Gå til innhold

Kylling som lukter vont?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Smaalene hel gårdskylling som luktet helt forferdelig. Luktet ikke rottent men alikevel en meget stram lukt. Vet at kjøttpakker med luft i lukter en del pga. gassene de tilsetter i pakken. Men denne var vakumpakket. Noen som har vært bortig noe lignende?

Kyllingen en nå partert og lagt på fryser. Men litt usikker på om den bør spises.

edit: kyllingen helt grei ut..

Endret av Snerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet at kjøttpakker med luft i lukter en del pga. gassene de tilsetter i pakken.

Stemmer nok dette ja, men den lukten forsvinner etter en stund.

Men denne var vakumpakket

Vanligvis lukter ikke disse noe særlig, kanskje en aning..

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
35 minutes ago, sjamanen said:

Hva tenker forumet om en kylling som lukter litt vondt? Altså, ikke helt forferdelig. To dager igjen av holdbarhet, økologisk:)

Hvis den har ligget i kjøleskap og det er 2 dager igjen, så ville jeg nok ha spist den.

Nyåpnet kyllingpakning lukter alltid litt tvilsomt, spør du meg, men det bruker fort å gå over.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Om det fortsatt er to dagar igjen på holdbarheita så ville eg tørka av fileten og lagt den tilbake i kjøleskapet for ein ny lukt-test litt seinare. 

Mest truleg så er det berre kjøtt-safta som det lukter litt surt av og ikkje sjølve kyllingkjøttet. 

Det samme blir det med kjoettpoelsene, med skinn. Det er fettet, kjoettsafta paa skinnet, som lukter surt og spyler du de, med lunket vann, saa lukter de ferskt og godt, etterpaa. Smaker godt og ferskt ogsaa. Hadde jeg kjent noe etterpaa spyling, hadde jeg staatt over. Luktesansen er til aa stole paa der, den tar det med engang.

Men ikke gaa i gass, nyaapnet fella, da kommer du til aa kaste mye dyr og god mat.

Lykke til! 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
a_aa skrev (7 minutter siden):

Synes rådet her er lite tydeleg frå mattilsynet. Fyrst seier dei at lukta skal forsvinne omgåande, deretter står det at det skal lukte både tydeleg og skarpt av sjølve kjøttet.

For meg gir dette lite meining og eg står stødig i å tørke av kjøttet og deretter ta ein ny luktetest. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (2 timer siden):

Hva tenker forumet om en kylling som lukter litt vondt? Altså, ikke helt forferdelig. To dager igjen av holdbarhet, økologisk:)

Jeg tar tatoen for å være et estimat, estimatet kommer alltid med litt margin så det meste er nok fortsatt godt noen dager etter holdbarhetsdatoen også. Men når det er sagt..
Nesa den er eksakt, lukter det vondt eller surt, dårlig kjøtt har en ganske så unik lukt. Da er det trolig bakterie utvikling på gang og da personlig kvitter jeg meg med produktet siden jeg ikke orker ha oppkast/diare i et par dager om jeg er uheldig.

Man vet ikke om kjøttet du plukket ut har blit liggende ute i varmen litt lenger på lageret, i bakrommet på matvarebutikken eller om noen ikke har lukket kjøle/fryse luken i butikken som har gjort at holdbarheten har blitt betraktelig redusert før du ankom disken og plukket det ut.

Til syvende og sist er det bare opp til deg selv - en fasit på "lukter litt vondt i min nese svar" vil alltid bare være synsing fra folk her inne.

Endret av Noxhaven
typo
Lenke til kommentar

Hvis produktet er bedervet før dato, er det vanligvis en av to årsaker: Enten at kjølekjeden er brutt (kan skje i forbindelse med lagring, transport, sen utpakking på utsalgssted, gjenglemt vare i vogna hvor varen settes i hyllen igjen, eller etter at kunden har kjøpt produktet, enten ved sen plassering i eget kjøleskap eller feil temperaturer i eget kjøleskap), eller ved "vakuumslipp" eller lignende, hvor beskyttende atmosfære ikke er tett.

Ved brutt kjølekjede blir produktet typisk ikke umiddelbart bedervet, men kan få vesentlig kortere holdbarhet.

Jeg kjenner ikke produktet som er beskrevet, så vet ikke hvordan det bør lukte, og det skal jo også varmebehandles, men helt enig i kommentaren over om at det ikke er verd å bli matforgiftet for en hundrelapp eller så.   

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var snakk om en hel økologisk kylling og jeg synes umiddelbart den luktet litt for stramt. Jeg lot den ligge ute, men lukta ble ikke bedre. Etter å ha lest meg opp litt og til slutt faktisk kontaktet produsenten, så gikk den i søpla på anbefaling derfra. Det vil si, den ligger fortsatt i kjøleskapet. Jeg kunne og burde kanskje vasket og tørket den av først for å se om det ble bedre.
Jeg skal prøve senere for å sjekke.

Jeg trenger uansett å bli bedre på å vite hva som er normal lukt og hva som er surt. Men nesa er nok til å stole på.

Produsenten var så hyggelig med meg, jeg fikk tak i selve daglig leder tror jeg det var, hun vippset meg 400 kroner for å kjøpe en ny, selvom jeg nok tror det var kjølekjeden til butikken som var problemet her..

Jeg tror den var litt for stram. Vet ikke hvordan magen ville reagert.. Blitt ganske pysete når det kommer til lett bedervelig kjøtt.

Lenke til kommentar
sjamanen skrev (15 minutter siden):

Jeg tror den var litt for stram. Vet ikke hvordan magen ville reagert.. Blitt ganske pysete når det kommer til lett bedervelig kjøtt.

Er du i tvil er din egen helse VIKTIGST! Dumt å bli syk for å spare noen få? kroner! 🙂

Lenke til kommentar
17 hours ago, The Avatar said:

Synes rådet her er lite tydeleg frå mattilsynet. Fyrst seier dei at lukta skal forsvinne omgåande, deretter står det at det skal lukte både tydeleg og skarpt av sjølve kjøttet.

Det er nok bare du som misforstår.

De skriver jo ganske tydelig: Viss du slit med markert lukt i lang tid etter at pakken er opna, og det framleis lukter tydeleg og skarpt av sjølve kjøtte, kan vara vere sur eller skjemd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er en stund siden dette men om jeg husker riktig så brukte jeg bryst fileten fra kyllingen til en middag uten noen gastrologiske konsekvenser. Men kastet resten av kyllingen pga denne rare lukten. Ikke fordervet lukt, da hadde jeg ikke rørt det, men allikevel en ulukt.  

Lenke til kommentar

Lukt fra kjøtt skal aldri være slik at du rynker på nesa. Med en gang du åpner pakken så kan det oppstå et blaff av sterkere lukt, men den vil ikke være spesielt ubehagelig.

De fleste har åpnet en pakke med kyllingfilet før. Avviker lukten betydelig fra normalen så er det mest sannsynligvis en varierende grad av bedervelse. Mange butikker vil ta dette i retur uten å stille spørsmål.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...