Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

 

Argumenterer du med at det ikke er noe som underbygger påstanden når jeg la linken ut til deg 3 poster over her?

 

Vel da skal du få den igjen: http://www.hsph.harvard.edu/news/magazine/guns-and-suicide/

Linken underbygger ikke påstanden, den gjentar den kun.

 

"Research shows that whether attempters live or die depends in large part on the ready availability of highly lethal means, especially firearms."

Det ser ut til å være den ikke så veldig overraskende konklusjon at krutt og kuler er mer effektivt som middel enn aspirin og lignende.

 

 

"A study by the Harvard School of Public Health of all 50 U.S. states reveals a powerful link between rates of firearm ownership and suicides."

Det ser ut til å være en kilde som kunne vært interessant å titte på, men desverre er det ikke den kilden du linker til.

 

Din kilde henviser til denne kilden, uten noen link.

 

 

Hva er det du ikke forstår? Må jeg finne en av de mange andre kildene man har på dette eller hører du bare ikke på det øret? :)

 

På det øret hvor man påstår at der eksisterer en sammenheng basert på at andre påstår at der er en sammenheng hører jeg dårlig ja.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+130498

Selvfølgelig, det og at utstyret de er avhengige av har en eller annen form for ammunisjon dispenser... Slik går det med et land hvor man ikke stiller krav om kunnskap og intelligens hos sine ledere

Lenke til kommentar

Virker som en del amerikanere mener disse masseskytingene skjer i regi av myndighetene nettopp for å få gode grunner til å frata dem våpnene. 

 

Når det er sagt er selvsagt ikke løsningen her å forby våpen. Man fratar ikke vanlige mennesker en frihet fordi noen få misbruker den. Våpen får den som vil tak i uansett. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er vel ikke snakk om fra ta de alle våpen, men jeg greier ikke helt å se formålet og hvorfor en meningmann skal kunne gå i butikken og kjøpe en fullautomatisk rifle, for det er et våpen som kun er designet for en ting og det er å drepe mennesker. Ikke missforstå, jeg synes det like gøy å skyte full auto som de aller fleste andre, men det er ikke et våpen jeg kunne, eller har behov for å eie. Strengt talt trenger vi ikke engang å eie semiautomatiske våpen, en bolt rifle gjør seg like godt på jakt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke snakk om fra ta de alle våpen, men jeg greier ikke helt å se formålet og hvorfor en meningmann skal kunne gå i butikken og kjøpe en fullautomatisk rifle, for det er et våpen som kun er designet for en ting og det er å drepe mennesker. Ikke missforstå, jeg synes det like gøy å skyte full auto som de aller fleste andre, men det er ikke et våpen jeg kunne, eller har behov for å eie. Strengt talt trenger vi ikke engang å eie semiautomatiske våpen, en bolt rifle gjør seg like godt på jakt.

Jeg har aldri sett poenget med å forby helautomatiske våpen, og de som mener det handler stort sett ut fra irrasjonell tankevirksomhet. Halvautomatiske er langt farligere, først og fremst fordi man skyter presist. 

 

Jeg registrerer at du skriver hva "vi" ikke trenger. Likevel er det mange tusen som eier halvautomatiske våpen og som åpenbart er av en annen oppfatning.

 

Mener du at semiautomatiske pistoler og/eller salongrifler bør forbys også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ikke for konkurranseskyttere, men for folk som er våpeneiere, men ikke bruker de ja. Og før du rister på hodet, jeg har også vært en våpeneier, men jeg solgte de når jeg ikke lenger drev med trening og konkurranse da jeg ikke så behov for å ha det i hus. Men siden du mener forbud mot helautomatiske våpen er irrasjonelt, hva skal du med et? Hvilket behov har du som du mener et helautomatisk våpen dekker? I Norge så er det et generelt forbud mot helautomatiske våpen, man kan jo få unntak, men det er svært sjeldent. pistoler og jakt rifler er langt enklere å få tak i, men igjen så kommer spørsmålet mitt, hva skal man med det om man ikke driver med jakt og konkurranse skyting? Det er liksom ikke smykke man (forhåpentligvis) tar med seg på byen en lørdagskveld. 

Men nå har ikke vi (heldigvis) de våpenrelaterte problemene som USA, men man må jo spørre seg, hvordan kan et vestlig, og til en viss grad sivilisert land faktisk ha så mange massakre og terror hendelser blant sin egen befolkning? 

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at du skriver hva "vi" ikke trenger. Likevel er det mange tusen som eier halvautomatiske våpen og som åpenbart er av en annen oppfatning.

En gang i tiden mente man at negre var 3/5 (tre femtedels) menneske, og en majoritet av befolkningen mente dette. En eller annen gang må man bare se på hva man driver med og si at man leker med utdaterte holdninger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men nå har ikke vi (heldigvis) de våpenrelaterte problemene som USA, men man må jo spørre seg, hvordan kan et vestlig, og til en viss grad sivilisert land faktisk ha så mange massakre og terror hendelser blant sin egen befolkning?

Det fleste forskere mener det finnes flere faktorer og antall våpen er bare en faktor. Forskjellige forskere legger forskjellige vekt på disse faktorer

1. Lett å få våpen, enten lovlig eller ulovlig

2. Helsesystemet skaffer ikke nok behandling for psykiske lidende Breiviker

3. kultur- USA er det mest individualistiske samfunn i verden og har ingen felles kultur eller historie som binder sammen mer homogene samfunn som naturligvis gir folk mer tillit og empati for hverandre.

4. Historie- avvæpning skjedde aldri i USA(ingen monarki) og pioneerene måtte forsvare seg alene

 

Det finnes andre faktorer selvsagt, bare noe av dem kan endres, ingen av dem lettvint

Lenke til kommentar

Vi har nok alle hørt om våpenlovene i USA, om at det er lov å eie våpen osv. Men er det ikke visse regler for oppbevaring og bruk?

 

Dette er i staten Oregon. For å komme til poenget; hva faen? Er det seriøst lov til å åpenlyst bære våpen rundt skulderen i enkelte stater så lenge det ikke er helautomatisk? 

På slutten så sier politimannen "I'm glad you guys are exercising your 2nd amendment rights.With you guys in the area we're not having any crimes"... Nei for alle som bærer våpen er jo snille mennesker. Jeg er sikker på at alle skolemassakrene bare var ulykker, skyterne mente jo selvfølgelig bare godt.

Og politiet der borte må jo være overflødige da det ser ut til at hvem som helst kan leke politi.

 

Land of the brave indeed.

 

 

Vel vel, dette er et meget interessant tema. Dessverre er det umulig å diskutere fullt ut, fordi vi aldri har opplevd et USA med streng våpenpolitikk, Da har vi ingenting vi kan sammenlikne med. Vi kan ikke sammenlikne med Europa, for USA er et helt annet type land, med langt mer vold, kriminalitet, fattigdom, forskjeller osv osv.

 

Det blir naturlig å tro at USA hadde vært mer utrygt uten våpen og at knivstikking og annen brutal vold ville vært normalt. Faktisk kan man nesten tenke litt på Sør-Afrika eller Brazil, og tenke at USA hadde tatt den veien. Masse vold, masse ulovlige våpen osv. Det hadde vært mye farligere, for da er det KUN de kriminelle og politiet som har våpen, IKKE de "gode sivile".

 

Jeg tenkte mye på USA sin våpenlov etter Anders Behring Breivik massakren i Norge. Om Norge hadde hatt samme våpenlov som USA, ville det vært umulig for en fyr som Breivik å skyte rundt på forsvarsløse mennesker. I USA ville Breivik ha blitt skutt av en sivil, på et mye tidligere tidspunkt enn slik som det endte. Det er iallefall det jeg tenker hadde skjedd. Jeg er sikker på at noen i den forsamlingen hadde hatt våpen om lovene var som i USA. Om ikke på seg, så iallefall tilgjengelig.

 

På den andre siden øker en slik våpenlov terskelen for irrasjonell kriminalitet med våpen. Da er det langt mer sannsynlig at en "sint" person blant folkemengden skyter en del andre mennesker før andre rekker å reagere. Hvis "alle" har våpen kan det generelt sett mye lettere gå galt i en "normal" folkemengde hvor ingen i utgangspunktet er voldelige. Det skal da ikke mye til for at noen tar til våpen og bruker dette.

 

Men som sagt, på den andre siden er vi da sikrere mot angrep som den typen som skjedde på Utøya osv.

 

Jeg synes dette er en interessant diskusjon, spesielt sett opp mot nye trusler i Norge og Europa. Jeg anså faktisk massakren og de groteske angrepene til Breivik som en slags advarsel. Jeg hadde lenge vært klar over muligheten før Breivik gjennomførte massakren at det er mulig å ta til våpen og plaffe rundt seg i gatene, i et samfunn hvor sivilbefolkningen generelt sett ikke er bevæpnet.

 

Tenk deg et scenario hvor 50 ekstremister tar ut i Oslo sine gater og starter en krig mot sivilbefolkningen, dreper tilfeldige osv. Ikke på samme plass, men spredt rundt i hele byen i små lommer på 3-5 personer for hver enhet. Slikt er vi dårlig forbedredt på i Norge. I et slikt scenario er det en fordel om sivilbefolkningen generelt sett kan bære våpen uten spesiell grunn (noe som er hovedforskjellen på USA sin våpenlov og Europeiske).

 

I Europa eier mange våpen, men det er strenge lover og det er generelt sett ikke lov å ta dem med seg utenfor hjemmet eller skytebanen osv. For å bære skjult våpen generelt sett i Europa er reglene meget strenge. I USA er loven slik (men varierer fra stat til stat) at man ikke trenger å ha grunn til å bære våpen. Man har generell rett til å bære våpen, også på offentlige plasser. I mange stater er det lov med skjulte våpen på generell basis, og veldig mange i USA har flere våpen og oppbevarer disse i plasser som bilen, hjemme, på jobb osv.

 

Jeg er generelt sett imot våpen og synes Europeisk våpenlov er bedre enn Amerikansk våpenlov. Men tatt i betraktning truslene samfunnet vårt står ovenfor når vi tar inn titusenvis av mennesker fra et område styrt av en terror organisasjon hvis interesse også er i ødelegge Europa, så lurer jeg på om det hadde vært fornuftig med en mer liberal våpenlov i Europa.

 

Uansett en interessant diskusjon du tar opp.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Virker som en del amerikanere mener disse masseskytingene skjer i regi av myndighetene nettopp for å få gode grunner til å frata dem våpnene. 

 

Når det er sagt er selvsagt ikke løsningen her å forby våpen. Man fratar ikke vanlige mennesker en frihet fordi noen få misbruker den. Våpen får den som vil tak i uansett. 

 

Det er agenter sendt ifra myndighetene som bedriver Jihad og skoleskyting i statene ja hehe. Man må jo minst være ifra Texas for å gruble opp en slik konspirasjonsteori.

 

Når det er sagt så er selvfølgelig løsningen å forby våpen. De eneste som kan oppbevare våpen lovlig må være yrkesmilitære, politi og lisensierte jegere noe som sier seg selv. Tror ikke hele verden tar feil og USA med sin horrible drapstatistikk har rett her for å si det sånn, de er jo strengt tatt ett levende bevis på det motsatte.

 

Alle demokratiske politikere river seg jo i håret over de idiotiske republikanerne med NRA i ryggen som skyter nasjonen i foten på denne måten og hvor cowboy prinsippene kommer foran menneskeliv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I frykt for å bli truet med skytevåpen så er den perfekte løsningen at alle skal kunne anskaffer skytevåpen så alle kan true hverandre frem og tilbake og skyte hverandre når de føler behovet er stort nok..

 

Friheten til å forsvare seg med drap trusler fordi det er så mange som kan true med drap eller voldtekt kan virke som en motsigelse og mulig fungere mot sin hensikt som er å skape en større frihet eller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror ikke hele verden tar feil og USA med sin horrible drapstatistikk har rett her for å si det sånn, de er jo strengt tatt ett levende bevis på det motsatte.

Tja, om USA hadde hatt en mer horribel drapsstatistikk en mange land hvor våpen er forbudt, men slik er engang ikke virkeligheten.

 

Dog, hvorfor basere seg på virkeligheten når man har fri fantasi å bygge på?

Lenke til kommentar

 

Tror ikke hele verden tar feil og USA med sin horrible drapstatistikk har rett her for å si det sånn, de er jo strengt tatt ett levende bevis på det motsatte.

Tja, om USA hadde hatt en mer horribel drapsstatistikk en mange land hvor våpen er forbudt, men slik er engang ikke virkeligheten.

 

Dog, hvorfor basere seg på virkeligheten når man har fri fantasi å bygge på?

 

 

Med over ett stk massedrap (dvs minst 4 pers drept og fire skadd i en skyteepisode) i snitt hver dag hittil i år så ser du ikke på det som en alvorlig greie nei. Og ikke er dette mer en normalen eller hva man bør kunne forvente heller?

 

Eller bunner dette mer i at i ditt hode så krever du den totale frihet til å gjøre absolutt alt du måtte ønske og noe som skal gå foran alt annet, inkl menneskeliv. Her høres det ut som at du må tøyle deg littegrann kanskje ettersom du ikke lever alene på en øde øy såvidt jeg vet :)

Lenke til kommentar

 

Med over ett stk massedrap (dvs minst 4 pers drept og fire skadd i en skyteepisode) i snitt hver dag hittil i år så ser du ikke på det som en alvorlig greie nei. Og ikke er dette mer en normalen eller hva man bør kunne forvente heller?

 

Eller bunner dette mer i at i ditt hode så krever du den totale frihet til å gjøre absolutt alt du måtte ønske og noe som skal gå foran alt annet, inkl menneskeliv. Her høres det ut som at du må tøyle deg littegrann kanskje ettersom du ikke lever alene på en øde øy såvidt jeg vet :)

Du hevdet, mot bedre vitende, at statistikken i USA var horribel. Dog, drapsstatistikken i USA er adskjillig bedre enn i land med våpenforbud og mindre våpen blandt befolkningen som Honduras, etc.

 

 

Gun_Homocide.png

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Med over ett stk massedrap (dvs minst 4 pers drept og fire skadd i en skyteepisode) i snitt hver dag hittil i år så ser du ikke på det som en alvorlig greie nei. Og ikke er dette mer en normalen eller hva man bør kunne forvente heller?

 

Eller bunner dette mer i at i ditt hode så krever du den totale frihet til å gjøre absolutt alt du måtte ønske og noe som skal gå foran alt annet, inkl menneskeliv. Her høres det ut som at du må tøyle deg littegrann kanskje ettersom du ikke lever alene på en øde øy såvidt jeg vet :)

Du hevdet, mot bedre vitende, at statistikken i USA var horribel. Dog, drapsstatistikken i USA er adskjillig bedre enn i land med våpenforbud og mindre våpen blandt befolkningen som Honduras, etc.

 

 

Gun_Homocide.png

 

 

Skulle tro det var mer nærliggende å sammenlikne med andre vestlige land med mye samme kultur, du kan jo sammenlikne med Storbritannia eller Tyskland for eksempel, hva sier tallene oss da?

 

Men greit, du tror uansett ikke det hadde kommet noe godt ut av å innføre strengere våpenlover og/eller forbud.

 

Men hva med å øke våpenavgifter og pris pr kule til det ti-dobbelte kontra å ulovliggjøre da? Eller har du ikke trua på at det hadde hjulpet heller, slik som høyre bensinavgifter for å begrense utslipp eller fjerne momsen på grønsaker for å få folk til å velge det kontra en ellers mye billigere sjokolade? Slike virkemiddler har jo vist seg å være effektive i andre sammenhenger så hadde vært rart om det ikke skulle kunne fungere her også.

Lenke til kommentar

Skulle tro det var mer nærliggende å sammenlikne med andre vestlige land med mye samme kultur, du kan jo sammenlikne med Storbritannia eller Tyskland for eksempel, hva sier tallene oss da?

 

 

Det vil sikkert komme som et sjokk for deg at Honduras regnes som ett vestlig land. ;)

 

 

Men greit, du tror uansett ikke det hadde kommet noe godt ut av å innføre strengere våpenlover og/eller forbud.

Nei, jeg tror ikke, jeg foretrekker å vite, men aksepterer det når jeg ikke vet.

 

 

Men hva med å øke våpenavgifter og pris pr kule til det ti-dobbelte kontra å ulovliggjøre da? Eller har du ikke trua på at det hadde hjulpet heller, slik som høyre bensinavgifter for å begrense utslipp eller fjerne momsen på grønsaker for å få folk til å velge det kontra en ellers mye billigere sjokolade? Slike virkemiddler har jo vist seg å være effektive i andre sammenhenger så hadde vært rart om det ikke skulle kunne fungere her også.

Tja, utvilsomt vil en økning av prisene medføre en reduksjon av forbruket av kuler og krutt (samt smuggling og hjemmelading). Dog, jeg har mine tvil om at der er noen sammenheng mellom forbruket av kuler og og krutt og drapsstatistikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...