Gå til innhold

Elektronisk Valuta

Anbefalte innlegg

Stortinget ønsker å fjerne kontanter og tvinge alle til å bruke elektronisk valuta.

http://www.nettavisen.no/na24/vil-fjerne-kontanter-som-betalingsmiddel/8484790.html

Så hva er en bank: Enkelt og greit forklart er banken en service. Personer som har konto hos banken er kunder. Å ha en bank konto er frivillig. Når kontanter fjernes så vil banken tjene mer penger. For det koster penger å bruke bankens service tjeneste. Folket mister også valgfriheten sin til å betale kontant.

Her er et eksempel på hva banken sitt service koster: https://www.dnb.no/privat/priser/konto-kort-nettbank.html

Hvilke konsekvenser ved fjerning av kontanter: Ved økonomiske nedgangstider vil banken beholde pengene. Valutaten er nå elektronisk og det finnes ikke lenger fysiske kontanter. Det betyr at folket ikke lenger har muligheten til å ta ut pengene sine i banken. Fordi valutaen er elektronisk og pengene finnes ikke fysisk i virkeligheten. Dette ser vi nå i Hellas. Hvor mennesker har masse penger i banken, men blir nektet tilgang til sine egne penger. For eksempel greske pensjonister har mye penger i banken, men de får ikke lov til å ta ut alle pengene sine. De kan godt ha 3000 euro i banken, men disse pengene eksisterer ikke fysisk. Det er et elektronisk tall. http://www.nrk.no/verden/hellas-apner-banker-for-pensjonsuttak-1.12434334

Hva er penger: Penger er et handelsverktøy. Penger er ikke nødvendig for menneskets overlevelse. Penger har bare verdi hvis det finnes varer for handel. Hvis det ikke finnes varer i butikken så er handelsverktøyet ubrukelig. Dette ser vi nå i Hellas hvor befolkningen har masse kontanter, men ingen mat og ressurser å få kjøpt i butikken. Et menneske trenger mat, vann og natur ressurser. Noe som finnes masse av i Hellas. Grekerne trenger ikke penger for å overleve.

Hvem eier bankene: Private og mektige familier som Rotschild osv. Bankens eier går i arv. Bankene er et familie foretning.

Kontroll: Myndighetene vil ha full oversikt over hvordan befolkningen bruker sine penger. Når alt av valuta blir elektronisk. Banken leverer en oversikt over forbruket til skatteetaten på slutten av hvert år.

Hvor mye penger kan man ta ut fra banken i Norge: Maks uttak er 20000 kroner fra minibank. Banken oppbevarer ikke lenger kontanter i filialen sin lenger. Maks uttak av kontanter fra butikken er 30000 kroner. Ikke alle butikker har mulighet til å la deg ta ut så mye penger.

Banken rapporterer pengebruk i utlandet: Tar du ut 25 000 kr eller mer. Så vil banken rapportere dette til skattemyndighetene. Du er pliktig til å betale toll. Toll er en skatt som du betaler til myndighetene. Skatt kommer i mange former. Avgifter, moms og toll er skatt. 

Hva skjer når du som person betaler store beløp uten å benytte banken: Betaler du for varer fra 10000 kr eller mer i butikken med kontanter. Så vil butikken rapportere dette til myndighetene. Så hvis du kjøper en tv for 12000 kroner med kontanter. Så skal butikken rapportere dette til myndighetene. Betaler du med visa kort så vil banken overføre denne informasjonen til myndighetene automatisk på slutten av året. Staten ønsker så mye kontroll og oversikt som mulig. Ved å bli kvitt fysiske kontanter vil staten ha uendelig makt over befolkningen.

Monarkiet i England prøvde å beseire banksystemet med pinner laget av trær. De prøvde å overføre penger eierskapet over til staten, men de feilet. Bankene og penger produseres i 2015 fortsatt av private banking familier. http://www.liveleak.com/view?i=381_1436131701

Private banker i Norge. Listen er lang!

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_in_Norway

Mange av bankene har norsk navn, men utenlandsk eier.

For eksempel bolig og næringsbanken har norsk navn: https://en.wikipedia.org/wiki/Bolig-_og_N%C3%A6ringsbanken

Men utenlandsk eier fra Island: https://en.wikipedia.org/wiki/Glitnir_%28bank%29

Endret av Rioter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
Bra skrevet!

Folk må snart innse at dagens pengesystem er svindel og bedrag satt i system. Det er et system basert på gjeld som sender millioner av mennesker ut i fattigdom og nød, og som gjør de rikeste enda rikere på bekostning av de fattige. Det er et system hvor finanseliten skummer fløten i oppgangstider og hvor skattebetalerne tar regningen i nedgangstider.

Løsningen er å oppheve Sentralbankloven slik at hvem som vil kan lage sin egen valuta, så får det være opp til markedet og folk selv å velge hvilken valuta de vil sette sin lit til. Da vil det kanskje dukke opp en valuta som passer bra til sparing, en valuta som passer bra til forbruk, en som passer bra til børshandel, en som passer bra til e-handel osv, osv. Et slikt system vil og være mindre sårbart da problemer med et pengesystem ikke fører til at hele korthuset kollapser.

"It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."

~ Henry Ford
Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Bra skrevet!

Og dette klarer du å lire av deg etter at Herr Brun har dementert store deler av førsteinnlegget.. Jaja. Virker som du har bestemt deg for et standpunkt på forhånd og lukker øyne og øre for alt som måtte stride med det.

Forøvrig er artikkelen nesten et år gammel og godt diskutert her før.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra skrevet!

Og dette klarer du å lire av deg etter at Herr Brun har dementert store deler av førsteinnlegget.

Noen av oss lirer ikke innlegg av oss, vi legger faktisk litt arbeid i å finne treffende formuleringer. Andre gjør det ikke slik, åpenbart.

Uansett; det framgår at Grimnirs innlegg er postet ett minutt etter herr Bruns. Hvilke konklusjoner skal man trekke av det?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig poenget er lagt fram før. For jeg har ikke begynt å nøste i gammel diskusjon. Men:

Om Norge går over til e-valuta, så kan man jo begynne å bruke Euro. Egentlig så burde vel Norge lagt litt bedre til rette for Euro-bruk, i og med at de er et EØS-medlemsland.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og dette klarer du å lire av deg etter at Herr Brun har dementert store deler av førsteinnlegget.. Jaja. Virker som du har bestemt deg for et standpunkt på forhånd og lukker øyne og øre for alt som måtte stride med det.

Forøvrig er artikkelen nesten et år gammel og godt diskutert her før.

Noen lukker øynene her ja, såpass er helt sikkert; men det er ikke meg eller Rioter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

1: Nei, "Stortinget" vil ikke gjøre det. Enkelte politikere, interessegrupper mv. har luftet ideen om å avvikle kontanter som eneste tvungent betalingsmiddel. Stortinget ønsker ingenting, og ingen har foreslått å tvinge alle til å bruke elektronisk valuta. Dersom kildekritikken din er på dette nivået, så skjønner jeg at du vaser.

Det man må huske på når enkelte politikere og interessegrupper kommer med slike utspill, det er å se på hvilken agenda disse har. Jeg for en frykter den dagen når/hvis det på Stortinget blir parlamentarisk flertall for å avvikle kontanter.

2: Banktjenester er billigere enn kontanter, stort sett. Forskjellen er bare at du som sluttbruker slipper å betale for det, noen andre gjør det.

Selvsagt, hvilket bør tale for å avvikle Sentralbankloven.

3: Foreslår at du sjekker eierskapsregistre hos børsen før du babler om Rotschild osv. Svært få norske banker (og ingen av vesentlig betydning) er "et familie foretning".

Mange sentralbanker er private, mens noen er offentlig eide; men pengesystemet er det samme.

Lenke til kommentar

Jeg tipper crypto currency vil blomstre opp bare enda bedre, dersom man plutselig får en statlig digital valuta som konkurrent. Det vil alltids være folk som sluntrer unna skatt, folk som driver med shady business.

Alternativt, så vil byttehandel bli betydelig viktigere. Gull, stål (hvem vet) og mye annet som har en litt varig verdi. De tingene som ikke er like omsettelige, vil få ågerprising.

Jeg så noen arbeidsledige trille på handlevogner fulle av metaller sist gang jeg besøkte en europeisk sydlig storby. Så slikt florerer enkelte steder "både" med (og uten) kontantbasert valuta (Euroland). Man, så dem både her og der i bybildet. Selv om de nok hadde best kår nær byggeplasser og slike steder, tipper jeg. Men, hva vet jeg om resirkuleringssituasjonen for den byen. Kanskje vanlige familier kunne rive ut den rustfrie stålvasken sin og lovlig legge den ut på fortauet for andre til å plukke opp?

Endret av G
Lenke til kommentar

Du sier at byttehandel kanskje blir viktigere, samtidig som du beskriver en økonomi der produkters verdi er målt i et eller annet med "varig verdi". Det du gjør her er å beskrive en alternativ valuta, ikke byttehandel (i betydningen "barter" på engelsk). I tillegg ser jeg absolutt ingen sammenheng mellom en slik valuta og at relative priser plutselig skulle forandre seg vesentlig. Hvorfor skulle dette skje?

Alt dette på toppen av at NOK med eller uten fysiske mynter og sedler knapt vil være forskjellig i det hele tatt, så hvorfor et alternativ skulle være nødvendig er helt uforståelig for meg.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...
Alt dette på toppen av at NOK med eller uten fysiske mynter og sedler knapt vil være forskjellig i det hele tatt, så hvorfor et alternativ skulle være nødvendig er helt uforståelig for meg.

Det behøver ikke kun å være et lands myndigheter som råder over gullbeholdningen. Den kan fint flyte fritt på gaten (i det svarte markedet). Om det da kalles for valuta det vet jeg ikke. Den er ihvertfall desentralisert.

Så du forteller meg at norske myndigheter kan miste skatteinndragsmulighetene selv med en digital valuta, som de selv har skapt? Regner med at du har full forståelse over hva hensikten med svarte markeder er.

Endret av G
Lenke til kommentar

Penger er, noe løst, definert som et generelt akseptert betalingsmiddel innenfor et gitt område (vanligvis land), eller noe som enkelt kan konverteres til dette (t-bills, f.eks.).

Dette kan være dollar, NOK, sigaretter, gullmynter eller skjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det kan ikke nødvendigvis være digital valuta. For man kan fint legge inn kontrolltegn eller noe i valutakoden som holder rede på flyten. Det skal ikke særlig mange bits ekstra til før man får milliarder eller flere muligheter for å spore den ene krona som er på vandring.

Derfor er ikke digital valuta løst (fritt), når det er laget av myndigheter som ønsker kontroll. Derfor vil kriminelle foretrekke å skygge unna. For den kriminelle må nødvendigvis registrere mobilen sin eller hva det blir som frakter datakraften med seg for å gjøre handler. Det vil myndighetene på forhånd ha sørget for, for at du i det hele tatt skal få "lisens" til å omgås deres digitale valuta.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Mulig poenget er lagt fram før. For jeg har ikke begynt å nøste i gammel diskusjon. Men:

Om Norge går over til e-valuta, så kan man jo begynne å bruke Euro. Egentlig så burde vel Norge lagt litt bedre til rette for Euro-bruk, i og med at de er et EØS-medlemsland.

EØS land, ikke EU land. Norge har med 2 anledninger stemt nei til medlemskap i EU så at Norge en gang skulle være medlem i Euro er utelukket da EU-topper ønsker et føderalt EU, nei takk.

Lenke til kommentar

EØS land, ikke EU land. Norge har med 2 anledninger stemt nei til medlemskap i EU så at Norge en gang skulle være medlem i Euro er utelukket da EU-topper ønsker et føderalt EU, nei takk.

Men, vi har tilknyttelse, og da synes jeg at det bør tilrettelegges mer for bruk av Euroen, enn det gjøres i dag, selv om vi beholder den norske kronen som offisiell valuta. Såpass synes jeg Norge bør tilrettelegge litt lengre på vei enn de har gjort til nå for Euroen. Vi er ikke et medlemsland i dag.

Jeg har selv stemt nei til EU-medlemsskap ihvertfall en gang. Kanskje det var bra det ble nei til EU. Men, vi har jo integrert oss mye mot EU på mange områder, så hvorfor ikke noe så essensiellt som valutaen Euro, når EØS-avtalen først og fremst er for å delta i det frie markedet innad i EU.

Lenke til kommentar

Selv om Norge ikke er medlem i EU, er det ingenting i veien for at folk kan ha mer tillit til euro enn til norske monopolpenger, og foretrekker å bruke og samle på euro. Kontanter er praktisk, og blir kontanter i kroner ikke tilgjengelig, vil folk ta i bruk andre penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aj7hPT

Men, vi har tilknyttelse, og da synes jeg at det bør tilrettelegges mer for bruk av Euroen, enn det gjøres i dag, selv om vi beholder den norske kronen som offisiell valuta. Såpass synes jeg Norge bør tilrettelegge litt lengre på vei enn de har gjort til nå for Euroen. Vi er ikke et medlemsland i dag.

Jeg har selv stemt nei til EU-medlemsskap ihvertfall en gang. Kanskje det var bra det ble nei til EU. Men, vi har jo integrert oss mye mot EU på mange områder, så hvorfor ikke noe så essensiellt som valutaen Euro, når EØS-avtalen først og fremst er for å delta i det frie markedet innad i EU.

Ja, tilknytelse ved EØS avtalen og det betyr ikke nødvendigvis at vi automatisk må ha en tilknytning til et føderalt europa noe som er en stor sannsynlighet på grunn av krisen i Hellas og problemene med budsjettene til euro land. Om Norge skulle melde seg inn i Euroen ville vi måtte avgi suverenitet over vår eget budsjett til Brûssel. Jeg ønsker at stortinget skal bestemme norske lover ikke Brûssel. 

Lenke til kommentar

Fordi det med dagens teknologi er ganske uproblematisk (og billig) å veksle, og det vil være skikkelig dårlig pengepolitikk å gå bort fra NOK.

Dette er nok litt på siden av trådens tema, men tema er stort sett konspirasjoner, faktafeil og idioti uansett, så det er kanskje en forbedring.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis oss da hvor enkelt det å veksle og alt rundt dette. Småpenger man bruker på ferie er jo enkelt. Men hva med valutaspekulasjon, da må man jo bokføre og innrapportere for å betale skatt på evt. fortjeneste og slikt. Jeg synes ikke det er enkelt nok. Myndighetene har fremdeles ikke godkjent KLAS som foreslått fra Aksjonærforeningen. F.eks. om du åpner et vanlig aksjedepot med valutakonto, så kreves det fremdeles at du driver og ordner skatteoppgjøret selv. At det finnes forsikringer som nesten er som det foreslåtte KLAS, det hjelper lite når man ikke får valutakonto innbakt i forsikringsdepotet sitt (f.eks. Nordnet).

Hva med i butikker, hvor mange butikker er villige til å ta i mot Euro som betalingsmiddel i Norge, er det særlig mange? Kan du gå i en dagligvarebutikk og betale i Euro og få vekslepenger igjen i NOK (Gitt Euro du bruker er i sedler)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...