Gå til innhold

Europa vs. USA !

Anbefalte innlegg

[OT]Hvorfor heter det egentlig hjernevasking?[/OT]

Fra Pavlov sine eksperimenter med hunder og "betinget respons".

Labben hans fikk en oversvømmelse en gang, som gjorde at bikkjene fikk "slettet" programmeringen sin.

Wikipedia.org is your friend.

EDIT: Mulig jeg tar feil.

Tviler på at Pavlov oppdaga noko slikt, ville trudd at det ville blitt nemnt når eg las om han i grunnfag psykologi. Søkte litt rundt på nettet og fant noko, måtte først bla igjennom mange sider med konspirasjonsteorier, men til slutt kom eg over noko som omhandla "hjernevasking" og dens historie. Kor vidt dette stemmer veit eg ikkje, men det stemmer godt med mitt syn på kristendommen :)

Conversion is a "nice" word for brainwashing...and any study of brainwashing has to begin with a study of Christian revivalism in eighteenth century America. Apparently, Jonathan Edwards accidentally discovered the techniques during a religious crusade in 1735 in Northampton, Massachusetts. By inducing guilt and acute apprehension and by increasing the tension, the "sinners" attending his revival meetings would break down and completely submit. Technically, what Edwards was doing was creating conditions that wipe the brain slate clean so that the mind accepts new programming. The problem was that the new input was negative. He would tell them, "You're a sinner! You're destined for hell!"

As a result, one person committed suicide and another attempted suicide. And the neighbors of the suicidal converts related that they, too, were affected so deeply that, although they had found "eternal salvation," they were obsessed with a diabolical temptation to end their own lives.

fant historien på denne siden: http://www.ctyme.com/bwash/bwash.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

Minner meg litt om CIA-"forhøreren" som "forhørte" John Walker Lindh i Afganistan (som ble vist på video).

John Walker sitter da i solsteika på ett lite pledd, "forhøreren" går rolig rundt ham, setter seg på huk og ser ham inn i øynene noen ganger, og sier:

*Sagt med rolig, tonemessig avbalansert stemme*

"You are going to die out here."

"Nobody is going to rescue you."

osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er bare fjols (?) og tull, men innimellom er det litt klokt også ? Er det det du prøver å si, eller bare liker du å ombestemme deg fra post til post ?

Ja. Det går an å snakke tull men samtidig være klok.

Lenke til kommentar

Alle EU landene tilsammen har foreløbig ikke sjangse til og utfordre USA militært, de eneste landene som kunne gjort det om det hadde vært land forbindelse og litt nærmere hverandre er Kina/Nord Korea alliansen om det hadde bare vært konvensjonelle (<-korrigering?) våpen, men siden USA har mest atomvåpen har nord korea og kina liten sjangse da et par fulltreffere tar det meste av strøm og kommunikasjon.

Europa landene mangler offensive styrker, de fokuserer mest på symbolske styrker og anti terror forsvar noe som er bra i forhold til Kina med vel 3 millioner soldater og n korea med vel 1 million soldater umobilisert, norge har ca 150000 aktive styrker.

Det er bra USA har en så stor styrke som de har, ellers hadde nok de fleste asia landene vært under kina/nord korea nå for eksempel.

De som er imot irak/afgahnistan krigen har helt rett, sånn skal det ikke frammes demokrati USA så bare det på som en maktdemonstrasjon så de skulle få mere politisk øknomisk innflytelse.

Man må ikke glemme at Kina er en supermakt, de har flere soldater en de fleste EU landene tilsammen og alle er velutrustet, ikke like godt som USA men nok til at de kan være en stor trussel.

Det ble litt rotete dette, skriving er ikke min store styrke..

men håper dere skjønte litt ihvertfall.. :shrug:

mvh

André.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...