Gå til innhold

Spørsmål angående moms og toll på importerte varer som selvstendig næringsdrivende

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å nå ha opparbeidet meg kontakter, har jeg tenkt å importere varer fra forskjellige grossister i øst-asia for å selge de på både det norske markedet, og til utlandet (USA, England, Tyskland, etc.). Det jeg lurer på er momsen og tollen på disse varene som jeg får sendt til det lokale postkontoret.

Hvis jeg bestiller noe fra utlandet som vanlig individ/forbruker, må jeg betale moms og toll på postkontoret hvis varens verdi inkl. frakten er over 350 NOK. Må jeg gjøre dette hvis jeg er selvstendig næringsdrivende også og skal selge varene videre? For momsen skal vel kun betales èn gang, og det er kunden som skal betale det, og det er min oppgave å kreve det inn for staten.

Men når jeg videreselger varene til utlandet derimot som f.eks. USA og England, skal vel ikke moms kreves inn da varene blir solgt utenfor det norske riket?

Tusen takk for svar. Håper jeg postet dette på rett plass. :)

Endret av taskemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Etter å nå ha opparbeidet meg kontakter, har jeg tenkt å importere varer fra forskjellige grossister i øst-asia for å selge de på både det norske markedet, og til utlandet (USA, England, Tyskland, etc.). Det jeg lurer på er momsen og tollen på disse varene som jeg får sendt til det lokale postkontoret.

Hvis jeg bestiller noe fra utlandet som vanlig individ/forbruker, må jeg betale moms og toll på postkontoret hvis varens verdi inkl. frakten er over 350 NOK. Må jeg gjøre dette hvis jeg er selvstendig næringsdrivende også og skal selge varene videre? For momsen skal vel kun betales èn gang, og det er kunden som skal betale det, og det er min oppgave å kreve det inn for staten.

Men når jeg videreselger varene til utlandet derimot som f.eks. USA og England, skal vel ikke moms kreves inn da varene blir solgt utenfor det norske riket?

Tusen takk for svar. Håper jeg postet dette på rett plass. :)

Er ikke sikker på dette, men skatteetaten pleier å ha greie på den slags.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bestiller noe fra utlandet som vanlig individ/forbruker, må jeg betale moms og toll på postkontoret hvis varens verdi inkl. frakten er over 350 NOK. Må jeg gjøre dette hvis jeg er selvstendig næringsdrivende også og skal selge varene videre?

Ja, evt. http://toll.no/no/bedrift/varer-inn-til-norge/deklarering-og-fortolling/slik-far-du-tollkreditt/

momsen skal vel kun betales èn gang, og det er kunden som skal betale det, og det er min oppgave å kreve det inn for staten.

To delbetalinger kan være aktuelt. Se forøvrig informasjonen om tollkreditt.

når jeg videreselger varene til utlandet derimot som f.eks. USA og England, skal vel ikke moms kreves inn da varene blir solgt utenfor det norske riket?

Riktig.

Håper jeg postet dette på rett plass.

Tvilsomt. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...