Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Astma

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei.

Har vært å sjekket meg for astma hos en spesialist (utredning for astma), han sa jeg ikke har astma.. Glad for det.Men når gressallergien kom fotfullt nå, så er jeg tett nesten hele tiden... Tett i brystet,masse slim som jeg kjenner når jeg puster,  tett i nesen, klør i øynene. Det som plager meg mest er tettheten i brystet og det slimet. 

Jeg bruker symbicort og ventolin. Dey hjelper til en grad. Har ikke den samme tetthetsfølelsen hele tiden i hvertfall.. Så jeg skjønner ikke hvorfor det hjelper når jeg tydelighvis ikke har astma.. 

Jeg ringte tilbake til lungespesialisten og forklarte situasjonen, Og da sa de at jeg skulle fortsette på symbicort og ventolin ved behov til etter ferien. så jeg skal tilbake sit i august.. 

Jeg har også fått en PEF måler. som skal måle lungekapasiteten, eller for å se hvor mye luft som kommer ut.. 

Jeg blåser mellom 500- 550. når jeg ikke føler meg tett. Noe som er helt normalt. 

Men jeg blåser ikke noe dårligere når jeg føler meg tett heller, så jeg vet ikke helt. 

Så syntes det er rart at astma medisiner fungerer i det hele tatt. 

Og jeg er veldig redd for astma, pappaen min hadde astma da han var liten,og han var masse på sykehuset. 

jeg har også hørt skrekkhistorier om at mankan dø av astma... 

Er det noen her som har astma? eller har noe erfaring med symbicort? 

hørt at det kan være farlig å  bruke.. 

Hilsen en som er redd for astma 

Anonymous poster hash: ff30c...da5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke astma, du er allergisk. Det kan føles som om det er tungt å puste pga slim. 
Få fastlegen å sette deg på anithistaminer så blir det straks bedre.

Hvor gammel er du, og er du jente eller gutt?

Om du er under 18-20 år er din PEF helt normal. 

En voksen mann har normalt +- 600 hvor en voksen dame har +- 550 

Du trenger ikke være redd for astma, det skal bra mye til for at man skal dø av det. Kan ikke komme på en eneste måte å dø av det på faktisk. 

Lenke til kommentar

Du bør trolig sørge for å få testet andre allergimedisiner, aerius funker ikke så bra for alle..

Selv har jeg testet de i flere perioder da de endret kravene for å få medsiner jeg faktisk har nytte av.

Jeg bruker Kestine/Ebastin, dette er noe helt annet og funker gull hos alle jeg vet om som har testet det..

Astma har du trolig ikke, da ville du opplevd en nedgang i pef-målingene dine også.

Jeg har pef-målinger et stykke over hva du får når jeg er i form.. Når jeg har et moderat anfall synker resultatet til rundt 400, og ved et skikkelig anfall synker det godt under det igjen.

Symbicort er et ufarlig preparat, det er svært små mengder cortison i det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor mye legen din har fortalt, men roughly gjelder følgende:

Obstruktive lungesykdommer (som astma/kols) diagnostiseres blant annet gjennom en spirometri. Dette gjøres ved å blåse raskt inn i en maskin/rør som registrerer hvor mye luft som man puster ut per tidsenhet. Hvis man har astma eller kols, vil forholdet mellom hvor mye luft som blåses ut 1. sekund og totalt utblåst volum være mindre enn 0.70 (FEV1/FVC < 0.70). Hvis man under et anfall da har >0.70, vil man ikke defineres som en astmapasient. Omvendt, hvis man ligger <0.70 snakker man om en obstruktiv spirometri. Hvis da hos legen får inhalasjonsmedikamenter og etterpå får en FEV1 økning på 12% (minst 200ml), snakker man om en positiv reversibilitetstest, og en astmadiagnose er nærstående. PEF-variasjoner > 20% flere dager i uken, kan styrke mistanke om astma.

Hvis du er svært plaget med det som tyder på allergi og får det påvist, kan du forsøke å diskutere med legen din om dere ikke kan prøve å sette i gang med allergivaksinasjon-program (hypersensitivisering). Mange opplever mindre plager under/etter et slikt program, men ikke alle. Det kan være verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Du har ikke astma, du er allergisk. Det kan føles som om det er tungt å puste pga slim. 

Du trenger ikke være redd for astma, det skal bra mye til for at man skal dø av det. Kan ikke komme på en eneste måte å dø av det på faktisk. 

Jeg blir 22.. 

Lenke til kommentar

Jeg blir 22.. 

jente

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...