Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan rehabilitere/pusse opp en ÅPEN trapp?

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann,

Tidligere i sommer rehabiliterte jeg en lukket loftstrapp ved å legge parkettbord og avslutte med feielist i front. Resultatet ble meget bra om jeg kan få si det selv. :)

Nå jobber jeg på et prosjekt hvor byggherren ønsker den gamle og nedslitte trappen rehabilitert. Dette er en ÅPEN trapp. 

Jeg ser litt mørkt på å pusse ned og lakke, særlig ettersom den har en del dype hakk.

I og med at trappen er åpen, kan jeg nesten ikke gå for parkettløsningen som over. Finnes det noen løsninger som kler inn hele trinnet?

Eller kanskje om jeg finner noen ferdige trinnkledninger i ubehandlet furu, så gjør det ikke noe om trinnene forblir synlige under slik de er?

På forhånd takk for tips og innspill! :)

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor åpen er trappen?

lundbergs%20trappefornyer%20det.jpg

Det over er kanskje noe?

Bakdelen er at baksiden ikke er dekket til, men trappen blir som ny fra fremsiden. Du kan jo evt. male baksiden og undersiden hvit om det trengs. De trappetrinnene får man på blandt annet Coop så vidt jeg husker, finnes flere farger :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-239845

Takk for innspill!

Har sett på de der, men tror det blir vanskelig når trappen er åpen. Trappen i underetasjen er lukket og da er denne løsningen perfekt.

Jeg heller nok mot at det enkleste er å pusse ned og male/lakke, men det er en jobb jeg ikke er spesielt interessert i å gjøre. :)

Lenke til kommentar

Det er sikkert mange materialvalg, men jeg kjøpte noen slike hobbyplater på Obs Bygg.

Deretter fikset jeg de i riktig bredde (åpningen på hullet + tykkelsen på trinnet).

Så er det bare å kappe riktig lengde. Hvis trappen har sving på seg må du finne riktig vinkel på sidene og bruke en gjærsag. Vinkelen blir lik på begge sider.

Så skrur du planken på baksiden av trinnet og limer/fuger i overkant (som blir under trinnet over).

Lenke til kommentar

lundbergs%20trappefornyer%20det.jpg

Tragisk!  Bare amatører kan finne på noe slikt. :( En tretrapp opppusses på tradisjonelt vis. Og nå med mye fint el. verktøy å få kjøpt, er da det ganske enkelt, i motsettning til noen år tilbake. Da var det lakkfjærner (ved behov) og pussekloss med sandpapir. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Tragisk!  Bare amatører kan finne på noe slikt. :( En tretrapp opppusses på tradisjonelt vis. Og nå med mye fint el. verktøy å få kjøpt, er da det ganske enkelt, i motsettning til noen år tilbake. Da var det lakkfjærner (ved behov) og pussekloss med sandpapir. :)

Når man har sittet i 4 dager med skrape, feinsag og pussepapir på en trapp med ca 35 stygge lag med gudene vet hva i bare for å få ett jevnt og hardt underlag er man ganske glad det finnes slike løsninger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når man har sittet i 4 dager med skrape, feinsag og pussepapir på en trapp med ca 35 stygge lag med gudene vet hva i bare for å få ett jevnt og hardt underlag er man ganske glad det finnes slike løsninger :)

Da er du lite effektiv, spessielt hvis det er en rett trapp og en etasje det er snakk om.  :) Når lakken er fjernet, med lakkfjærner, er det ikke så mye pussearbeid. 

Men de fleste trenger ikke å pusse ned trappen. Normalt så holder det lenge å pusse lett over lakken, for å få vekk møkkete og oppripet lakk, for så å lakke over med min. to nye strøk. Hvis det er godt synlige skader blir det noe annet, da trenger en å pusse ned. Men jeg vet noen også pusser ned, for å få frem lyst treverk igjen. Det er bortkastet arbeid, treverket mørkner gradvis.

Løsningen som diskuteres her, tar også tid. Og amatører gjør vel heller ikke dette så rask! :) Og da for å gjømme flott treverk, med noe simpel laminat. Håper ikke dere maler teak også.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Når det var minst 2 lag med teppe og limt linoleum oppå der igjen er det ikke så greit...

Da blir det mer arbeid. :)

Men teppet måtte i alle fall livevel fjernes, uansett hva en gjør videre. Og de fleste ville vel også fjernet linoliumen, for å se tilstanden. Så de arbeidene, er ikke reelt å ta med i regnestykket.

Å legge laminat, tar også tid. Så etter min mening, bortkastet energi for å skjule noe bra, etter litt pussing.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det er sikkert mange materialvalg, men jeg kjøpte noen slike hobbyplater på Obs Bygg.

Deretter fikset jeg de i riktig bredde (åpningen på hullet + tykkelsen på trinnet).

Så er det bare å kappe riktig lengde. Hvis trappen har sving på seg må du finne riktig vinkel på sidene og bruke en gjærsag. Vinkelen blir lik på begge sider.

Så skrur du planken på baksiden av trinnet og limer/fuger i overkant (som blir under trinnet over).

Men trappen blir jo fortsatt åpen og synlig i bakkant? Er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Dette er for øvrig en meget slitt trapp, så man må medregne en del pussearbeid. Er ikke snakk om å pusse ned kun lakken. Jeg heller mot å anbefale byggherren å leie inn et profesjonelt firma til å ta jobben. Tror kanskje det er det lureste. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...