Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vet ikke hva jeg skal bli/gjøre

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17 år som skal gå 2. år i videregående i en annen by enn der jeg bor. Helt siden ungdomsskolen har jeg hatt problemer med å komme meg på skolen, der jeg ikke klarer å stå opp på morgen og mangel på selv disiplin/motivasjon/og ellers være en som er oppgående og stå på sine egne bein. Ikke nå for så lenge siden har jeg vært på nuklear medisin undersøkelse opplegg på sykehuset og har visst sykdom som kalled "Graves" og andre symptoner som at jeg blir veldig fort rastløs, klarer ikke å holde meg i ro, lav stoffskifte, mangel på motivasjon og trenge altfor mye søvn enn mennesker bør ha (jeg pleier å sove 13 timer).

Har hatt uendelig med fravær fra 8/9/10 klasse og 1. videregående (10+ dager og 70 timer) hvor det var også masse fravær som aldri ble skrevet ned.  Jeg vet ikke hva jeg skal bli engang og søkte på skole uten og bestemme meg for skikkelig og være sikker på meg selv. Jeg har søkt IKT linja og CNC operatør som er da greit synes jeg, men er forsatt veldig usikker i med det at jeg ikke har no peiling p hvordan jeg skal komme meg på skolen mens jeg forsatt blir behandla med graves, lav stoffskifte og masse annet med legen. Mao. har jeg levd hele livet og håpet på at alt blir bra itl slutt aldri tenkt på fremtiden i helhet og prøvd å disiplinert meg til å kunne være mer oppegående.

Spørsmålet mitt er, bør jeg gå på skole med engang sommerferien er over og forsatte hvor jeg kommer mest sannsynlig til å være der bare 50/50% av tida, eller ta et år fri, starte med medisiner jeg skal begynne på snart, bli behandla, få lappen, disiplinere meg, finne ut på ordentlig hva jeg skal bli etc. også søke heller neste år? (Da blir det at jeg tar fri nå til sommer i et år). Har hørt forskjellige tips, så jeg tenkte det hadde vært greit å spørre her.

Jeg vil helst slippe å få svar som "Kom deg til skolen gutt" da dette er hva jeg får 90% tida av alle andre, uteom legen..

Spør gjerne hvis du lurer på noe så skal jeg få svart. 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan kanskje hende at det blir lettere å gå på skolen når du har starta med medisiner? Ville kanskje ikke utelukket dette før du har prøvd hvordan det blir, kan jo hende det går veldig mye bedre med skole + medisiner.

Det er det også, men husker også at legen sa at jeg måtte nok bruke medisinene resten av livet og at det kan ta god tid før de "kicker" inn.

Takk for svar! 

Lenke til kommentar

Det kan kanskje hende at det blir lettere å gå på skolen når du har starta med medisiner? Ville kanskje ikke utelukket dette før du har prøvd hvordan det blir, kan jo hende det går veldig mye bedre med skole + medisiner.

Det er det også, men husker også at legen sa at jeg måtte nok bruke medisinene resten av livet og at det kan ta god tid før de "kicker" inn.

Takk for svar! 

Ville isåfall tatt kontakt med legen din og forhørt deg om dette. Det kan godt hende at skolen kan legge til rette for deg siden du har denne sykdommen. Ser for meg at det både er mulig å ta fag på deltid (dvs bare ta så mange fag pr år som du orker) og at du kan få tilpasset undervisningen så du kan slippe å møte opp i perioder der du har det ekstra tøft.

Om medisinene fungerer greit, og gjør at du kan gå på skole, og om du i tillegg får tilpasset undervisning så er det jo en kjempefordel å bare få gjort ferdig VGS.

Lenke til kommentar

Takk for svar! 

Ville isåfall tatt kontakt med legen din og forhørt deg om dette. Det kan godt hende at skolen kan legge til rette for deg siden du har denne sykdommen. Ser for meg at det både er mulig å ta fag på deltid (dvs bare ta så mange fag pr år som du orker) og at du kan få tilpasset undervisningen så du kan slippe å møte opp i perioder der du har det ekstra tøft.

Om medisinene fungerer greit, og gjør at du kan gå på skole, og om du i tillegg får tilpasset undervisning så er det jo en kjempefordel å bare få gjort ferdig VGS.

Ser ut som jeg ikke kom inn på det noen av de skolene jeg søkte på, og fikk tilbud annet sted halvtime unna hvor jeg bor, og dette kommer til å bli problematisk uten lappen osv. Har du noen forslag?

Lenke til kommentar

Om du kontakter foreldrene dine (gitt alderen din) og har med attest for lege kan det hende du du kan ta en samtale med en av skolene du fikk avslag på, og forklar til de at du har vært kronisk syk og derfor ikke klart å fått resultatene som skal til for å komme inn, og at det også derfor er veldig vanskelig å gå på en skole som er en halvtime unna (det går ikke buss?). Legger du det frem slik kan det hende de gir deg unntak.

Det kan høres litt kjipt ut å måtte gjøre dette, men det er virkelig verdt det, og det er ganske stor sjanse for at det går.

Lenke til kommentar

Om du kontakter foreldrene dine (gitt alderen din) og har med attest for lege kan det hende du du kan ta en samtale med en av skolene du fikk avslag på, og forklar til de at du har vært kronisk syk og derfor ikke klart å fått resultatene som skal til for å komme inn, og at det også derfor er veldig vanskelig å gå på en skole som er en halvtime unna (det går ikke buss?). Legger du det frem slik kan det hende de gir deg unntak.

Det kan høres litt kjipt ut å måtte gjøre dette, men det er virkelig verdt det, og det er ganske stor sjanse for at det går.

Nå er det vel 2 dager igjen til svar frist. Burde jeg ta tilbudt plass også da høre med lege attest osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...