Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Depositum

sqll

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har leid leilighet og ikke betalt siste mnd selv om jeg måtte det. Depositum er litt større en en mnd. Kan huseieren ta hele depositum eller har jeg krav til å få resten tilbake ? Vi ble uenige fordi jeg ville bruke depositum som siste mnd men det ville huseoeren ikke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ekte depositumkonto i ditt navn?

Utleigaren kan trekke det som er nødvendig for å dekke sine tap, så det som eventuelt står igjen på kontoen skal tilfalle deg.

Med ekte depositumkonto er dette uansett ikkje noke problem.

Personleg så meiner eg at du bør betale leige fult ut og deretter kreve heile depositumet tilbakebetalt. Gjer du det på denne måten så risikerer du at utleiger slår seg vrang og krever ekstra grundig nedvask og erstatning for eventuelle skader sjølv om det kanskje er slitasjeskader.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har leid leilighet og ikke betalt siste mnd selv om jeg måtte det. Depositum er litt større en en mnd. Kan huseieren ta hele depositum eller har jeg krav til å få resten tilbake ? Vi ble uenige fordi jeg ville bruke depositum som siste mnd men det ville huseoeren ikke :)

Står depositum på en skikkelig depositumkonto i ditt navn, eller er det betalt inn til huseier?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neo det står på vannlig konto

Står depositum på en skikkelig depositumkonto i ditt navn, eller er det betalt inn til huseier?

Nei det står på egem konto hans

Lenke til kommentar

Dersom "depositumet" står på utleigers konto så er det ikkje eit depositum, då er det forskuddsbetalt husleige.

This. Har du ikke en depositumkonto etter husleieloven kan du med god samvittighet nekte å betale siste leie, med henvisning til at depositumet er ulovlig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom "depositumet" står på utleigers konto så er det ikkje eit depositum, då er det forskuddsbetalt husleige.

This. Har du ikke en depositumkonto etter husleieloven kan du med god samvittighet nekte å betale siste leie, med henvisning til at depositumet er ulovlig.

Ja mem har jeg rett til å få resten ubetalt ?

Lenke til kommentar

Har dere skrevet kontrakt? Hvis nei, så har du ikke krav på forskuddsbetalt husleie, men du har rett til å bli boende i leiligheten frem til forskuddsbetalt husleie er brukt opp. Hvis huseier nekter dette, har du krav på å få pengene (resterende beløp) tilbake.

Hvis dere har skrevet kontakt, men hvor du flytter ut før kontrakten er avsluttet, så har du ikke krav på pengene. I dette tilfellet kan faktisk huseier også krever betaling for resterende måneder grunnet brudd på kontrakt.

Hvis dere har skrevet kontrakt og du som leietager har holdt deg til denne kontrakten (bortsett fra 1 mnd), så har du rett til resterende beløp etter at huseier har trekt 1 mnd fra denne konto.

Vær oppmerksom på at huseier også kan kreve (ved bevis) betaling for eventuell "unormal" slitasje som har blitt påført leiligheten iløpet av leieperioden - noe som er hele poenget med depositum.

Endret av iStereo
Lagt tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar

Ja, det har du. Så kan utleier evt. kreve deg for skader på husrommet i etterkant.

Feil, dette må bevises! Huseier har på ingen måte grunnlag til å kreve noenting med mindre han eller hun kan bevise at det har blitt påført unormal slitasje på leiligheten under leieperioden.

Dette er grunnen til at de fleste som leier ut tar en hel haug med bilder av leiligheten i forkant.

Endret av iStereo
Lagt tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar

Ja, det har du. Så kan utleier evt. kreve deg for skader på husrommet i etterkant.

Feil, dette må bevises! Huseier har på ingen måte grunnlag til å kreve noenting med mindre han eller hun kan bevise at det har blitt påført unormal slitasje på leiligheten under leieperioden.

Dette er grunnen til at de fleste som leier ut tar en hel haug med bilder av leiligheten i forkant.

Herregud. Selvfølgelig må grunnlaget for kravet bevises, hva er det du babler om?

Har dere skrevet kontrakt? Hvis nei, så har du ikke krav på forskuddsbetalt husleie, men du har rett til å bli boende i leiligheten frem til forskuddsbetalt husleie er brukt opp. Hvis huseier nekter dette, har du krav på å få pengene (resterende beløp) tilbake.

Hvis dere har skrevet kontakt, men hvor du flytter ut før kontrakten er avsluttet, så har du ikke krav på pengene. I dette tilfellet kan faktisk huseier også krever betaling for resterende måneder grunnet brudd på kontrakt.  

Hvis dere har skrevet kontrakt og du som leietager har holdt deg til denne kontrakten (bortsett fra 1 mnd), så har du rett til resterende beløp etter at huseier har trekt 1 mnd fra denne konto.

Vær oppmerksom på at huseier også kan kreve (ved bevis) betaling for eventuell "unormal" slitasje som har blitt påført leiligheten iløpet av leieperioden - noe som er hele poenget med depositum.

Om han har skrevet kontrakt eller ikke er klinkende likegyldig. For noe vås.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om han har skrevet kontrakt eller ikke er klinkende likegyldig. For noe vås.

Ikke riktig.

Betaler du husleier for 2 måneder og drar etter 2 uker er det ditt eget problem , uten en kontrakt/ avtale mellom huseier og leietager hvor det står tydelig at du har krav på resterende beløp ved eventuelt tidlig flytte, har du ingenting du skulle ha sagt.

Det finnes ingen 45 dagers åpen leie garanti... på bolig

Endret av iStereo
Lagt til slettet informasjon
Lenke til kommentar
Herregud. Selvfølgelig må grunnlaget for kravet bevises, hva er det du babler om?

Jeg regnet med at du var klar over dette, men da er det også viktig å få det frem.

Endret av iStereo
La tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar

Har du ikke har en kontrakt så har du ikke en kontrakt. Du får ikke automatisk en kontrakt fordi du bor hjemme hos en kompis i 6 måneder i strekk, du har heller ikke krav på noe i etterkant, fordi det ikke finnes noe kontrakt som tilsier at du har krav på noe.

Hvis du betaler kompisen leie for 7 måneder, men flytter etter 6, så kan du ikke saksøke han/hun fordi du velger å flytte en måned før, dette sier seg selv.

Dette er grunnen til at man IKKE skal betale leie flere måneder på forhånd med mindre man er 100% sikker på at man blir boende.

Endret av iStereo
La tilbake slettet informasjon
Lenke til kommentar

Har du ikke har en kontrakt så har du ikke en kontrakt. Du får ikke automatisk en kontrakt fordi du bor hjemme hos en kompis i 6 måneder i strekk, du har heller ikke krav på noe i etterkant, fordi det ikke finnes noe kontrakt som tilsier at du har krav på noe.

Har du ikke kontrakt, så har du ikke kontrakt. - Men du kan fortsatt ha en Avtale som gir deg retter og plikter etter husleieloven.

Husleieloven sier bla.a.

§ 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Som du ser så er det ike noe krav om skriftlig avtale for at den skal være gyldig, men som alltid er en muntlig avtale mye vanskeligere å bevise enn en skriftlig.

Tingen er jo at dersom man skulle havne i en rettsak så vil enhver rett godta som bevis for at det har foreligget en avtale om leie, og derfor forpliktelser og rettigheter etter husleieloven, dersom du har bodd i en utleieleilighet i flere mnd og betalt husleie til utleier.

(Har du sovet på sofaen til en venn er det nok verre ;))

• Liker 1
Lenke til kommentar

(Har du sovet på sofaen til en venn er det nok verre ;))

Dersom du har hatt ein kompis på sofaen i nokre måneder og i tillegg tatt imot månedlige betalingar utan å protestere, så kan det fort være at du ved å forholde deg passivt har fått ein leigetakar som påroper seg vern gjennom husleieloven. ;-)

Ein kan ikkje berre nekte for at ein har inngått ei slags ordning dersom ein lar nokon flytte inn mot betaling.

Lenke til kommentar

For all del ikke ta mitt ord for det - snakk med en advokat og hør selv, for det gjorde jeg!

Dette var svaret jeg fikk fra advokaten på jobben* (ja, jeg tok meg faktisk bry til å spørre)

"Dersom det ikke er oppført et eget punkt i leiekontrakten eller inngått en muntlig avtale hvor det står at leietager har krav på resterende beløp ved forskuddsbetalt husleie har leietager ikke krav på denne summen. Dette kan enten føres på ny kontrakt, eller eksisterende, uansett MÅ begge parter skrive under og legge til dags dato (når pengene eventuelt er overført). En skriftlig avtale vil i et slikt tilfelle stille langt sterkere enn en muntlig da denne må signeres med fult navn, sted, dato og eventuelt sum overført (siste anbefalt).

Uten et slikt punkt/avtale/kontrakt er det heller ingen poeng i å saksøke huseiere, med mindre man har penger man ønsker å bli kvitt" - ja, hun sa faktisk det

Så, kort fortalt, jeg tok rett

Endret av iStereo
La til slettet informasjon
Lenke til kommentar

For all del ikke ta mitt ord for det - snakk med en advokat og hør selv, for det gjorde jeg!

Dette var svaret jeg fikk fra advokaten på jobben* (ja, jeg tok meg faktisk bry til å spørre) :)

"Dersom det ikke er oppført et eget punkt i leiekontrakten eller inngått en muntlig avtale hvor det står at leietager har krav på resterende beløp ved forskuddsbetalt husleie har leietager ikke krav på denne summen. Dette kan enten føres på ny kontrakt, eller eksisterende, uansett MÅ begge parter skrive under og legge til dags dato (når pengene eventuelt er overført). En skriftlig avtale vil i et slikt tilfelle stille langt sterkere enn en muntlig da denne må signeres med fult navn, sted, dato og eventuelt sum overført (siste anbefalt). 

Uten et slikt punkt/avtale/kontrakt er det heller ingen poeng i å saksøke huseiere, med mindre man har penger man ønsker å bli kvitt" - ja, hun sa faktisk det :)

Så, kort fortalt, jeg tok rett  :w00t:

Nei, det gjorde du ikke? Se hva jeg har uthevet.

Så at man har bodd i boligen og betalt leie i et år er ikke tilstrekkelig til å bevise at avtale er inngått, altså? Foreslår at du leser husleieloven, den løser denne problemstillingen ganske greit.

Hvis du betaler kompisen leie for 7 måneder, men flytter etter 6, så kan du ikke saksøke han/hun fordi du velger å flytte en måned før, dette sier seg selv. 

Dette er grunnen til at man IKKE skal betale leie flere måneder på forhånd med mindre man er 100% sikker på at man blir boende. 

Dette er det samme som din advokatvenn sier. 

En avtale er fortsatt bindende om den er muntlig, det er bare vanskeligere å bevise at den er inngått. 

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...