Gå til innhold

Tidsoppbrukende maskiner

G

Anbefalte innlegg

Jeg er en nokså avslappet og tålmodig innstillet person.

Men, av og til så synes selv jeg at noen ting er konstruert "med feil". I dag fikk det endelig slått rot denne tanken om f.eks. oppvaskmaskinen min virkelig behøver over 2 t og 40 min på standard vaskeprogram (default program).

Det er jo fuckings nesten 3 timer det. Blir oppvasken særlig renere av dette? Har det med bakterielle innstillinger å gjøre? Og hvorfor står temperaturen oppgitt med variable grader på de forskjellige programvalgene? F.eks. så har standardprogrammet følgende temp. 45 til 65 grader Auto.

Nå leser jeg sjelden bruksanvisning uten at jeg må. Denne lille bagatellen er så triviell at jeg nok ikke kommer til å pløye i bruksanvisningen for å bli mere opplyst. Men, det kan jo være et hyggelig tema å diskutere i OT-baren for det om  :)

Norske klesvaskmaskiner stiller omtrent i samme kategori, men der er programutvalget nok litt mer forsegjort i designet. Man har da vitterlig flere forskjellige behov hva klær angår enn hva noen døde stein og glassplater i oppvasken angår.

Det finnes mange over 2 timer lange programmer selv på klær. Det som er litt snodig, er at om man sammenlikner standard toppmatede klesvaskemaskiner i USA/Canada, så vil man se at disse gjør vaskejobben med klærne ferdig på under en halvtime.

Nå har jeg ikke nevnt tørketrommel enda.  :dremel:

Der er programmet i USA/Canada svært brutale gjerne. Stapper du en ny T-skjorte i en slik, så kommer den ut både krympet og ser ut å være noen måneder gammel. Spørs om ikke programmene for tørketromling er litt vel brutale over dammen.

Men, det synes jeg helst min nye Electrolux tørketrommel her i Norge også er. Selv om den har nesten 2 timers program. Tidsbruken over dammen kan man dele på nesten 4 for tørk også. Men, om du har noe delikat tøy, så blir det til-og-med feil å bruke de "norske" delikatprogrammene her hjemme.

Jeg har problemer med å finne et program som kjører kald luft. Det er et oppfriskprogram, men dette avgir også varme. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så sykt mange programmer i tørketrommelen, når de oppfører seg nokså likt. Disse Electroluxene er kjent for å ha en svært dårlig fuktsensor. Så man må ofte finne seg et program som kjører uavhengig av å fuktteste tøyet med for stor intensitet, for at maskinen ikke skal stoppe opp etter 5 til 10 minutter. Det kaller ikke jeg for tørt tøy.  :green:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...