Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum

sqll

Anbefalte innlegg

Nå er du på bærtur...Tror du må lese innlegget på nytt, jeg skrev tydelig, avtale eller kontrakt. Altså muntlig avtale eller skriftlig kontrakt.

Endret av iStereo
La tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er du på bærtur...Tror du må lese innlegget på nytt, jeg skrev tydelig, avtale eller kontrakt. Altså muntlig avtale eller skriftlig kontrakt.

Nei, det gjorde du ikke. Du spesifiserte flere ganger kontrakt, og nevnte kontrakt/avtale en gang i løpet av tråden. Dette kan vanskelig forstås som at du mente muntlig avtale, spesielt med tanke på at du har vært uenig med Herr Brun om det at man har bodd i boligen og betalt leie i et år er tilstrekkelig til å bevise at avtale er inngått.

Du forutsetter dog at TS har betalt flere måneders ekstra husleie, og vil gå fra kontrakten tidligere. Min påstand er at siden TS går fra kontrakten ved avtalt tid har TS rett på å få tilbake alle penger som er mer enn siste husleie, da de er å betrakte som feiloverførte.

Forøvrig synes jeg "og jo, jeg hadde rett  :tease: " er en spesielt ufyselig måte å debattere på, og hører ikke hjemme hverken på dette eller andre diskusjonsforum. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg har blitt gjenopprettet etter sletting. Det er ikke lov iht retningslinjene for forumet. Har man behov for å få et innlegg slettet, så rapporter dette inn til oss, slik at vi kan ta en vurdering på dette. Og bare så det er sagt, det er ikke sikkert at man får medhold i sitt ønske om sletting. Reaksjoner på moderatorhandlinger tas ikke tråden, men enten via PM til undertegnede eller i vårt tilbakemeldingsforum

Lenke til kommentar

Målet mitt var ikke at jeg personlig skulle ha rett. Poenget var at jeg mener at TS har rett på å få penger tilbake i situasjonen som er beskrevet i førstepost. 

Jeg respektere din mening og personlig ønsker jeg TS all lykke med saken og pengene tilbake. Advokater tar også feil, så hadde jeg vært TS hadde jeg forhørt meg litt rundt, tatt noen telefoner etc. Utover dette har jeg ikke noe mer å skrive, bortsett fra lykke til :)  

Lenke til kommentar

Hei, jeg har leid leilighet og ikke betalt siste mnd selv om jeg måtte det. Depositum er litt større en en mnd. Kan huseieren ta hele depositum eller har jeg krav til å få resten tilbake ? Vi ble uenige fordi jeg ville bruke depositum som siste mnd men det ville huseoeren ikke :)

Du har krav på å få resten tilbake.  Muligens med forsinkelsesrenter.

Husleieloven § 3-7:

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Den som har betalt beløp i strid med første ledd, kan alltid kreve beløpet tilbakebetalt eller erstattet av utleieren.  Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling eller erstatning blir krevd.

Kravet etter annet ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt, med mindre betaleren må anses i vesentlig grad medansvarlig for overtredelsen.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-7

Et "privat depositum" er ikke i tråd med husll. § 3-5, og kan derfor ikke avtales, jf § 3-7 (1). Etter § 3-7 (2) kan leier kreve hele beløpet tilbakebetalt. 

(Forøvrig: Når man snakker om at "ulovlig depositum er forskuddsbetalt husleie" så bør ikke det tas helt bokstavlig. Poenget er at leier har rett til å få beløpet tilbake, og en enkel måte å ordne det på er å motregne mot husleien.)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...