Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg tenkte mye på USA sin våpenlov etter Anders Behring Breivik massakren i Norge. Om Norge hadde hatt samme våpenlov som USA, ville det vært umulig for en fyr som Breivik å skyte rundt på forsvarsløse mennesker. I USA ville Breivik ha blitt skutt av en sivil, på et mye tidligere tidspunkt enn slik som det endte. Det er iallefall det jeg tenker hadde skjedd. Jeg er sikker på at noen i den forsamlingen hadde hatt våpen om lovene var som i USA. Om ikke på seg, så iallefall tilgjengelig.

Joda. Og om vi hadde hatt bedre psykisk helsevern hadde kanskje det også forhindret dette. Hadde de hatt et par politimenn på brygga hadde det også forhindret dette. Hadde man hatt bedre oppfølging av folk som går "off the grid" hadde det også kunnet forhindre dette.

Det er intet mindre enn skremmende at den eneste "løsningen" folk klarer å tenke seg er å sette ei kule i panna på noen. Det er ikke rart det er krig i verden.

 

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

 

To politimenn på brygga med stungun og pepperspray hadde vært nok til å forhindre dette. Men det er jo ikke fullt så tøft, da. En stor gønner på hofta er jo et foretrukket valg for mange.

 

 

 

Som tidligere nevnt, bare for å påpeke det, så er jeg generelt sett imot våpenbruk og krig. Men ser man ting realistisk, så er det alltid de med dårligst våpen og minst vilje til å bruke disse som blir utryddet og lider under andres ondskap.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

 

 

Verden er ikke så enkel vet du. Dessverre er det som regel ikke mulig å stoppe en gærning med våpen med bruk av ord og håp.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte mye på USA sin våpenlov etter Anders Behring Breivik massakren i Norge. Om Norge hadde hatt samme våpenlov som USA, ville det vært umulig for en fyr som Breivik å skyte rundt på forsvarsløse mennesker. I USA ville Breivik ha blitt skutt av en sivil, på et mye tidligere tidspunkt enn slik som det endte. Det er iallefall det jeg tenker hadde skjedd. Jeg er sikker på at noen i den forsamlingen hadde hatt våpen om lovene var som i USA. Om ikke på seg, så iallefall tilgjengelig.

Joda. Og om vi hadde hatt bedre psykisk helsevern hadde kanskje det også forhindret dette. Hadde de hatt et par politimenn på brygga hadde det også forhindret dette. Hadde man hatt bedre oppfølging av folk som går "off the grid" hadde det også kunnet forhindre dette.

Det er intet mindre enn skremmende at den eneste "løsningen" folk klarer å tenke seg er å sette ei kule i panna på noen. Det er ikke rart det er krig i verden.

 

 

 

Jeg er ikke for generell bevæpning som i USA, men jeg ser både fordelene og ulempene, og jeg ser også fordelene og ulempene ved et samfunn uten liberale våpenlover. Dessverre vil ikke det hjelpe oss om 100 eller 1000 sinnsyke mennesker begynner å drive gatekamp i Norge med automatvåpen, eksplosiver osv. Når vi i tillegg inviterer titusenvis av mennesker fra et område styrt av verdens største terrororganisasjon, så er det ikke lenger usannsynlig at er slikt scenario kan skje.

 

Om 1% av alle innvandrere fra Syria (ca 8.000 per år) er IS krigere så betyr det 80 nye IS krigere i Norge hvert år. Vi vet alle at slike syke folk ikke har begrensninger for hva de kan gjør. Da er det faktisk snakk om 80 nye tilsvarende Anders Behring Breiviker i Norge hvert år.

 

En bedre løsning er kanskje den de har i Sveits. At alle (som har tjent i militær tjeneste for landet) har automatvåpen tilgjengelig hjemme, men at de kan benyttes ved autorisering.

 

Det hjelper dog lite når vi slipper inn innvandrere i vårt militær.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke for generell bevæpning som i USA, men jeg ser både fordelene og ulempene, og jeg ser også fordelene og ulempene ved et samfunn uten liberale våpenlover. Dessverre vil ikke det hjelpe oss om 100 eller 1000 sinnsyke mennesker begynner å drive gatekamp i Norge med automatvåpen, eksplosiver osv. Når vi i tillegg inviterer titusenvis av mennesker fra et område styrt av verdens største terrororganisasjon, så er det ikke lenger usannsynlig at er slikt scenario kan skje.

 

Om 1% av alle innvandrere fra Syria (ca 8.000 per år) er IS krigere så betyr det 80 nye IS krigere i Norge hvert år. Vi vet alle at slike syke folk ikke har begrensninger for hva de kan gjør. Da er det faktisk snakk om 80 nye tilsvarende Anders Behring Breiviker i Norge hvert år.

 

En bedre løsning er kanskje den de har i Sveits. At alle (som har tjent i militær tjeneste for landet) har automatvåpen tilgjengelig hjemme, men at de kan benyttes ved autorisering.

 

Det hjelper dog lite når vi slipper inn innvandrere i vårt militær.

 

 

Med å "slipper inn innvandrere i militære" så høres det jo nesten ut som at asylsøkerne må møte opp til førstegangstjeneste. Det høres også ut som at du syntes det er negativt at nye landsmenn er patrioter noe jeg syntes blir litt misforstått.

 

Uansett så må man jo selvfølgelig være norsk statsborger slik at det blir fint få førstegenerasjons innvandrere å finne på rekruttskolen, men ære være de få som går innunder og faktisk ønsker å gjøre en innsats for Norge.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ikke for generell bevæpning som i USA, men jeg ser både fordelene og ulempene, og jeg ser også fordelene og ulempene ved et samfunn uten liberale våpenlover. Dessverre vil ikke det hjelpe oss om 100 eller 1000 sinnsyke mennesker begynner å drive gatekamp i Norge med automatvåpen, eksplosiver osv. Når vi i tillegg inviterer titusenvis av mennesker fra et område styrt av verdens største terrororganisasjon, så er det ikke lenger usannsynlig at er slikt scenario kan skje.

 

Om 1% av alle innvandrere fra Syria (ca 8.000 per år) er IS krigere så betyr det 80 nye IS krigere i Norge hvert år. Vi vet alle at slike syke folk ikke har begrensninger for hva de kan gjør. Da er det faktisk snakk om 80 nye tilsvarende Anders Behring Breiviker i Norge hvert år.

 

En bedre løsning er kanskje den de har i Sveits. At alle (som har tjent i militær tjeneste for landet) har automatvåpen tilgjengelig hjemme, men at de kan benyttes ved autorisering.

 

Det hjelper dog lite når vi slipper inn innvandrere i vårt militær.

 

 

Med å "slipper inn innvandrere i militære" så høres det jo nesten ut som at asylsøkerne må møte opp til førstegangstjeneste. Det høres også ut som at du syntes det er negativt at nye landsmenn er patrioter noe jeg syntes blir litt misforstått.

 

Uansett så må man jo selvfølgelig være norsk statsborger slik at det blir fint få førstegenerasjons innvandrere å finne på rekruttskolen, men ære være de få som går innunder og faktisk ønsker å gjøre en innsats for Norge.

 

 

På den ene siden ja, men på den andre siden er det som å slippe inn en trojansk hest. Innvandrere som slipper inn i det Norske forsvaret bør i det minste være i tredje generasjon, alt annet er naiv dumskap.

 

Slipper vi inn Russere og Kinesere i forsvaret også?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

 

Verden er ikke så enkel vet du. Dessverre er det som regel ikke mulig å stoppe en gærning med våpen med bruk av ord og håp.
La meg gjette. Ei kule i panna er løsningen? Endret av fokkeslasken
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

Verden er ikke så enkel vet du. Dessverre er det som regel ikke mulig å stoppe en gærning med våpen med bruk av ord og håp.
La meg gjette. Ei kule i panna er løsningen?

 

 

Nei. Egentlig er løsningen lykke for alle mennesker på kloden. Da blir vi kvitt kriminalitet, terrorisme, krig osv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

Verden er ikke så enkel vet du. Dessverre er det som regel ikke mulig å stoppe en gærning med våpen med bruk av ord og håp.

 

La meg gjette. Ei kule i panna er løsningen?

 

 

Nei. Egentlig er løsningen lykke for alle mennesker på kloden. Da blir vi kvitt kriminalitet, terrorisme, krig osv.

 

Enten tror du på det du nettopp skrev, eller så tør du ikke si det du egentlig mener. BBegge deler sier litt mer om tankene du har om dine egne meninger enn hva som godt er.

 

Så i realiteten - ei kule i panna er løsningen på skytevolden mener du?

Lenke til kommentar
Det er en annen folkesjel i USA. Litt mer likt Russland, selv om de ikke liker å innrømme det. De verdsetter styrke og makt som et ideal, og skytevåpen er èn vei å gå for å utbasunere seg selv.

Det å ta saken i egne hender er aldri annet enn et pluss. At dette også gjelder for "onde mennesker" blir jo baksiden av medaljen.

Lenke til kommentar

 

Det er en annen folkesjel i USA. Litt mer likt Russland, selv om de ikke liker å innrømme det. De verdsetter styrke og makt som et ideal, og skytevåpen er èn vei å gå for å utbasunere seg selv.

Det å ta saken i egne hender er aldri annet enn et pluss. At dette også gjelder for "onde mennesker" blir jo baksiden av medaljen.

Joda jeg vet at dette stikker dypt i folkesjelen hos mange der borte , min bestemor er fra USA (nå er ikke hun våpenfrelst på noen måte sånn at detcer sagt) så jeg har hørt litt av hvert .

 

Når jeg så bildet i artikkelen så tenkte jeg bare at her står en gjeng paranoide og ynkelige feiginger som liker å tru at hverdagen er en 80-talls actionfilm..

 

Det er inntrykket jeg får..

Lenke til kommentar

 

 

Det er en annen folkesjel i USA. Litt mer likt Russland, selv om de ikke liker å innrømme det. De verdsetter styrke og makt som et ideal, og skytevåpen er èn vei å gå for å utbasunere seg selv.

Det å ta saken i egne hender er aldri annet enn et pluss. At dette også gjelder for "onde mennesker" blir jo baksiden av medaljen.

Joda jeg vet at dette stikker dypt i folkesjelen hos mange der borte , min bestemor er fra USA (nå er ikke hun våpenfrelst på noen måte sånn at detcer sagt) så jeg har hørt litt av hvert .

 

Når jeg så bildet i artikkelen så tenkte jeg bare at her står en gjeng paranoide og ynkelige feiginger som liker å tru at hverdagen er en 80-talls actionfilm..

 

Det er inntrykket jeg får..

Hele mitt liv i Usa (50+ år)har jeg aldri truffet en familie som står i artikkelen og jeg har bodd rundt hele landet, sør, nord, øst og vest. Deres tabloider overdriver bestandig og forsterker rare negative stereotyper. Det gir inntrykket av et mindreverdighets kompleks som må finne på mye negativt.

 

Individualisme er vanskelig å forstå for folk som har stor tillit i staten og hverandre og mener staten bør ta ansvar for mye.

 

USA er den mest individualistisk staten i verden pga sin historie og kultur og det minste tillit i staten og hverandre blant vestlige land. Når du ikke stoler på staten eller naboene dine så må du ta saker på din egen hånd.

Ønsker du å virkelig forstå det som skjer i USA må du lære noe om kulturen og historie. Vi er ikke alle paranoide gærninger. Det finnes gode logiske grunner til våre oppførsel(som ofte overdrives) hvis du ville lære litt. Fredselskende norske amerikanere er ikke nokså forskjellige enn deres norske slekt, men må justere oppførselen sin når de bor i et stort multikulturellt land som har lite tillit i staten og ikke i en homogen bitteliten stat som har stor tillit i staten og hverandre. Å sammenligne begge stater direkte er usaklig og tåpelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja, skulle tro det var mer nærliggende løsninger enn flere pistoler sånn at alle kan skyte de andre med pistoler slik at alle blir trygge.. :p

Verden er ikke så enkel vet du. Dessverre er det som regel ikke mulig å stoppe en gærning med våpen med bruk av ord og håp.

 

La meg gjette. Ei kule i panna er løsningen?

 

 

Nei. Egentlig er løsningen lykke for alle mennesker på kloden. Da blir vi kvitt kriminalitet, terrorisme, krig osv.

 

Enten tror du på det du nettopp skrev, eller så tør du ikke si det du egentlig mener. BBegge deler sier litt mer om tankene du har om dine egne meninger enn hva som godt er.

 

Så i realiteten - ei kule i panna er løsningen på skytevolden mener du?

 

 

Jeg mener konsekvent at utdanning, bedre global fordeling osv er løsning på det aller meste av problemer her på kloden. Om folk ikke er fattige og ulykkelige finned det lite grunnlag for kriminalitet for eksempel. Om samfunnet er rettferdig, demokratisk (virkelig demokratisk), legitimt osv undertrykker det behovet for politisk vold.

 

Uansett er det urealistisk på nåværende tidspunkt fordi veldig få har det som mål, og nesten ingen med politisk makt har det som mål.

 

Da må man skyte terroristen i hodet når han løper imot med bombevest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg mener at vi i utgangspunktet er altfor mange personer på denne kloden til noen gang kunne oppfylle hippie ønskene med alle skal ha det likt. Og neste steg i min ønske drøm er at vi fjerner religioner slik at vi har en ting mindre å krangle om... Jeg er sånn sett glad for at FN har sett en del av problemet under parismøtet med at vi har blitt for mange mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg mener at vi i utgangspunktet er altfor mange personer på denne kloden til noen gang kunne oppfylle hippie ønskene med alle skal ha det likt. Og neste steg i min ønske drøm er at vi fjerner religioner slik at vi har en ting mindre å krangle om... Jeg er sånn sett glad for at FN har sett en del av problemet under parismøtet med at vi har blitt for mange mennesker.

Tro på liberale demokratiet begrepet ville løse mange problemer, så skaper våre forskjeller fære problemer enten blir de religiøse eller økonomiske.
Lenke til kommentar

Jeg mener at vi i utgangspunktet er altfor mange personer på denne kloden til noen gang kunne oppfylle hippie ønskene med alle skal ha det likt. Og neste steg i min ønske drøm er at vi fjerner religioner slik at vi har en ting mindre å krangle om... Jeg er sånn sett glad for at FN har sett en del av problemet under parismøtet med at vi har blitt for mange mennesker.

 

This. x1000  

 

Så lenge det er forskjller , så vil det også være krig.  Det vil aldri bli global fred, det er en umulighet.

 

Det vil bare blir verre i fremtiden fordi befolkningsveksten i u-land er ekstrem.

 

 

 

post-111084-0-89143200-1449432580_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Men vi får se positivt på det, vi blir de første dyrene på denne planeten som har utviklet oss såpass at vi kunne gjort en god endring, men istedet fortsetter i et gammelt spor og overproduserer antall individer og dermed ødelagt for oss selv :)

Edit: Men dette blir way off topic for denne tråden, noen får opprette en ny om jordens overbefolkning også skal jeg dele noen meninger og løsninger der :)

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

 

 

Med å "slipper inn innvandrere i militære" så høres det jo nesten ut som at asylsøkerne må møte opp til førstegangstjeneste. Det høres også ut som at du syntes det er negativt at nye landsmenn er patrioter noe jeg syntes blir litt misforstått.

 

Uansett så må man jo selvfølgelig være norsk statsborger slik at det blir fint få førstegenerasjons innvandrere å finne på rekruttskolen, men ære være de få som går innunder og faktisk ønsker å gjøre en innsats for Norge.

 

 

På den ene siden ja, men på den andre siden er det som å slippe inn en trojansk hest. Innvandrere som slipper inn i det Norske forsvaret bør i det minste være i tredje generasjon, alt annet er naiv dumskap.

 

Slipper vi inn Russere og Kinesere i forsvaret også?

 

At du mener de ikke er verdige det norske forsvar før evnt tredjegenerasjon er underlig. En av pakistanske foreldre født i Norge med kun ett norsk pass slik som oss og som ønsker å avtjene militærtjeneste, finner du altså for godt å mistenkeliggjøre?

 

Ikke lett å følge den logikken der når det er innlysende positivt og ikke minst kan være en vei ut av kriminalitet for mange og skape forbilder for andre. Patrioter som dette født i Norge har ingenting å svare for til deg eller noen andre. Hvor henter du inspirasjonen din egentlig? pønsker du på om det er en konspirasjon på gang mot Norge iscenesatt av en internasjonal innvandrermilits? 

 

Om vi slipper inn Russere og Kinesere? Er det mer nærliggende å spørre om noen land i verden finner det naturlig å slippe folk av random nasjonaliteter inn i sitt forsvar?

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...