Gå til innhold

Fritt å gå med våpen i gatene i USA?


Anbefalte innlegg

 

hva de andre er tenker og lurer på ang meg eller deg som er så forferdelige at vi tenker sånn og nærmest er dommedagsprofeter bryr jeg meg ærlig talt lite om. Du står fritt til å fortsette å stemme AP eller høyre som er så og si samme parti, kjøpe bolig og ta opp masse gjeld og tro ting vil fortsette som før, men hvis du får problemer pga det om 10 år pga det så ikke kom til meg og klag.

Så langt er det bare deg, og det er fordi du sier rett ut at det går nedenom og hjem. Det gjør deg til en dommedagsprofet per definisjon. At andre sier det vil bli mer kriminalitet er ingen dommedagsprofeti.

 

Det er saueflokken vi snakker med, bææææ bæ bæ. Den jevne nordmann, like klartenkte som de amerikanerne på videosnuttene mine av mark dice. De sliter til og med med å forstå hva jeg mente med å legge de opp, jaja.. Her har du den jevne AP eller høyrevelger. Sånne du må snakke til med barnestemme.

Hmm... Nei, jeg forstår hvorfor du la de opp. Men forstår du at man kan lese mer ut av informasjonen du ga enn kun det du håpet på? For meg var det så åpenbart at det lå mer i dette at jeg fant det pussig om du ikke så det selv. Noe du øyensynlig ikke gjorde.

Den informasjonen blir ikke borte av at du snakker med barnestemme, selv om jeg finner det fornøyelig at du mener det skulle ha noen effekt.

 

 

definer «nedenom og hjem». vil det være mennesker i live om 100 år? ja.

 

å være mot våpenkontroll geniforklarer deg ikke, ikke å være for det heller, hvor hentet du en så tåpelig ide fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ville du ranet denne sjappa? De fleste ranere ville nok valgt en plass der det ikke er lov å bære våpen.

 

Jeg ville knapt handlet i denne sjappa. Jeg ville stolt like mye på denne gjengen som på en hund med fråde rundt munnen.

 

Men der har du jo noe av problemet man har begynt å få i USA nå. Flere og flere butikker og resturanter forbyr våpen i sine lokaler, da det rett og slett skremmer for mange potensielle kunder.

Lenke til kommentar

Du kan så klart handle i en skytevåpenfri butikk dersom du foretrekker det.

 

Sant nok. Men jeg har altså ikke noe spesielt imot skytevåpen som sådan. Derimot en horde av rednecks som bærer rundt på forskjellige varianter av kulesprutende drapsmaskiner er noe jeg ikke føler noe spesiell trygghet i å være i nærheten av.

Lenke til kommentar

 

definer «nedenom og hjem». vil det være mennesker i live om 100 år? ja.

 

å være mot våpenkontroll geniforklarer deg ikke, ikke å være for det heller, hvor hentet du en så tåpelig ide fra?

"Å være mot våpenkontroll geniforklarer deg ikke"... Hva er det du prater om?

 

 

du skrev videoene fra marc dice «svekker amerikanernes meninger om våpenhold» så hva TROR du at jeg mente?

 

jeg mente selvfølgelig at folk er like dumme på begge sider av atlanteren uavhengig av syn på våpenlovene, som har blitt ganske godt demonstrert i denne tråden, forsåvidt dice-matriale, han burde virkelig ta seg en tur til europa og se om det er noe bedre her.

Lenke til kommentar

USA er et fritt land med stor F. Vanskelig for nordmenn å forstå men ja, det er i mange stater lov til å bære et AR-15, fullt ladet med 2000 skudd i ryggsekken rundt i byen uten at noen kan lovmessig straffe deg for det. Helt normalt sier republikanernene i usa, galskap sier resten av verden. 

Problemet er at i usa finnes det så mange våpen i omløp at det å få kontroll på dem slik man har i større grad her til lands er helt og holdent umulig. i vel 60 år kunne man gå rett inn i butikken og kjøpe full auto M16 og UZI, kontant, uten sporbarhet i USA.... mange gjorde dette og det skapte et samfunn med mange våpen... 

Lenke til kommentar

 

 

 

Sant nok. Men jeg har altså ikke noe spesielt imot skytevåpen som sådan. Derimot en horde av rednecks som bærer rundt på forskjellige varianter av kulesprutende drapsmaskiner er noe jeg ikke føler noe spesiell trygghet i å være i nærheten av.

 

 

noe som er det dummeste jeg har hørt. få nordmenn og svensker drar til usa og få kommer tilbake etter å ha vært der noen år eller bosatt seg der uten å forandre seg helt hva gjelder syn på våpenlover og mye annet. de setter pris på rettighetene de har der borte.

 

du derimot sitter her med angst og fantasiene dine om kulesprutende rednecks som bare er tull

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

USA er et fritt land med stor F. Vanskelig for nordmenn å forstå men ja, det er i mange stater lov til å bære et AR-15, fullt ladet med 2000 skudd i ryggsekken rundt i byen uten at noen kan lovmessig straffe deg for det. Helt normalt sier republikanernene i usa, galskap sier resten av verden. 

Problemet er at i usa finnes det så mange våpen i omløp at det å få kontroll på dem slik man har i større grad her til lands er helt og holdent umulig. i vel 60 år kunne man gå rett inn i butikken og kjøpe full auto M16 og UZI, kontant, uten sporbarhet i USA.... mange gjorde dette og det skapte et samfunn med mange våpen... 

 

ikke fullauto... da må du helt tilbake til 30 tallet. det var registrering på full auto fra da av, class 3 og div avgifter på full auto kom senere på 80 tallet engang, ellers har halvautoer vært forholdsvis fritt. ellers var det ikke noe strengere her i europa før rundt 1 verdenskrig, og sveitserne hadde jo ingen føderale lover i det heletatt før nylig, det var og mulig å gjøre dette der. men etter som det blir strengere og strengere i andre land så står usa stort sett igjen alene nå. og det gjelder ikke bare våpen, det gjelder mer eller mindre alt. vi er gjennomregulerte ned på micronivå, de skattelegger til og med lufta vi puster

Lenke til kommentar

du skrev videoene fra marc dice «svekker amerikanernes meninger om våpenhold» så hva TROR du at jeg mente?

 

jeg mente selvfølgelig at folk er like dumme på begge sider av atlanteren uavhengig av syn på våpenlovene, som har blitt ganske godt demonstrert i denne tråden, forsåvidt dice-matriale, han burde virkelig ta seg en tur til europa og se om det er noe bedre her.

 

 

Vel og bra det, men det var altså ikke min påstand. Jeg gjorde ingen påstand om at noens holdning om våpenlover gjenspeiler deres mentale kapasitet e.l. Jeg skrev:

"Mulig jeg tar feil, men det virker som du ville peke på at de er uopplyste. I mine øyne bare svekker det kredibiliteten til andre meninger de måtte ha - som våpenhold."

Det betyr at dersom en stor gruppe uopplyste deler samme mening om noe så er sjansen veldig stor for at denne meningen også er uopplyst. Ser du? Spørsmålstegn ved om meningen er bra eller ikke (altså ikke forhåndsbestemt at meningen er dårlig). Ikke spørsmålstegn ved de som har meningen fordi de har den (implisitt dårlige) meningen.

 

"Vil man ha våpen er man en tulling" - Nei, det var ikke det jeg sa.

"Dersom tullinger vil ha våpen kan det være at våpen ikke er en god idè" - Ikke helt, men mye nærmere hva jeg sa hvertfall.

 

Derfor mener jeg at det kanskje ikke bare var til din fortjeneste å trekke det frem som et poeng at folk er uopplyste, og spesielt ikke fra et sted hvor man gjerne vil ha det samme du vil ha selv.

Lenke til kommentar

 

Sant nok. Men jeg har altså ikke noe spesielt imot skytevåpen som sådan. Derimot en horde av rednecks som bærer rundt på forskjellige varianter av kulesprutende drapsmaskiner er noe jeg ikke føler noe spesiell trygghet i å være i nærheten av.

 

noe som er det dummeste jeg har hørt. få nordmenn og svensker drar til usa og få kommer tilbake etter å ha vært der noen år eller bosatt seg der uten å forandre seg helt hva gjelder syn på våpenlover og mye annet. de setter pris på rettighetene de har der borte.

 

du derimot sitter her med angst og fantasiene dine om kulesprutende rednecks som bare er tull

 

 

Bare tull? Hva var det du så på det bildet jeg kommenterte til da? For du fikk med deg at jeg kommenterte på et bilde fra et kjøpesenter, ikke sant? Du fikk med deg at det ikke var en generell kommentar på USA's våpenlover og tilstandene der borte, ikke sant? Du leste de tidligere postene mine om mine egne besøk i USA og hvor mye våpen jeg så der, ikke sant? Det sto ikke i de postene, men flesteparten av disse besøkene var sågar i Arizona som selv amerikanere sier er en redneck stat med drøye våpenlover. Selv der så jeg nesten aldri våpen.

Din forutinntatthet er skremmende.

Lenke til kommentar

 

du derimot sitter her med angst og fantasiene dine om kulesprutende rednecks som bare er tull

 

 

Heh, og på samme måte kan man vise til din angst og fantasi om kulesprutende mordere som er klar til å angripe deg til enhver tid.

 

 

i den virkelige verden så skjer det vold stadig vekk, ser du det som din rett å nekte folk muligheten til å forsvare seg hvis behovet er der?

 

http://www.dagbladet.no/2012/01/18/nyheter/hemmelig_adresse/innenriks/trusler/19838039/

 

det eneste disse har, er en voldsalarm og er håp om at det er en politibil rett i nærheten... flere ganger har ikke politiet kommet til åstedet der voldsalarm ble utløst før liket er kaldt

 

det er DU som lever i en fantasi

Lenke til kommentar

 

 

du derimot sitter her med angst og fantasiene dine om kulesprutende rednecks som bare er tull

 

 

Heh, og på samme måte kan man vise til din angst og fantasi om kulesprutende mordere som er klar til å angripe deg til enhver tid.

 

 

Det er jo ikke fantasi. Det er virkelighet.

 

 

nei det er fantasi og i tillegg evneveikt

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da var det igang igjen da. Dette kalles Kausalitet, altså en helt naturlig årsakssammenheng som fører til at vi ser dette med jevne mellomrom i USA. Obama prøver dermed igjen å banke inn i skallen på våpenlobbister og sør-stats Amerikanere generelt at noe må gjøres og hadde i den forbindelse en veldig god tale til nasjonen i etterkant av skytingen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=cLCusJEvPuM

Lenke til kommentar

 

Da var det igang igjen da. Dette kalles Kausalitet ...

Nei, det er en logisk tankefeil som kalles post hoc ergo propter hoc

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Post_hoc_ergo_propter_hoc

 

 

Kausalitet er noe helt annet:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Causality

 

 

Mener du at våpenlovene og den jevnlige random skytingen vi bevitner ikke har noen sammenheng med hverandre? En tjukkere rød tråd i mellom to faktorer er det vel sjelden man får servert.

Lenke til kommentar

 

Mener du at våpenlovene og den jevnlige random skytingen vi bevitner ikke har noen sammenheng med hverandre? En tjukkere rød tråd i mellom to faktorer er det vel sjelden man får servert.

 

Ettersom det er DU som påstår at der eksisterer en årsaks-sammenheng vil du utvilsomt ikke ha noe problem i å legge vitenskapelige beviser på dette?

 

Inntil du gjør det er det ingen grunn til å ta dine påstander seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...