Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utredning av arbeidsevne... mer info?

Anbefalte innlegg

Hei

(Litt Wall of text, og i grenseland for hva som passer inn på helse, kanskje jus hadde passet bedre? Uansett - det er i forhold til koblingen mellom NAV og helsevesenet jeg er usikker, derfor spør jeg her.)

Etter ørten år med helseproblemer så er jeg kommet til et punkt der NAV mener at behandling ikke har noe for seg, og at de nå kun ønsker å bestille en eller annen form for utredning. Jeg har fått høre at denne formen å finne en løsning på hvorvidt jeg skal ha noe hjelp videre eller ikke er dyr og relativt intensiv - sett i forhold til vanlig behandling, men ellers fint lite. Er dette nok til at noen av dere klarer å få en anelse om hva slags utredning dette dreier seg om?

Jeg har et komplisert sykdomsbilde med diverse psykiske plager og en nedkjørt kropp som ikke duger til mye. Personlighetsforstyrrelser, traumer fra barndommen, noe som grenser mot spiseforstyrrelser, og et lite håndfull med depressive episoder. + En svak og dårlig kropp, med smerter og null styrke - så dårlig at det å takle en normal hverdag er vanskelig.

Kom meg gjennom den tunge barndommen på et eller annet vis, selv om jeg da også slet med matproblemer.Har plagdes mye siden 2008, og brukte i flere år lånekassen som sikkerhetsnett, før jeg kom over på AAP. Etter 4 år med AAP så ser det ut som om jeg egentlig ikke har særlig mye arbeidsevne.

Jeg ønsker ikke en framtid som trygdet, men ser heller intet stort håp om at ting skal kunne bli noe bedre av noen behandling. Det lille jeg har av overskudd går med på å forsøke å fag for fag prøve å studere fram mot en grei utdanning. Det koster så mye krefter at nesten alt jeg har av overskudd går med på det. Fastlegen min, psykologen min, og veilederen min hos NAV ser alle at jeg tar i for mye her, og uttrykker bekymring over hva jeg gjør med kroppen min når jeg tar meg ut såpass som jeg gjør - på en deltidsutdanning der jeg maks klarer å stå i det i 10-15 timer i uken. Håpet er å på sikt fullføre en matnyttig grad, og å mestre en grei deltidsstilling.

Hos NAV føler jeg at jeg endelig har fått gehør for at jeg faktisk har problemer med arbeidsevnen. De har begynt å snakke om intekssikring, og har mindre fokus på behandling nå enn de hadde tidligere i løpet med AAP. Veilederen min sier det klart ut at hun ikke ser for seg at en sånn utredning kan ende i noe annet enn at jeg blir vurdert som ufør.

Jeg er pessimistisk, og skeptisk. Hva innebærer det når NAV bestiller noe sånt? Jeg har et problematisk forhold til helsepersonell, og har store problemer med å stole på ukjente behandlere. Bare det å gå inn døren på DPS er helt forferdelig, og jeg sliter med en stort sett ubegrunnet frykt for at de vil meg vondt, og at de vil ta fra meg kontrollen.

Om jeg tilfeldigvis blir erklært frisk, eller treffer på noen som mener at det kan nytte med behandling - hva skjer da? Blir det en ny runde der jeg må stå i det med behandling, og vente i måneder/år med usikkerhet? Jeg ser intet håp om å bli bedre av noen form for behandling.

Hvorfor fins det ikke mere info om denne prossessen rundt mulig uførhet på nett? Jeg vil vite mer hva jeg går til, og hvordan veien videre vil se ut. Jeg har gått i 7 år nå og nesten ikke fått til noe. Jeg er lei av usikkerhet og krav fram og tilbake fra NAV, og jeg gir litt faen i hvordan det ender, så lenge det tar slutt engang og ender med noe som er forutsigbart og endelig.

Bør jeg stole på saksbehandleren min når hun mener at jeg helt klart er et tilfelle der uførhet er aktuelt? Det er vel ikke noe de sier sånn helt ubegrunnet i disse dager der kravene til aktivitet og ønskene ovenifra om å få alle med er større enn noen gang?

Anonymous poster hash: f3268...7c6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uførhet er når du har en skade, lyte eller sykdom som ikke vil kunne bedre arbeidsevnen gjennom tilrettlegging av arbeidet eller behandling.

Utredning av arbeidsevne kan skje på flere måter. Det kan f eks skje ved at du prøves ut i ulikt arbeid, det fins en rekke ordninger for dette og det er flere bedrifter som driver med tilrettelegging av arbeid og med utprøving av arbeidsevne.

Det kan også skje ved at det blir foretatt en grundig gjennomgang av helsesituasjonen din, du blir da innkalt til undersøkelse, gjerne hos en ekstern psykiater som NAV bruker i slike saker.

Det kan være du må ha en ny runde med behandling, det kommer an på hvordan helsesituasjonen din er. 

Hvis saksbehandleren din 'helt klart' mener at du er ufør, har det ingen hensikt å sette igang tiltak, og du bør sette frem krav om å få uføretrygd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...