Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Med å "slipper inn innvandrere i militære" så høres det jo nesten ut som at asylsøkerne må møte opp til førstegangstjeneste. Det høres også ut som at du syntes det er negativt at nye landsmenn er patrioter noe jeg syntes blir litt misforstått.

 

Uansett så må man jo selvfølgelig være norsk statsborger slik at det blir fint få førstegenerasjons innvandrere å finne på rekruttskolen, men ære være de få som går innunder og faktisk ønsker å gjøre en innsats for Norge.

 

 

På den ene siden ja, men på den andre siden er det som å slippe inn en trojansk hest. Innvandrere som slipper inn i det Norske forsvaret bør i det minste være i tredje generasjon, alt annet er naiv dumskap.

 

Slipper vi inn Russere og Kinesere i forsvaret også?

 

At du mener de ikke er verdige det norske forsvar før evnt tredjegenerasjon er underlig. En av pakistanske foreldre født i Norge med kun ett norsk pass slik som oss og som ønsker å avtjene militærtjeneste, finner du altså for godt å mistenkeliggjøre?

 

Ikke lett å følge den logikken der når det er innlysende positivt og ikke minst kan være en vei ut av kriminalitet for mange og skape forbilder for andre. Patrioter som dette født i Norge har ingenting å svare for til deg eller noen andre. Hvor henter du inspirasjonen din egentlig? pønsker du på om det er en konspirasjon på gang mot Norge iscenesatt av en internasjonal innvandrermilits? 

 

Om vi slipper inn Russere og Kinesere? Er det mer nærliggende å spørre om noen land i verden finner det naturlig å slippe folk av random nasjonaliteter inn i sitt forsvar?

 

 

Tidligere var det helt vanlig at man ikke slapp inn innvandrere i militæret. Da hadde man dog litt høyere sikkerhet og litt mer sikkerhetsmessig fornuft.

 

Tror du Russland slipper inn Amerikanere i militæret sitt? Nei.

 

Nok ikke engang tredje generasjon. Det er fornuftig nasjonal sikkerhetsprosedyre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Hehe, Norge har faktisken avtale som fikser slikt med Russland. De kan komme en gang i året og inspisere den avdelingen de selv føler for. Dette er en gjensidig avtale, men kjære store Norge vil ikke benytte seg av sin rett til å gjøre det.

Lenke til kommentar

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus. 

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han.... 

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk..... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

 

Tror ikke du har vært utenfor norges grenser. 

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva hvilke lover fører til og ditt og datt, men at jeg kjenner flere amerikanere enn deg, det gjør jeg. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

 

 

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

Tror ikke du har vært utenfor norges grenser.

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva hvilke lover fører til og ditt og datt, men at jeg kjenner flere amerikanere enn deg, det gjør jeg.

Jeg ble født i New Jersey og har bodd i flere delstater i USA i mer enn 50 år unntatt et år i Norge.

 

Kan hende du kjenner mer amerikanere, men bare hvis du er en amerikaner selv som jeg er og er veldig vennlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener konsekvent at utdanning, bedre global fordeling osv er løsning på det aller meste av problemer her på kloden. Om folk ikke er fattige og ulykkelige finned det lite grunnlag for kriminalitet for eksempel. Om samfunnet er rettferdig, demokratisk (virkelig demokratisk), legitimt osv undertrykker det behovet for politisk vold.

 

Uansett er det urealistisk på nåværende tidspunkt fordi veldig få har det som mål, og nesten ingen med politisk makt har det som mål.

 

Da må man skyte terroristen i hodet når han løper imot med bombevest.

Greit nok. Det jeg ville var å peke på at det er så veldig vanlig å si man har idealer man ikke egentlig har slik du gjør her. Altså at ens idealer er uoppnåelige, og derfor må man ta til takke med alt mulig annet dritt som man ikke egentlig vil ha, men som man ikke egentlig vil velge bort heller.

Og etter min mening er dette en del av problemet, for man er ikke villig til å ta noen skritt i riktig retning for man ser ikke den løsningen som realistisk. Og da sitter man igjen med NRA-løsningen på skytevåpenproblematikk: Mye våpen i omløp kan kun kontres med enda mer våpen.

Mye det samme du sier her, og en holdning du har mange med deg på.

Lenke til kommentar

 

 

Det er en annen folkesjel i USA. Litt mer likt Russland, selv om de ikke liker å innrømme det. De verdsetter styrke og makt som et ideal, og skytevåpen er èn vei å gå for å utbasunere seg selv.

Det å ta saken i egne hender er aldri annet enn et pluss. At dette også gjelder for "onde mennesker" blir jo baksiden av medaljen.

Joda jeg vet at dette stikker dypt i folkesjelen hos mange der borte , min bestemor er fra USA (nå er ikke hun våpenfrelst på noen måte sånn at detcer sagt) så jeg har hørt litt av hvert .

 

Når jeg så bildet i artikkelen så tenkte jeg bare at her står en gjeng paranoide og ynkelige feiginger som liker å tru at hverdagen er en 80-talls actionfilm..

 

Det er inntrykket jeg får..

 

Da jeg så det bildet fikk jeg inntrykk av at dette er folk som er glade i våpen, og det må de jo få lov til. At det også gir assosiasjoner til terroristbilder som har lignende poseringer med våpen er jo en annen side av det. Det eneste de manglet var hetter.

Lenke til kommentar

 

Jeg mener konsekvent at utdanning, bedre global fordeling osv er løsning på det aller meste av problemer her på kloden. Om folk ikke er fattige og ulykkelige finned det lite grunnlag for kriminalitet for eksempel. Om samfunnet er rettferdig, demokratisk (virkelig demokratisk), legitimt osv undertrykker det behovet for politisk vold.

 

Uansett er det urealistisk på nåværende tidspunkt fordi veldig få har det som mål, og nesten ingen med politisk makt har det som mål.

 

Da må man skyte terroristen i hodet når han løper imot med bombevest.

Greit nok. Det jeg ville var å peke på at det er så veldig vanlig å si man har idealer man ikke egentlig har slik du gjør her. Altså at ens idealer er uoppnåelige, og derfor må man ta til takke med alt mulig annet dritt som man ikke egentlig vil ha, men som man ikke egentlig vil velge bort heller.

Og etter min mening er dette en del av problemet, for man er ikke villig til å ta noen skritt i riktig retning for man ser ikke den løsningen som realistisk. Og da sitter man igjen med NRA-løsningen på skytevåpenproblematikk: Mye våpen i omløp kan kun kontres med enda mer våpen.

Mye det samme du sier her, og en holdning du har mange med deg på.

 

 

Vel, man må jo også se verden med realistiske øyne. Mine idealer er fullt mulig å oppnå, problemet er bare at de som har makten i dagens samfunn har en ide om et samfunn som er imot folk flest sin interesse og de forfølger denne politiske retningen uansett om det finnes andre bedre muligheter.

 

Det kan vel stort sett kalles Amerikansk dominans over Europeisk politikk. Jeg vil heller ha Europeisk politikk.

 

USA og Storbrittania står i veien for en bedre retning for verden.

 

Jeg vil ikke at noe vondt skal skje med noen, men det hadde vært bedre for verden om USA kollapset nå. Da er tredje verdenskrig over, uten videre krig. Om ting fortsetter som nå så er vi på motorvei mot atomkrig og global konflikt som vil påvirke de aller fleste mennesker. USA er villig til atomkrig og ruinering av kloden for å oppnå globalt Amerikansk diktatur og for å forsøke å implementere et Amerikansk tyrannisk system globalt.

Lenke til kommentar

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

Kanskje du ikke kjenner Norge og nordmenn så godt som du tror.
En velger ikke det nordiske økonomiske modellen uten å ha stor tillit i staten og andre folkets bruk av dine penger. Du kan sammenligne hvert landets kulturelle egenskaper her med empiriske data med geert hofstede's kulturelle målinger. Dataen støtter mine påstander

http://geert-hofstede.com/national-culture.html

Lenke til kommentar

 

 

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

Tror ikke du har vært utenfor norges grenser.

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva hvilke lover fører til og ditt og datt, men at jeg kjenner flere amerikanere enn deg, det gjør jeg.

Jeg ble født i New Jersey og har bodd i flere delstater i USA i mer enn 50 år unntatt et år i Norge.

 

Kan hende du kjenner mer amerikanere, men bare hvis du er en amerikaner selv som jeg er og er veldig vennlige.

 

Så lite? jeg ble førdt i new jersey også og bodd i alle delstatene i 51 år unntatt 11 måneder i norge.... tror ikke du kjenner særlig mange amerikanere. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Så en statistikk på TV2 nyhetskanalen i går, ettersom våpendebatten har blusset opp igjen etter San Bernadino skyttingen.

USA sin befolkning er ca. 4% av hele verden, men likevel har de ca. 44% av alle privateide våpen på verdensbasis.

Samtidig følgte de opp med den kjente statistikken i forhold til antall massakere og antall drepte med håndvåpen. 

Lenke til kommentar

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

 

 

Alle land på de Amerikanske kontinent (foruten Kuba) er "voldelige" nasjoner med mye våpenbruk. Om USA ikke hadde hatt fri våpen lov vil ikke det nødvendigvis bety en reduksjon i våpenrelatert vold. Se bare på Brazil.

 

Hvis noen finner på når de er president eller ved makt at de skal ta bort Amerikanernes rett til våpen ville nok det medført enorme voldsbølger, og USA ville uansett vært fullt av ulovlige våpen. Militser, kriminelle og gjenger ville blitt normalt, og det ville vært de som hadde hatt flest våpen, mens folk flest ville vært forsvarsløse mot disse gruppene. 

 

Selv tror jeg ikke det hadde vært en bra løsning.

 

Uansett, her er en interessant link jeg kom over som viser noen interessante sider og fakta med personlige våpen i forskjellige land (med fokus på Norge):

http://www.nrk.no/hordaland/fa-har-flere-vapen-enn-nordmenn-1.10852686

 

I USA virker det nesten som det er en kampanje rettet fra den politiske eliten mot folket, hvis mål er å frata Amerikanerne rett til våpen. Hver eneste gang noe skjer misbrukes det i denne kampanjen for å fremme saken om å fjerne den andre paragrafen i den Amerikanske grunnloven. Den er under konstante angrep. Ting overdramatiseres. Det er lite som har endret seg i USA i forhold til våpen. Noen viser til statistikk som sier at antall våpen i USA har økt de siste par tiår.

 

I tillegg er det allmenn kjent at kriminalitet i USA har blitt sterkt redusert de siste tiår, spesielt drap og annen relatert våpenvold.

Lenke til kommentar

 

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

Kanskje du ikke kjenner Norge og nordmenn så godt som du tror.

 

En velger ikke det nordiske økonomiske modellen uten å ha stor tillit i staten og andre folkets bruk av dine penger. Du kan sammenligne hvert landets kulturelle egenskaper her med empiriske data med geert hofstede's kulturelle målinger. Dataen støtter mine påstander

http://geert-hofstede.com/national-culture.html

 

Jeg har ikke valgt den norske modellen, akkurat like lite som du har valgt den amerikanske modellen.

Av samme grunn du sier at amerikanere flest er snille hyggelige folk som ikke er våpengale, så kan jeg si at nordmenn flest er individualister som ser på personlig frihet som kanskje den viktigste egenskapen ved et samfunn.

At du legger det frem som om hver og en nordmann har valgt den norske modellen fordi de tror det sitter en makt som vet bedre enn dem bare forteller at du ikke vet hva du prater om.

Lenke til kommentar

Vel, man må jo også se verden med realistiske øyne. Mine idealer er fullt mulig å oppnå, problemet er bare at de som har makten i dagens samfunn har en ide om et samfunn som er imot folk flest sin interesse og de forfølger denne politiske retningen uansett om det finnes andre bedre muligheter.

Dette henger ikke sammen med det du sa om at "vi" har valgt den norske modellen. Har vi valgt den eller har vi fått den utdelt av makthaverene?
Lenke til kommentar

 

 

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

Kanskje du ikke kjenner Norge og nordmenn så godt som du tror.
En velger ikke det nordiske økonomiske modellen uten å ha stor tillit i staten og andre folkets bruk av dine penger. Du kan sammenligne hvert landets kulturelle egenskaper her med empiriske data med geert hofstede's kulturelle målinger. Dataen støtter mine påstander

http://geert-hofstede.com/national-culture.html

Jeg har ikke valgt den norske modellen, akkurat like lite som du har valgt den amerikanske modellen.

Av samme grunn du sier at amerikanere flest er snille hyggelige folk som ikke er våpengale, så kan jeg si at nordmenn flest er individualister som ser på personlig frihet som kanskje den viktigste egenskapen ved et samfunn.

At du legger det frem som om hver og en nordmann har valgt den norske modellen fordi de tror det sitter en makt som vet bedre enn dem bare forteller at du ikke vet hva du prater om.

Jeg har ikke sagt at alle nordmenn er like, jeg viste deg bevis om kulturelle normer som naturligvis stemmer med det norske politiske/økonomiske systemet, noen som i mot, men flertallet støtter
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

har et par amerikanske kollegaer, begge i 50årene med familie og hus og alt det der. Han ene er en "gun owner" og han andre ser ingen grunn til å ha våpen i hus.

 

Han som ikke har våpen bor i et vanlig nabolag med folk rundt seg, han som har huset fult av våpen (bokstavleig talt! han har over 100 våpen) bor i et maximum security gated and guarded neighbourhood, sønnen hans på 19 fikk ikke være ute lengere enn 2100, INNE I DEN GATED COMMUNITIEN. Han går med våpen på kropp hele tiden og hver gang jeg spør han om det så sier han bare "i choose not to be a victim"..... han er redd for alt og alle.... stopper IKKE i veikryss etter det er blitt mørkt, da kjører han konsekvent på rødt og tar heller en bot hvis han får det sier han....

 

amerikanere er merkelige folk... noen helt normale og rasjonelle, andre redde, skremte og hysteriske. Problemet er når to redde amerikanere begge to ender i en situasjon... da dreper dem hverandre i ren panikk.....

Tror ikke du kjenner mange amerikanere.

National Academy of Sciences sier at det finnes ingen bevis at right to carry lover fører til mere eller fære drap.

Tror ikke du har vært utenfor norges grenser.

Nå skal jeg ikke uttale meg om hva hvilke lover fører til og ditt og datt, men at jeg kjenner flere amerikanere enn deg, det gjør jeg.

Jeg ble født i New Jersey og har bodd i flere delstater i USA i mer enn 50 år unntatt et år i Norge.

 

Kan hende du kjenner mer amerikanere, men bare hvis du er en amerikaner selv som jeg er og er veldig vennlige.

Så lite? jeg ble førdt i new jersey også og bodd i alle delstatene i 51 år unntatt 11 måneder i norge.... tror ikke du kjenner særlig mange amerikanere.
Jeg bor i Ohio. Alle andre leser dårlig norsket mitt og forstår med engang at jeg ikke er norsk. Kom hit så skal jeg vise deg hvordan folk i Ohio feirer jul og spiser mat som de mange tyske amerikanere i området pleier å spise

 

Men du som har vært i 51 delstater kanskje allerede vet mer enn jeg om mine landsmenn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...