Gå til innhold

Hele mastergraden i utlandet?

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med andreåret på bacheloren min i økonomi og administrasjon, og fullfører da graden min sommeren 2016.

Jeg har tenkt å jobbe et år fulltid for å spare opp litt kapital. Dette medfører at jeg starter med masterløpet mitt sensommeren/høsten 2017. Lysten på å ta en mastergrad i Norge er ikke så veldig stor for å si det sånn, da jeg virkelig har lyst til å studere i utlandet. Men det er noen dilemmaer jeg står ovenfor:

1) Jeg er usikker på om jeg bør gå for en Msc i Finans eller en MBA. MBA er vel det som på papiret samsvarer med grunnlaget jeg har (bachelor i økonomi og administrasjon), men MBA er ikke så spesialiserende som det en Msc i Finans vil være. Føler også at en MBA er en master i retning "lederutvikling" enn et godt grunnlag (spesialisering). 

2) Jeg er jo muslim, og har tenkt på ta ytterligere en master i tillegg til en Msc Finance/MBA: Master i Islamic Finance. INCEIF i Malaysia tilbyr denne over to år, og den er veldig billig også i forhold til Msc Finance/MBA, samt at levekostnadene i Malaysia er lave. 

Sånn rent karrieremessig har jeg peilet meg ut en plan hvor jeg slår meg ned i midtøsten/Malaysia/Singapore i starten av karrieren min. Derfor tror jeg at det kan være smart å ta en master innenfor Islamic Finance sammen med en MBA eller Msc Finance. Spesielt ettersom det er så billig, og at disse to mastergradene totalt kun vil utgjøre et år lengre enn en mastergrad fra Norge for å sammenligne. Da vil jeg tross alt stille mye sterkere også på alle mulige tenkelige måter. 

Det jeg er usikker på er om jeg skal ta en Msc i Finans eller en MBA, spesielt om jeg skal ta en Master i Islamic Finance også. Førstnevnte ser jo best ut med tanke på at en virkelig får spesialisert seg innenfor et felt (Finans), samtidig som en har grunnlaget for å fungere innenfor Islamic Banking også. Så det er det jeg trenger hjelp til å bestemme meg for, men magefølelsen min sier Msc i Finans. 

Og også rekkefølgen, men der tror jeg det lureste vil være å vente med Master i Islamic Finance til etter at jeg er ferdig med første mastergrad. Grunnen er enkel: Om jeg skulle komme frem til å kun ta en mastergrad er førstnevnte bedre enn sistnevnte.

Setter pris på innvendinger og andre syn på situasjonen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn rent karrieremessig har jeg peilet meg ut en plan hvor jeg slår meg ned i midtøsten/Malaysia/Singapore i starten av karrieren min. Derfor tror jeg at det kan være smart å ta en master innenfor Islamic Finance sammen med en MBA eller Msc Finance. Spesielt ettersom det er så billig, og at disse to mastergradene totalt kun vil utgjøre et år lengre enn en mastergrad fra Norge for å sammenligne. Da vil jeg tross alt stille mye sterkere også på alle mulige tenkelige måter.

Det er ikke sikkert at det vil være så billig når du betrakter alternativkostnadene eller at du vil stille mye sterkere. Hvis du bruker ett år mer på studier, er det ett år du kunne brukt på å tjene penger og unngå studielån, men også på å oppnå arbeidserfaring som kan hjelpe deg å oppnå attraktive jobber senere.

Jeg vet ikke om det er optimalt å ta enda en master eller begynne rett i arbeidslivet for dine mål, men det er ikke udelt positivt å studere mer. Det er kanskje mulig å ta en vanlig master med ett eller flere emner innen islamsk finans?

Det jeg er usikker på er om jeg skal ta en Msc i Finans eller en MBA, spesielt om jeg skal ta en Master i Islamic Finance også. Førstnevnte ser jo best ut med tanke på at en virkelig får spesialisert seg innenfor et felt (Finans), samtidig som en har grunnlaget for å fungere innenfor Islamic Banking også. Så det er det jeg trenger hjelp til å bestemme meg for, men magefølelsen min sier Msc i Finans. 

Og også rekkefølgen, men der tror jeg det lureste vil være å vente med Master i Islamic Finance til etter at jeg er ferdig med første mastergrad. Grunnen er enkel: Om jeg skulle komme frem til å kun ta en mastergrad er førstnevnte bedre enn sistnevnte.

Det høres fornuftig ut.

Eh, ikke ta en økonomigrad som har noe som helst med religion å gjøre.

På grunn av islamske lover fungerer kapitalmarkedene annerledes i enkelte muslimske land enn de gjør i Norge og vesten. Det er derfor nyttig å kunne noe om islamsk finans hvis man ønsker å jobbe i de landene trådstarter nevner eller i selskaper som er etablert i de landene.

Se for eksempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_banking

https://en.wikipedia.org/wiki/Sukuk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...