Sheasy Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Hvis oss da hvor enkelt det å veksle og alt rundt dette. Småpenger man bruker på ferie er jo enkelt. Men hva med valutaspekulasjon, da må man jo bokføre og innrapportere for å betale skatt på evt. fortjeneste og slikt. Jeg synes ikke det er enkelt nok. Hva med i butikker, hvor mange butikker er villige til å ta i mot Euro som betalingsmiddel i Norge, er det særlig mange? Kan du gå i en dagligvarebutikk og betale i Euro og få vekslepenger igjen i NOK (Gitt Euro du bruker er i sedler)? Valutaspekulasjon er da omtrent det enkleste av de områdene du nevner, gitt at du bruker en skikkelig megler. Hvorfor noen skulle drive med slik gambling er en annen sak. Grunnen til at du ikke kan bruke Euro på Rema er at det ikke er noen grunn til å bruke Euro på Rema. Hvis det var et behov for dette hadde det ikke vært et problem å åpne for slikt. Jeg har gjort det på et par ulike McDonalds, for eksempel. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 (endret) Hvorfor skal jeg i det hele tatt gidde å involvere en megler til noe som i utgangspunktet burde være skattemessig betydelig enklere enn det er i dag? Man ønsker jo ikke å gi mye i provisjon til en megler som mellommann, og hvordan fjerner så denne megleren dette skattemessige plunderet? Har han et system som fjerner valutavekslingen fra transaksjonene som utløser skatteplikt, slik at man kun beskatter 28 % av det overskuddet man eventuellt drar ut igjen med? Man er selv pliktig å gjøre opp for skyldig skatt. En megler fjerner ikke det ansvaret sånn helautomatisk, så forklar hvorfor jeg skal gidde å benytte en, dersom det ikke forenkler innleverelse av min selvangivelse. I prinsipper skal jo valutaspekulasjon måtte realiseres med hvert kjøp og tap som det var en aksje man tjente penger på. Så her må det i såfall være godkjenninger fra skatteetaten/loven som ligger bakenfor dersom dette skal kunne forenkles. Endret 8. juli 2015 av G Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 8. juli 2015 Del Skrevet 8. juli 2015 Du skal gidde å involvere en megler fordi det gjør ting betydelig enklere, og sannsynligvis også nødvendig i større skala. Jeg ser ikke det store poenget her. Jeg sa aldri at forskjellige valutaer ikke er helt uproblematisk rent praktisk. Klart det hadde vært enklere om hele verden brukte samme verdimål. Det forandrer ikke det faktum at det er en veldig stor fordel å samkjøre finans- og pengepolitikk. Denne fordelen er enormt mye større enn ulempene (valutaspekulasjon ville selvsagt vært umulig med en felles valuta, noe jeg personlig regner som et pluss). Alt bråket i Eurosonen bør gi et lite hint om hva jeg sikter til. Om EU var United States of Europe kunne jeg kanskje vært tilbøyelig til å være enig, men slik er det ikke (ikke at en felles valuta for alle de amerikanske statene er helt problemfritt heller, men det er et mye mindre problem enn det er for EU-landene). 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 (endret) Valuta kan man handle til alle døgnets tider, om man gidder engasjere seg. Valutabørsen stenger vel omtrent aldri, er det inntrykket jeg sitter med uten å ha prøvd meg der. Meglerbordet for aksjer stenger ihvertfall, så hvorfor stole på hans valutaoversyn? Har man spesielle valutameglere som har åpent 24/7, som vanlige folk har tilgang på? Når man vil ha sikkerhet så kan man handle råvarer eller andre ting man "i øyeblikket" måtte finne at man tror på at er fornuftig. Sikker blir man aldri helt uansett. Men det er visse ting som det i perioder alltid er behov for, ymse råvarer er slike ting. Er man sulten må man ha mat. Skal man bygge et skip så trenger man stål også videre. Selv om prisene alltid svinger noe, så kan enkelte utvalgte aktiva være smart "i det ene øyeblikket" å investere i - for sikkerhetens skyld. Men man blir jo uansett eksponert i en valuta der da. For en valuta må jo råvaren handles i. Man kan jo også spre valutarisikoen på flere valutaer. Man kan handle helt andre ting enn valuta og råvarer. Mulighetene er mange. Bråket i Eurosonen kan få betydning, men det sies jo også at vi i Norge er lite eksponert mot Hellas. Men, vi er avhengige av hva som skjer med Europa vi også. Det der med Hellas vil sannsynligvis finne en løsning. Begge parter er tjent med en løsning, så da kommer det nok til et kompromiss, eller at Hellas blir nødt å ta en Grexit. Da er ting bestemt for en gangs skyld, og alle markeder kan prise det inn. Om Hellas blir værende med et kompromiss i EU, så er utryggheten med framtiden noe mer usikker (for oss andre som står utenfor Hellas). For hvordan kan man stole på at Hellas får orden på alt av korrupsjon og annet ekkelt slagg ved "sin daglige drift". Det blir uansett en langvarig pine enten for oss med Hellas i EU, eller for Hellas utenfor EU. Eurosamarbeidet behøver ikke å kollapse bare fordi man mister et EU-land. Det er jo opp til Europafelleskapet å forsøke å skape trygghet og stabilitet for videre samarbeid. Men, at det skaper uro det er vel helt utvilsomt, om et EU-land går ut av sonen. Endret 9. juli 2015 av G Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg tror du misforstår. Dette handler ikke om hvordan vi eventuelt blir påvirker av en Hellas-kollaps. Dette handler om hvordan en Hellas-kollaps er mulig - og hvorfor. Et land som låner i egen valuta kan ikke gå konkurs om det ikke velger det selv, og vil sannsynligvis ikke havne i en situasjon der det er et reelt alternativ. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 9. juli 2015 Del Skrevet 9. juli 2015 Hellas har lånt penger fra utlandet, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå