Gå til innhold

Ferietrekk uten feriepenger - forvirrende.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte i ny jobb i år, etter å ha fullført studiene. Jeg valgte å ta ut fire uker ferie (tre nå og en på høsten) istedenfor de fem jeg kunne ha tatt; dette fordi jeg ikke har opparbeidet feriepenger fra tidligere jobb, og helst ikke ville bli skyldig jobben penger.

Det er slik jeg forstår det vanlig å legge inn ferietrekk i juni (uavhengig av hvor mange uker man tar i slengen), og noen som tar ut fire uker ferie skal dermed gå i null i juni. De som tar ut fem uker vil få negativ lønn som må trekkes ved neste utbetaling.

Det merkelige her er at jeg på lønnslippen min har fått "negativ lønn (opparbeidet gjeld)" på nesten 9000. Det var jo dette jeg ville unngå når jeg ikke tok ut mer ferie enn det skulle være trekk på.

Det kan se ut som at det er lagt inn skattetrekk også, men det vil jo ikke gi mening? Skal man betale skatt av en lønn som er teoretisk og som man aldri vil se noe til?

Kan også være verdt å nevne at lønnskontoret dreit seg ut i juni, og glemte ferietrekket. Derfor fikk jeg normal lønn i juni og ferietrekket i juli isteden, dersom dette kan ha noe å si.

Gir dette mening for noen her? For jeg skjønner virkelig ingenting. Vil være evig takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den som tar ut fire ukers ferie går ikke nødvendigvis i null i juni, men vil vanligvis gjøre det fordi juni består av 4,3 uker. Det er flere faktorer som spiller inn, som om man lønnes per time, per uke, eller per måned, hvorvidt lønn utbetales forskuddsvis eller etterskuddsvis, hvorvidt feriedagene trekkes med et høyere beløp enn ellers (typisk hvis man har fått lønnsøkning mellom opptjeningsåret og ferietrekket, eller hvis man har godtgjørelse som ikke inngår i feriepengegrunnlaget men som trekkes i ferietrekket), eller om man har andre trekk i lønn. 

Du bør laste opp lønnsslippene dine for juni og juli (eventuelt anonymisert) hvis du vil ha en mer konkret forklaring på hva som kan ha gått galt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...