AnonymDiskusjon Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Jeg begynner å bli redd jeg i parforholdet har stilt for få økonomiske betingelser ovenfor min kone. Jeg betaler alt, unntaket er mobiltelefon og billån. Alle lån, forsikringer, restskatt, avgifter, strøm, 9 av 10 matvarer og lignende går på min konto. Dette er vistnok rettferdig siden jeg har omtrent 2/3 av husholdningsinntekten. Alle forsøk på å diskutere økonomi ender i at hun tar initiativ til en skrikekonkurranse (dvs, hun hever stemmen og anklager meg for å være sint, og jeg vet godt at neste steg for henne om jeg tar konfrontasjon er sinne uten grenser der hun ikke lenger har kontroll over det som blir sagt). Det siste året har det sklidd helt ut. Jeg har ikke kontroll på hva hun bruker penger på. Det jeg har kontroll på er at sparekontoene til våre to barn er tømt. Kredittkortet hennes er makset. Barnetryden aner jeg ikke hvor forsvinner. Siden jeg betaler alt er min egen konto faretruende nærme 0 før hver lønning også, og jeg måtte svare nei da hun sist uke sa hun måtte låne mer penger. Hun gikk rett til venner og lånte penger til ågerrente. Det er bare noen månder siden jeg sa fra at jeg sannsynligvis måtte ha hjelp til å betjene boliglån fra sommeren, men det har ikke hjulpet. Mistanken min er at det er spillproblemer/gambling som ligger bak. Planen min nå er å ta det skriftlig med henne siden hun ikke klarer å diskutere som voksen. Legge frem ett papir der jeg ber om at hun skriver ned hva hun skylder til hvem. Få frem tall og prøve å få henne til å skjønne at hun er på vei til å ødelegge familien min. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan være så uansvarlig som dette. Om vi ikke hadde hatt felles barn hadde dette vert tidspunktet der hun hadde fått beskjed om å pakke kofferten. Jeg er livredd for å miste de to små barna mine. Som mann vil jeg jo kjempe en kamp i motbakke om hun bestemmer seg for at hun ikke vil diskutere og finne løsninger, men bare reise. Det ligger også mulig bortføring av barna til utlandet om vi skilles, så i ytterste konsekvens vil jeg aldri se barna mine igjen og vite at de lever med en mor uten økonomisk kontroll i ett land uten sikkerhetsnett for slik oppførsel. Jeg vil være meget bekymret for barna mine om hun får omsorgsrett i norge også. Jeg har sett hvordan hun lot sitt barn fra tidligere forhold flyte fritt uten ansvar og grenser, og når jeg er på jobb setter hun ungene med hver sin ipad uten faste måltider mens hun har nesen begravet i sin egen telefon. Jeg er dypt fortvilet. Dette suger livskraften ut av meg og jeg vet jeg må ta en konfrontasjon på dette jo før jo bedre. Jeg føler likevel at jeg ikke har makt å sette bak en slik konfrontasjon, og at konsekvensen kan bli så vannvittig store at det knekker meg mentalt. Anonymous poster hash: ea4a9...223 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 Kontakt nærmeste familievernkontor Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Du slipper ikke unna å ta konfrontasjonen, og den bør begynne ikke med hvem hun skylder penger, men hva hun bruker penger på. Hvem hun skylder penger er ikke så interessant som steg 1 (det er mer steg 2/3). Før hun kan begynne å betale tilbake må hun tross alt finne et sted å kutte utgifter. Hva er inntektskilden(e) hennes? Betaler hun noe av fellesutgiftene? Du bør vurdere å regne ut totale "felles utgifter", og si at f.eks. 1/3 av det skal betales fra hennes konto til din samme dag hun får lønn/trygd/etc. Barnas sparekonti - her bør du vurdere å kontakte Fylkesmannen for å igangsette en prosess der du fratar henne retten til å være verge for barna (og dermed tilgangen til barnas konti). En så uansvarlig person bør ikke ha den tilgangen. 2 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. juli 2015 Del Skrevet 23. juli 2015 Hvis du betaler alt og dere går fra hverandre så får hun ikke en krone igjen for boligen iallfall. Høres ut som et menneske man ikke vil ha i livet sitt. Lenke til kommentar
nacario Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 (endret) Fikk vondt av å lese dette Litt rart dersom hun plutselig ble slik? Mulig tegnene har vært der før? Du får holde oss oppdatert. Uansett så er det viktig som de andre påpeker her at du tar det opp med henne slik at dere har en felles føring videre om familiedriften, gjerne skriftlig slik at du kan vise det til andre. Hvis det ikke funker, som at hun faktisk har tømt sparekontoene til barna og nekter videre samarbeid, så tenk damagecontrol siden hun trolig høres ut som en som kan gjøre det J for deg. Endret 29. juli 2015 av nacario Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. august 2015 Del Skrevet 6. august 2015 Kjipt å høre du har det slik. Har dere i det hele tatt snakket om å ha felles økonomi. Som nevnt over er konfrontasjon noe som ligger i luften. Det blir helt sikkert dritkjipt å ta men må gjøres. Har du i det hele tatt peiling på hva hun bruker penger på? er det ingen ting som brukes på interiør, ting til hjemmet, på barna osv? Lenke til kommentar
Tormod_a Skrevet 11. august 2015 Del Skrevet 11. august 2015 Det er åpenbart at hun ikke har et forhold til penger og budsjett, så en måte er å få henne til å se noen episoder med Luksusfellen på TV3 sammen med deg. Dette høres ut som noe som kunne blitt tatt rett ut av Luksusfellen. Hvis det ikke er lett så kan du jo sette opp en slik tavle som Luksusfellen har (tavle og kritt), og i stedet for å henge opp tusenlapper skrive hvor mye dere budsjetterer med til hver post. Og også sette opp hvor mye inntekten er. Da vil en kjapt se hvor mye en har til rådighet (se et par episoder selv eventuelt for å få inspirasjon). Alternativt kan du sette opp budsjett på din nettbank eller et Excel-ark. Flere nettbanker kan da automatisk kategorisere forbruket, så du slipper å samle på kvitteringer for å måle om dere klarer å holde dere til budsjettet. Kan godt være en kultur-greie dette her....at damer ikke skal bli belemret med å tenke på penger....hvis hun fortsetter å nekte å være med på og se på budsjettet (som du må sette opp forslag på på forhånd), og som hun må få være med på å justere, så bør du ta det ett steg videre: Familievernkontoret, som er en kommunal tjeneste for å få par til å prate sammen bedre (er en psykolog). Dette pleier å være gratis. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 TA KONTAKT MED ADVOKAT UMIDDELBART! Jeg har vært i en lignende situasjon med samboer som var totalt ansvarsløs med økonomi og i forholdets navn "svindlet" meg inn i en halv million i gjeld. Spill smart og snakk med advokat FØRST. Betal heller de to tusen kronene for en konsultasjon for her i Norge er det fullt lovlig å svindle samboere og ektefeller. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå