenlov vi blir født inn i, og at den Norske våpenloven IKKE er så streng som mange skal ha det til. Nordmenn har som jeg nevnte i en post med en informativ link tidligere, blant folk i verden som har flest våpen per innbygger.

 

Selv håper jeg vi kan ha et system mer likt Sveits i fremtiden. Synes det er fornuftig med verneplikt i et lite land, og jeg synes det er fornuftig at de som har gjennomført forsvarstrening kan ha forsvarsvåpen hjemme i huset som de har i Sveits. Med morgendagens og faktisk trusler som allerede er dagens vil fremtidige angrep mot nasjoner se ut på en helt annen måte enn tidligere kriger.

 

Gatekamp, geriljakampanjer, uroligheter, terrorisme osv.

 

Sveits er blant landene som er best forbedredt om en gruppe mennesker skulle finne det for godt å drive krig mot sivilbefolkningen i en større by eller en gruppe små byer eller landsbyer. USA sin våpenlov gjør også USA godt rustet til en slik type krigføring, da folket kan forsvare seg selv, mens land med mindre liberale våpenlover gjør folk flest forsvarsløse, mens de må vente på politi/forsvar, noe som muligens kan være for sent i mange tilfeller.

 

Poenget med våpenloven i USA er jo faktisk at folket er en milits.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

Kanskje du ikke kjenner Norge og nordmenn så godt som du tror.

 

En velger ikke det nordiske økonomiske modellen uten å ha stor tillit i staten og andre folkets bruk av dine penger. Du kan sammenligne hvert landets kulturelle egenskaper her med empiriske data med geert hofstede's kulturelle målinger. Dataen støtter mine påstander

http://geert-hofstede.com/national-culture.html

 

Jeg har ikke valgt den norske modellen, akkurat like lite som du har valgt den amerikanske modellen.

Av samme grunn du sier at amerikanere flest er snille hyggelige folk som ikke er våpengale, så kan jeg si at nordmenn flest er individualister som ser på personlig frihet som kanskje den viktigste egenskapen ved et samfunn.

At du legger det frem som om hver og en nordmann har valgt den norske modellen fordi de tror det sitter en makt som vet bedre enn dem bare forteller at du ikke vet hva du prater om.

 

Jeg har ikke sagt at alle nordmenn er like, jeg viste deg bevis om kulturelle normer som naturligvis stemmer med det norske politiske/økonomiske systemet, noen som i mot, men flertallet støtter

 

Og du tok det til inntekt for at "vi" ikke forstår individualitet. Og det var der du leste for mye ut av statistikken.
Lenke til kommentar

Jeg har vel aldri sagt vi har valgt den eller noe som helst annet. Hvis du sjekker historikken min kan du få bekreftet mitt syn på slike ting, demokrati, valgfrihet, generell frihet osv.

Hvis jeg surret med hva som ble sagt så beklager jeg det.

 

Men vi kan ikke spore av mer her som moderator har sagt, så jeg vil jo bare nevne at vi heller ikke har noe valg i forhold til hvilken våpenlov vi blir født inn i, og at den Norske våpenloven IKKE er så streng som mange skal ha det til. Nordmenn har som jeg nevnte i en post med en informativ link tidligere, blant folk i verden som har flest våpen per innbygger.

 

Selv håper jeg vi kan ha et system mer likt Sveits i fremtiden. Synes det er fornuftig med verneplikt i et lite land, og jeg synes det er fornuftig at de som har gjennomført forsvarstrening kan ha forsvarsvåpen hjemme i huset som de har i Sveits. Med morgendagens og faktisk trusler som allerede er dagens vil fremtidige angrep mot nasjoner se ut på en helt annen måte enn tidligere kriger.

 

Gatekamp, geriljakampanjer, uroligheter, terrorisme osv.

 

Sveits er blant landene som er best forbedredt om en gruppe mennesker skulle finne det for godt å drive krig mot sivilbefolkningen i en større by eller en gruppe små byer eller landsbyer. USA sin våpenlov gjør også USA godt rustet til en slik type krigføring, da folket kan forsvare seg selv, mens land med mindre liberale våpenlover gjør folk flest forsvarsløse, mens de må vente på politi/forsvar, noe som muligens kan være for sent i mange tilfeller.

 

Poenget med våpenloven i USA er jo faktisk at folket er en milits.

Militsargumentet var fornuftig for 200 år siden. I dag får man vel bare si som Jim Jeffries: "You know you're bringing a rifle to a drone fight, right?"

Og med det i bakhodet at "folket" alltid vil være underlegent i styrke så er det vanskelig å forstå hvorfor man vil være delaktig i å øke spenningsnivået.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

Kanskje du ikke kjenner Norge og nordmenn så godt som du tror.

 

En velger ikke det nordiske økonomiske modellen uten å ha stor tillit i staten og andre folkets bruk av dine penger. Du kan sammenligne hvert landets kulturelle egenskaper her med empiriske data med geert hofstede's kulturelle målinger. Dataen støtter mine påstander

http://geert-hofstede.com/national-culture.html

 

Jeg har ikke valgt den norske modellen, akkurat like lite som du har valgt den amerikanske modellen.

Av samme grunn du sier at amerikanere flest er snille hyggelige folk som ikke er våpengale, så kan jeg si at nordmenn flest er individualister som ser på personlig frihet som kanskje den viktigste egenskapen ved et samfunn.

At du legger det frem som om hver og en nordmann har valgt den norske modellen fordi de tror det sitter en makt som vet bedre enn dem bare forteller at du ikke vet hva du prater om.

 

Jeg har ikke sagt at alle nordmenn er like, jeg viste deg bevis om kulturelle normer som naturligvis stemmer med det norske politiske/økonomiske systemet, noen som i mot, men flertallet støtter

 

Og du tok det til inntekt for at "vi" ikke forstår individualitet. Og det var der du leste for mye ut av statistikken.

 

Jeg skrev at det kan bli vanskelig aa forstaa for de som ikke har det samme verdier. Flertallet nordmenn setter ikke like store pris paa individualisme som flertallet amerikanere. Altfor mange doemmer andre uten ekte forstaaelse, noe some er vanskelig aa faa uten aa ha lignende verdier eller kunnskap om bakgrunnen.
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å bli innskrenkninger når det gjelder våpeneie i USA. Det er et lite mindretall i de mest forhatte byene (som NY) som ønsker det.

 

Måtte ha vært århundrets mest patetiske begivenhet dersom disse to som gikk amok nå sist skulle få diktere amerikanernes rett til våpen.

 

Dessuten er det helt uaktuelt å la seg avvæpne og forbli fullstendig forsvarsløs.

 

Når det gjelder antall som blir drept med våpen er det slik at det aller meste skjer i kriminelle miljøer.

 

Hører heller ikke mange snakke om hvor mange liv våpen faktisk redder. Det hadde ikke forundret meg om det langt på vei gikk opp i opp med antallet drepte, sett bort fra de som hadde blitt drept uansett om våpen var fritt tilgjengelig eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg skrev at det kan bli vanskelig aa forstaa for de som ikke har det samme verdier. Flertallet nordmenn setter ikke like store pris paa individualisme som flertallet amerikanere. Altfor mange doemmer andre uten ekte forstaaelse, noe some er vanskelig aa faa uten aa ha lignende verdier eller kunnskap om bakgrunnen.

Kanskje du ikke forstår Norge og nordmenn så godt som du tror.
Lenke til kommentar

 

Og med det i bakhodet at "folket" alltid vil være underlegent i styrke så er det vanskelig å forstå hvorfor man vil være delaktig i å øke spenningsnivået.

Enhver diktator vil elske den holdningen. :)

 

Eller som med de som lar befolkningen bevæpne seg bare litt, slik at de kan unnskylde å benytte enda mer makt når de føler for det. For man kan vel ikke eie bevæpnede droner, uplomberte tanks, aktiverte landminer, kampklare fly, ha egen militstropp ansatt, osv.

Hvorfor det tro?

 

Visste du for eksempel at i èn enkelt trefning med amerikansk politi avfyres flere kuler enn andre vestlige lands politi benytter på et helt år?

Slik blir det når man kan unnskylde kraftigere maktbruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvem og hva har det franske politiet skutt på som krever 5000 skudd? Det tilsvarer 167 30 skuddsmagasiner noe som er en sinnsvak mengde å fyre av i et sivilisert land så lenge man ikke snakker en krigssituasjon. Til gjengjeld avfyrte breivik 297 skudd på utøya fordelt mellom rifle og pistol. 

Lenke til kommentar

 

Visste du for eksempel at i èn enkelt trefning med amerikansk politi avfyres flere kuler enn andre vestlige lands politi benytter på et helt år?

Slik blir det når man kan unnskylde kraftigere maktbruk.

Tja, nå brukte vel fransk politi omtrent 5,000 runder nede i Paris for ikke lenge siden, så det er vel ikke ett rent amerikansk fenomen

 

Siden det var et terrorangrep i Frankrike er det ikke et amerikansk fenomen at det er fryktelig mye skyting fra amerikansk politi under "vanlige" omstendigheter. Javel...

Din evne til å overgeneralisere slutter aldri å forbause.

Lenke til kommentar

 

Jeg skrev at det kan bli vanskelig aa forstaa for de som ikke har det samme verdier. Flertallet nordmenn setter ikke like store pris paa individualisme som flertallet amerikanere. Altfor mange doemmer andre uten ekte forstaaelse, noe some er vanskelig aa faa uten aa ha lignende verdier eller kunnskap om bakgrunnen.

Kanskje du ikke forstår Norge og nordmenn så godt som du tror.
Empiriske data (Hofstedt) støtter påstanden at den gjennomsnittlige amerikaner har verdier som er mye mer individualistiske og maskuline enn den gjennomsnittlige nordmannen. Disse verdier reflekteres i deres politiske og økonomiske systemet. At du kan ha en annen mening støttes ikke av objektive empiriske målinger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skrev at det kan bli vanskelig aa forstaa for de som ikke har det samme verdier. Flertallet nordmenn setter ikke like store pris paa individualisme som flertallet amerikanere. Altfor mange doemmer andre uten ekte forstaaelse, noe some er vanskelig aa faa uten aa ha lignende verdier eller kunnskap om bakgrunnen.

Kanskje du ikke forstår Norge og nordmenn så godt som du tror.
Empiriske data (Hofstedt) støtter påstanden at den gjennomsnittlige amerikaner har verdier som er mye mer individualistiske og maskuline enn den gjennomsnittlige nordmannen. Disse verdier reflekteres i deres politiske og økonomiske systemet. At du kan ha en annen mening støttes ikke av objektive empiriske målinger

 

Helt naturlig, usa er et tredje verdens land å regne i forhold til norge. Folk må klare seg selv og kjempe for overlevelse hver dag, dette fremmer indivitualisme, egoisme, spisse albuer og kampinstinkt i de stakkars menneskene som må kjempe for overlevelsen slik. Jeg mener, generell bevepning av befolkningen er støttet av en STOR del av befolkningen, frykt og overlevelsesinstinkt er i høygir blant det amerikanske folk

 

I norge som har et sikkerhetsnett for stort sett hva og hvem som helst har fellesskapet og medmenneskelighet(sosiale) større fokus i samfunnet. Norge har ikke de enorme fattigdomsproblemene amerikanere har som fremmer kriminalitet og frykt i livene til dem som bor der. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Empiriske data (Hofstedt) støtter påstanden at den gjennomsnittlige amerikaner har verdier som er mye mer individualistiske og maskuline enn den gjennomsnittlige nordmannen.

Maskuline, til og med. Vis gjerne hvor det påstås i disse empiriske data at amerikanere er mer maskuline enn nordmenn.

 

Men for all del - kan du dele din visdom med oss underkuede nordmenn om hva som gjør oss så lite individualistiske og lite maskuline? Altså, jeg betviler ikke at du sitter på empiriske data som forteller om amerikaneres fortreffelighet, men jeg håper på forståelse for at jeg ikke svelger det rått som sannhet bare fordi du sier det, eller fordi èn undersøkelse påstyår det.

Og så det er nevnt - de data du viste frem tidligere dreide seg om undersøkelser på arbeidsplassen. Og en undersøkelse om dèt, hvor et land det er regnet som dårlig å ta ut all ferie kommer ut som mer individualistisk... Vel... Det høres ikke verken individualistisk eller maskulint ut. Nordmenn tør ta ut all ferien sin de.

 

Disse verdier reflekteres i deres politiske og økonomiske systemet. At du kan ha en annen mening støttes ikke av objektive empiriske målinger

Nei... Da må jeg sikkert bøye meg for en utenlandsk undersøkelse med empiriske data, heller enn å faktisk se på folk jeg kjenner, familie, nyheter fra Norge, og alt annet sopm gjør at jeg faktisk kjenner Norge og nordmenn ganske godt.
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du det som et angrep? At (om) amerikanere er mer individualistiske gjør de ikke bedre. Det er også velkjent at vestlige samfunn generelt er mer individualistiske enn andre, og det er da helt plausibelt at slike forskjeller skulle eksistere innad i Vesten også. Videre, om disse forskjellene skulle eksistere så burde det ikke komme som en stor overraskelse at "sosialistiske" Norge og "kapitalistiske" USA skiller seg.

 

Det er ikke selvstendig vs uselvstendig, det er individualistisk vs kollektivistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden det var et terrorangrep i Frankrike er det ikke et amerikansk fenomen at det er fryktelig mye skyting fra amerikansk politi under "vanlige" omstendigheter. Javel...

Din evne til å overgeneralisere slutter aldri å forbause.

Jeg har ikke generalisert i det hele tatt, det er det kun du som har gjort.

 

Når jeg påpeker problemer med din generalisering, medfører det ikke at jeg generaliserer. Dog, jeg forventer ikke at du vil se forskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...