Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/makayla-8-ble-skutt-av-nabogutt-11-det-er-ikke-rettferdig/a/23540644/

 

Synd hun ikke hadde en pistol så hun kunne forsvart seg  :hrm:

 

Hver dag blir gjennomsnittlig syv barn drept med skytevåpen i USA.

Det viser tall fra Everytown for Gun Safety. Statistikken er basert på barn og unge opptil 19 år. Andre tall fraAmerican Academy of Pediatrics (AAP) viser at 10.000 barn blir skadet eller drept av skytevåpen i USA hvert år.

Det er en tragedie for familiene som aldri vil gå over.

Men dette er også svinn de er villige til å ta. De kan ikke spise kaken og beholde den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA er ett stykke ødelagt land, vært der 10 ganger... kjenner mange amerikanere og det er store motsettelser imellom amerikanere når det kommer til våpenlover og slikt. Dem jeg kjenner som er for våpen er ofte svært redde, dem lar ikke ungene sine leke utenfor huset, dem nekter å stoppe i veikryss på kveldstid osv..... helt paranoide og konstant på utkikk etter folk som i følge dem selv skal drepe dem. De som er imot våpen er ofte mer avslappet.... min oppfatning.... 

Uansett er det så mye våpen i usa at det er umulig å kontrollere det, et forbud mot videre salg ville vært en begynnelse men man ville ikke fått noe effekt av det før om vel 100 år da det allerede finnes så mye våpen omkring. Han ene kollegaen min har et rom fult... ja, sånn man ser på film.... han har sikkert 100 våpen. Hver gang jeg er der har han noe nytt å vise meg.... kult ja, men også litt skremmende. "i choose not to be a victim" sier han :p der han bor i et gated community, med sikkerhetsvakter som patruljerer gatene hele dagen og hele natta.... og ungen hans på 18 får ikke være ute senere enn 22, innenfor murene.... 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

USA er ett stykke ødelagt land, vært der 10 ganger... kjenner mange amerikanere og det er store motsettelser imellom amerikanere når det kommer til våpenlover og slikt. Dem jeg kjenner som er for våpen er ofte svært redde, dem lar ikke ungene sine leke utenfor huset, dem nekter å stoppe i veikryss på kveldstid osv..... helt paranoide og konstant på utkikk etter folk som i følge dem selv skal drepe dem. De som er imot våpen er ofte mer avslappet.... min oppfatning....

Uansett er det så mye våpen i usa at det er umulig å kontrollere det, et forbud mot videre salg ville vært en begynnelse men man ville ikke fått noe effekt av det før om vel 100 år da det allerede finnes så mye våpen omkring. Han ene kollegaen min har et rom fult... ja, sånn man ser på film.... han har sikkert 100 våpen. Hver gang jeg er der har han noe nytt å vise meg.... kult ja, men også litt skremmende. "i choose not to be a victim" sier han :p der han bor i et gated community, med sikkerhetsvakter som patruljerer gatene hele dagen og hele natta.... og ungen hans på 18 får ikke være ute senere enn 22, innenfor murene....

Anekdoter og begrensete erfaringer ofte gir lite mening til det større bilde. Jeg har bodd i USA i mer enn 50 år uten å helt forstår mine landsmenn.

Undersøkelser fra PEW Research gir et nøyere bilde for de som ønsker å vite hva oss "amerikanere" tror. "Vi" er meget skepsis til at våpenkontroll hjelper noe særlig. 37% eier våpen og stereotypene (dumme redneckere fra sørstatene) om amerikanere som eier våpen som jeg leser gang på gang i disse fora er ganske feilete

 

http://www.people-press.org/2013/03/12/why-own-a-gun-protection-is-now-top-reason/

Lenke til kommentar

 

USA er ett stykke ødelagt land, vært der 10 ganger... kjenner mange amerikanere og det er store motsettelser imellom amerikanere når det kommer til våpenlover og slikt. Dem jeg kjenner som er for våpen er ofte svært redde, dem lar ikke ungene sine leke utenfor huset, dem nekter å stoppe i veikryss på kveldstid osv..... helt paranoide og konstant på utkikk etter folk som i følge dem selv skal drepe dem. De som er imot våpen er ofte mer avslappet.... min oppfatning....

Uansett er det så mye våpen i usa at det er umulig å kontrollere det, et forbud mot videre salg ville vært en begynnelse men man ville ikke fått noe effekt av det før om vel 100 år da det allerede finnes så mye våpen omkring. Han ene kollegaen min har et rom fult... ja, sånn man ser på film.... han har sikkert 100 våpen. Hver gang jeg er der har han noe nytt å vise meg.... kult ja, men også litt skremmende. "i choose not to be a victim" sier han :p der han bor i et gated community, med sikkerhetsvakter som patruljerer gatene hele dagen og hele natta.... og ungen hans på 18 får ikke være ute senere enn 22, innenfor murene....

Anekdoter og begrensete erfaringer ofte gir lite mening til det større bilde. Jeg har bodd i USA i mer enn 50 år uten å helt forstår mine landsmenn.

Undersøkelser fra PEW Research gir et nøyere bilde for de som ønsker å vite hva oss "amerikanere" tror. "Vi" er meget skepsis til at våpenkontroll hjelper noe særlig. 37% eier våpen og stereotypene (dumme redneckere fra sørstatene) om amerikanere som eier våpen som jeg leser gang på gang i disse fora er ganske feilete

 

http://www.people-press.org/2013/03/12/why-own-a-gun-protection-is-now-top-reason/

 

 

Om alle andre har våpen så "må" jo jeg også, er vel tanken som tilslutt skyter dem selv i bakhue. Og siden det allerede er så absurd stor del av befolkningen som allerede nå har dette, så tror jeg på mange måter det er kjørt for Amerika på kort sikt. En ond sirkel som blir umulig å tre ut av så lenge den aggresive våpenkulturen deres fortsetter å tillate at det skjer.

 

Det vi må klare er jo bare at vi passer på å aldri havne der noen gang, noe som ikke burde være noe problem (på tross av enkelte korttekte FRP politikere), da våpen og drapsstatistikken taler for seg selv.

Lenke til kommentar

Hele "paperen" er det du ser der.

 

"Særbetraktningene" finner du i min kommentar over grafikken

 

"Relevansanalyse" er ett såvidt ukjent begrep at hverken jeg eller google.no kjenner til det, dog må jeg si at det jo høres ut som vet hva du snakker om når du tar ordet i bruk, og det var vel hele hensikten, eller?

 

 

PS: Leif snek seg inn i illustrasjonen, det er R som er -0.15, R2 er 0.02

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ingen relevansanalyse, ingen særbetraktninger....... skummelt med såpass generalisert statistikk.... Hvor er hele paperen? ...... didnt think so

Jeg antar statistikk kommer fra Harvard undersøkelse

Du finner papiren i linken

http://www.theacru.org/harvard_study_gun_control_is_counterproductive/

 

The study, which just appeared in Volume 30, Number 2 of the Harvard Journal of Law & Public Policy (pp. 649-694), set out to answer the question in its title: “Would Banning Firearms Reduce Murder and Suicide? A Review of International and Some Domestic Evidence.” Contrary to conventional wisdom, and the sniffs of our more sophisticated and generally anti-gun counterparts across the pond, the answer is “no.” And not just no, as in there is no correlation between gun ownership and violent crime, but an emphatic no, showing a negative correlation: as gun ownership increases, murder and suicide decreases.

 

The findings of two criminologists – Prof. Don Kates and Prof. Gary Mauser – in their exhaustive study of American and European gun laws and violence rates, are telling:

 

Nations with stringent anti-gun laws generally have substantially higher murder rates than those that do not. The study found that the nine European nations with the lowest rates of gun ownership (5,000 or fewer guns per 100,000 population) have a combined murder rate three times higher than that of the nine nations with the highest rates of gun ownership (at least 15,000 guns per 100,000 population).

Lenke til kommentar

 

Det vi må klare er jo bare at vi passer på å aldri havne der noen gang, ... , da våpen og drapsstatistikken taler for seg selv.

Joda, våpen og drapsstatistikken taler for seg selv, problemet er bare at den ikke sier det samme som du sier.

 

Gun_Homocide.png

 

 

 

Kan se ut til at du, bevisst eller ubevisst, glemte rent alle selvmord som finner sted med en selvplassert kule. Hvorfor er det ett mål for deg å gjøre det så lett for dem i en så vanskelig situasjon? Er ikke disse dødsfallene gjeldende?

 

"A study by the Harvard School of Public Health of all 50 U.S. states reveals a powerful link between rates of firearm ownership and suicides."

 

http://www.hsph.harvard.edu/news/magazine/guns-and-suicide/

 

 

Problemet er at du aldri opplyser om hele sannheten. Liberalismen overskygger og gjør deg blind for helhetsbildet og dermed vil fornuften forbli fraværende.

Lenke til kommentar

 

Kan se ut til at du, bevisst eller ubevisst, glemte rent alle selvmord som finner sted med en selvplassert kule.

Det må du nesten spørre deg selv om:

 

Det vi må klare er jo bare at vi passer på å aldri havne der noen gang, ... , da våpen og drapsstatistikken taler for seg selv.

Såvidt min forståelse av det norske språk rekker tror jeg ikke selvmord er en del av drapsstatistikken?

 

Dog, jeg ser ikke bort fra at du sa noe annet enn du mente, bevisst eller ubevisst.

Lenke til kommentar

 

Kan se ut til at du, bevisst eller ubevisst, glemte rent alle selvmord som finner sted med en selvplassert kule.

Det må du nesten spørre deg selv om:

 

Det vi må klare er jo bare at vi passer på å aldri havne der noen gang, ... , da våpen og drapsstatistikken taler for seg selv.

Såvidt min forståelse av det norske språk rekker tror jeg ikke selvmord er en del av drapsstatistikken?

 

Dog, jeg ser ikke bort fra at du sa noe annet enn du mente, bevisst eller ubevisst.

 

 

Er ikke ett dødsfall som rammer ved håndvåpen en del av en drapsstatistikken for håndholdte våpen? Hvorfor heter det i det hele tatt å drepe seg selv? Logikken blir her fraværende i mine ører, du ser det som ett politisk poeng å skille drap med håndvåpen. Liberalismen spenner bein på deg hele veien.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

 

Er ikke ett dødsfall som rammer ved håndvåpen en del av en drapsstatistikken for håndholdte våpen?

Jeg tror ikke det

, politiets drapsstatistikk for 2014 ser ikke ut til å inkludere selvmord av en eller annen grunn: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_2827.pdf

 

Og SSB skiller ganske klart mellom drap og selvmord

http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa94/del-ii-2.pdf

 

Sprørsmål på hvorfor de gjør dette må du nok stille direkte til de ansvarlige for utarbeidelsen av statistikkene

 

 

Hvorfor heter det i det hele tatt å drepe seg selv?

Tja du kan så si

 

Drap er ifølge straffeloven det å med vilje ta et annet menneskes liv, eller på annen måte stå direkte ansvarlig for andres død.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Drap

 

 

Logikken blir her fraværende i mine ører, du ser det som ett politisk poeng å skille drap med håndvåpen. Liberalismen spenner bein på deg hele veien.

Problemet er ganske mye værre enn det, du ser der er enda mindre, dvs ingen, sammenheng mellom skytevåpen blandt befolkningen og selvmord

 

Gun_Suicide.png

 

Konklusjonen er da at våpen- og selvmords-statistikken også taler for seg selv, problemet er bare at den heller ikke sier det samme som du sier.

 

Dog, la oss heller se bort fra fakta, eller fastslå at informasjon som ikke stemmer overens med vår teori er ugyldig, eller at andre land er for forskjellige fra Norge, eller hva som helst annen bullshit, slik at vi kan fortsette å hevde at der er en klar sammenheng mellom våpen i befolkningens hender og (selv-)mord, tross alt vi har jo masse enkelttilfeller vi kan bruke i vår argumentasjon. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Er ikke ett dødsfall som rammer ved håndvåpen en del av en drapsstatistikken for håndholdte våpen?

Jeg tror ikke det

, politiets drapsstatistikk for 2014 ser ikke ut til å inkludere selvmord av en eller annen grunn: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/kripos/Vedlegg_2827.pdf

 

Og SSB skiller ganske klart mellom drap og selvmord

http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa94/del-ii-2.pdf

 

Sprørsmål på hvorfor de gjør dette må du nok stille direkte til de ansvarlige for utarbeidelsen av statistikkene

 

 

Hvorfor heter det i det hele tatt å drepe seg selv?

Tja du kan så si

 

Drap er ifølge straffeloven det å med vilje ta et annet menneskes liv, eller på annen måte stå direkte ansvarlig for andres død.

https://no.wikipedia.org/wiki/Drap

 

 

Logikken blir her fraværende i mine ører, du ser det som ett politisk poeng å skille drap med håndvåpen. Liberalismen spenner bein på deg hele veien.

Problemet er ganske mye værre enn det, du ser der er enda mindre, dvs ingen, sammenheng mellom skytevåpen blandt befolkningen og selvmord

 

Gun_Suicide.png

 

Konklusjonen er da at våpen- og selvmords-statistikken også taler for seg selv, problemet er bare at den heller ikke sier det samme som du sier.

 

Dog, la oss heller se bort fra fakta, eller fastslå at informasjon som ikke stemmer overens med vår teori er ugyldig, eller at andre land er for forskjellige fra Norge, eller hva som helst annen bullshit, slik at vi kan fortsette å hevde at der er en klar sammenheng mellom våpen i befolkningens hender og (selv-)mord, tross alt vi har jo masse enkelttilfeller vi kan bruke i vår argumentasjon. ;)

 

 

Så du mener at alle de undersøkelser som underbygger at selvmordsraten er høyere om man har tilgang på håndvåpen er feil, mens denne du viser til her som sier det ikke gjør, det er riktig.

 

Ja da er man jo like langt da, om man ikke bruker logikken forståss. Den burde vel fortelle oss at sjansen naturlig nok blir større ved lett tilgang til utstyret som nettopp er skreddersydd for en slik anledning. Eller er det ikke sånn verden fungerer på alle andre områder? Lett tilgang til alko, flere alkiser, lett tilgang på fet mat (evnt dårlig tilgang på sunn mat), øker sjansen for at du blirt fet, and so on. Skjønner ikke hvorfor akkurat dette skulle ha motsatt effekt, makes no sense, men igjen, det gjør jo ikke våpenlovene i store deler av verden heller. Selv ikke Norge ser ut til å slippe unna våpenprodusentenes klamme grep.

Lenke til kommentar

Så du mener at alle de undersøkelser som underbygger at selvmordsraten er høyere om man har tilgang på håndvåpen er feil, mens denne du viser til her som sier det ikke gjør, det er riktig.

Jeg tror ikke du har lagt frem noen som helst undersøkelse som underbygger dine påstander. Du får legge de frem, om du vil man skal vurdere de. Alternativt får du bygge dine argumenter på din egen helt subjektive synsing slik som til nå.

 

Ja da er man jo like langt da, om man ikke bruker logikken forståss.

Den burde vel fortelle oss at sjansen naturlig nok blir større ved lett tilgang til utstyret som nettopp er skreddersydd for en slik anledning. Eller er det ikke sånn verden fungerer på alle andre områder? Lett tilgang til alko, flere alkiser, lett tilgang på fet mat (evnt dårlig tilgang på sunn mat), øker sjansen for at du blirt fet, and so on.

... lett tilgang til luft fører til hyperventilasjon, lett tilgang til vann fører til vannforgiftning, ....

 

Skjønner ikke hvorfor akkurat dette skulle ha motsatt effekt, makes no sense,

Nei, men så har det ikke motsatt effekt, det har rett å slett ingen sammenheng, såvidt man kan se når man lar tallene tale for seg selv, som du foreslo.

 

men igjen, det gjør jo ikke våpenlovene i store deler av verden heller. Selv ikke Norge ser ut til å slippe unna våpenprodusentenes klamme grep.

Tja, Norge som ett av de land i verden med mest våpen per innbygger har selvsagt fryktelig dårlige våpenlover som våpenprodusentene har tvunget igjennom stortinget. ;) Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Har aldri lest noe forskning på dette men jeg har mine tvil på at selvmordsraten vil bli betydelig høyere av folk som eier skytevåpen. Fattigdom, stress og langvarig mobbing/trakassering er nok grunner som øker statistikken men skytevåpen? Neh, de fleste har tau, belte, søvntabletter eller en kniv hjemme, de gjør jobben like godt som et krutt ladet våpen.

Lenke til kommentar

 

Så du mener at alle de undersøkelser som underbygger at selvmordsraten er høyere om man har tilgang på håndvåpen er feil, mens denne du viser til her som sier det ikke gjør, det er riktig.

Jeg tror ikke du har lagt frem noen som helst undersøkelse som underbygger dine påstander. Du får legge de frem, om du vil man skal vurdere de. Alternativt får du bygge dine argumenter på din egen helt subjektive synsing slik som til nå.

 

Ja da er man jo like langt da, om man ikke bruker logikken forståss.

Den burde vel fortelle oss at sjansen naturlig nok blir større ved lett tilgang til utstyret som nettopp er skreddersydd for en slik anledning. Eller er det ikke sånn verden fungerer på alle andre områder? Lett tilgang til alko, flere alkiser, lett tilgang på fet mat (evnt dårlig tilgang på sunn mat), øker sjansen for at du blirt fet, and so on.

... lett tilgang til luft fører til hyperventilasjon, lett tilgang til vann fører til vannforgiftning, ....

 

Skjønner ikke hvorfor akkurat dette skulle ha motsatt effekt, makes no sense,

Nei, men så har det ikke motsatt effekt, det har rett å slett ingen sammenheng, såvidt man kan se når man lar tallene tale for seg selv, som du foreslo.

 

men igjen, det gjør jo ikke våpenlovene i store deler av verden heller. Selv ikke Norge ser ut til å slippe unna våpenprodusentenes klamme grep.

Tja, Norge som ett av de land i verden med mest våpen per innbygger har selvsagt fryktelig dårlige våpenlover som våpenprodusentene har tvunget igjennom stortinget. ;)

 

 

Argumenterer du med at det ikke er noe som underbygger påstanden når jeg la linken ut til deg 3 poster over her?

 

Vel da skal du få den igjen: http://www.hsph.harvard.edu/news/magazine/guns-and-suicide/

 

"Research shows that whether attempters live or die depends in large part on the ready availability of highly lethal means, especially firearms."

 

&

 

"A study by the Harvard School of Public Health of all 50 U.S. states reveals a powerful link between rates of firearm ownership and suicides."

 

Hva er det du ikke forstår? Må jeg finne en av de mange andre kildene man har på dette eller hører du bare ikke på det øret? :)

 

 

Har aldri lest noe forskning på dette men jeg har mine tvil på at selvmordsraten vil bli betydelig høyere av folk som eier skytevåpen. Fattigdom, stress og langvarig mobbing/trakassering er nok grunner som øker statistikken men skytevåpen? Neh, de fleste har tau, belte, søvntabletter eller en kniv hjemme, de gjør jobben like godt som et krutt ladet våpen.

 

Tror lista er litt høyere for å begynne å snekre seg en galge hjemme i stua enn å gripe 9 mm`ern i nattbordskuffen ;)

Lenke til kommentar

Har aldri lest noe forskning på dette men jeg har mine tvil på at selvmordsraten vil bli betydelig høyere av folk som eier skytevåpen. Fattigdom, stress og langvarig mobbing/trakassering er nok grunner som øker statistikken men skytevåpen? Neh, de fleste har tau, belte, søvntabletter eller en kniv hjemme, de gjør jobben like godt som et krutt ladet våpen.

Det har jo ingenting å si for om man er suicidal eller ikke. Problemet er jo at man kan ta eget og andres liv i ren affekt, for det krever ingen forberedelser og dødeligheten er absolutt. Mange lar det gjerne være bare man får tenkt seg om litt.

Lenke til kommentar

Fult mulig det Thoto og fokkeslasken.

 

Jeg skriver bare det jeg tror, som så klart kan være helt borte i natta :)

 

Jeg tenker det at hvor mange selvmord er det som er spontane og hvor mange som er noe som skjer etter en lang tankeprosess? Jeg vil nå tro de spontane er en klar minoritet, samtidig som at overmedisinering på søvntabletter, et snitt oppover underarmen eller et belte og en krakk er alternativer som finnes i de fleste hjem der ingen av alternativene er med på at familien finner hjerne i halve huset.

 

Jeg finner mange andre argumenter til at ikke skytevåpen skal selges til alle som ønsker dette samt at det skal kunne bæres/brukes hvor enn det ønskes, men jeg vet ikke om jeg finnes suiciderate argumentet det mest fruktbare.

 

Anyway det er bare mine tanker rundt dette, har ikke så mye annet å bidra med :wee:  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...