Sakris Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Ser det er mange interessant forslag og synpunkter på disse uttalelsene til administrasjonen borte i USA, og en del off-topic ting da men men... USA vil selvfølgelig være redd for at EU skal bli en sterk "stat" både økonomisk og militært, for da kan ikke USA ture frem slik som de selv vil lengre, men faktisk være nødt til å inngå kompromiss med EU og andre land rundt omkring i verden, noe jeg sterkt tviler på at USA er så særlig keen på å måtte gjøre. En annen ting er snakket om Storbritannia og forholdet mellom Tony Blair og president Bush, noe som i denne saken vil ha pent lite å si. Bush vil vel selvfølgelig prøve å få Blair til å få de andre i EU inn på andre tanker eller noe i den duren, noe som jeg tviler på vil gå. Det vil vel heller bli et spørsmål om tid før Blair får beskjed om å innrette seg etter EU sine synspunkter og droppe USA, eller så får de vel beskjed om å pelle seg ut av EU! Det siste er vel kanskje det faktum at vi TRENGER en ny superstat i verden for å kunne opprettholde en viss maktbalanse her i verden. Noe ny maktkniving alä det under den kalde krigen vil det ikke bli likevel, så tror nok kanskje at det kan slå ut positivt viss EU skulle vise seg å vokse seg like sterkt som USA økonomisk og militært! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Heh, hvor makten har da svært lite å si så lenge makten blir brukt likt. . . To imperialistiske supermakter gjør ikke verden bedre. . . Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Min mening i denne saken: Europeere er for lite sammensveiset til å bli et folk, men en nasjon, og en samlet utenrikspolitikk. Jeg tror at det i fremtiden vil bli økt konkurranse mellom USA og EU på den økonomiske siden. Når euroen kan utfordre dollaren ser jeg 3 økonomiske maktsentra i verden: USA, EU, Sør-Øst Asia m/Japan. En krig mellom USA og EU tror jeg er utenkelig i min tid, om det ikke skulle skje STORE politiske omveltninger typer revulosjon/despoti, noe som er lite trolig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Harde konflikter er nok det overhengende fare for, med tanke på den imperialistiske utenrikspolitikken begge maktsentrene bedriver. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Vi kan konkludere med at ingen av delene er noe særlig, så en revolusjon i USA og Europa ville vært bra Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 9. november 2003 Del Skrevet 9. november 2003 Harde konflikter er nok det overhengende fare for, med tanke på den imperialistiske utenrikspolitikken begge maktsentrene bedriver. Hum. Hvordan bedriver EU en 'imperialistisk' utenrikspolitikk? Jeg hadde liksom fått det for meg at dem holdt på med en regionalt-økonomisk selektiv ekspansjonspolitikk... Anyway. Hvordan ser du for deg at noe EU kan gjøre, kan bringe dem inn på en "seriøs" konfliktkurs med USA? Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Minner meg om en samtale jeg hadde med en kompis som har master i statsvitenskap og en sterk interesse for militær infrastruktur. Det står visstnok så dårlig til med europeisk forsvar (sett i forhold til usa's militære) at det innen overskuelig fremtid ikke engang vi være noe poeng i å tenke tanken om en militær konflikt med usa. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Forresten kan være at eg er helt ute her men så på 60minutes (tror det var der) a om 10 eller 20 år så vil 50% av usas befolkning være av latin-amerikansk opphav. Ville ikke eu også slitt hvis usa har de latin-amerikanske land som allierte? Og btw burde vi ikke frykte mer United States of Asia? I know i would. :S Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Synes det er på tide at vi legger denne :überolde2k: aktiviteten kalt krig på hylla og heller bruker penger og tid på noe mer fornuftig som f.eks mat. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det kan godt hende at "vi" har flere bakkestryker hvis alle deltar, men så må vi jo huske at de har BÅDE "Bruce Willis og Sylvester Stallone... GET THE F*** OUT OF HERE btw, godt observert Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Og hva med det faktum at vi faktisk har Nils Vogt og Helge Jordal! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Denne hele diskusjonen baserer seg på antakelser av Sunday Times om hva Bush tenker/føler. "Bush frykter Kina og vil angripe de før de klarer å bli noe!" Igjen er dette et media-knep for å fremkalle frykt av USA. Akkurat som alle sier at USA skal ta over halve verden og drepe og utslette de og de, bla bla bla. Blir bare litt for teit og diskutere om noe som egentlig er ubegrunnede påstander. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Og hva med det faktum at vi faktisk har Nils Vogt og Helge Jordal! Nåja, best å ikke si noe om det. Vi er da ikke terrorister heller. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Igjen er dette et media-knep for å fremkalle frykt av USA. (Oi! Når jeg klippet ut den setningen ble syntaksen litt uklar. menmen, vi får la det gå) Ville bare si: konspirasjonsteori, anyone ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 konspirasjonsteori? Har vi ikke hørt utspredt rykter om at USA skal innvadere Syria, Iran, Nord-Korea, etc? Hvis det var en ting Michael Moore sa som var litt klokt, var det at media liker å skape frykt, fordi det får folk til å se på. Hvis du ikke vil forholde deg til dette for det faktum det er, så kan du bare fortsette å løpe rundt og kalle fakta for konspirasjonsteorier. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Akkurat som alle sier at USA skal ta over halve verden og drepe og utslette de og de, bla bla bla. Det vil de nok ikke, de nøyer seg med å ha kontroll over hele den 3. verden. Kan ikke drepe alle sammen, billig arbeidskraft jo! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. november 2003 Forfatter Del Skrevet 10. november 2003 Hva vil skje hvis russland blir medlem i EU innen 3-5 år, hvilken makt- konstillasjon vil vi få da, sett i fra USA`s synspunkter ? Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 konspirasjonsteori? Har vi ikke hørt utspredt rykter om at USA skal innvadere Syria, Iran, Nord-Korea, etc? Hvis det var en ting Michael Moore sa som var litt klokt, var det at media liker å skape frykt, fordi det får folk til å se på. Hvis du ikke vil forholde deg til dette for det faktum det er, så kan du bare fortsette å løpe rundt og kalle fakta for konspirasjonsteorier. It's the medias fault ! As usual. Jeg vet ikke hvem du hører på men jeg har ennå ikke oppdaget noen i media som påstår at usa skal invadere disse landene. Det er derimot lekket ut scenarioer fra nykonservative tenketanker som anbefaler noen slike invasjoner. Det er jo noe helt annet, men på den annen side så var det jo slik vi fikk invasjonen av irak. Michael Moore bare sier høyt det "alle" har tenkt lenge. Jepp, jeg kan kalle "faktaene" dine for konspirasjonsteorier og det forbeholder jeg meg retten til å gjøre igjen og igjen hvis du fortsetter å tigge meg om det (slik du gjorde nå ). Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Det er ingen som direkte påstår at USA skal innvadere andre land (vel, em, det er det, jeg har sett det) men mange sier ting som "kommer USA til å innvadere [x]?", eller "[x] er vel neste på listen" og slike indirekte ting. Mange ting er faktisk media sin feil, om du ikke hadde fått det med deg... Michael Moore sier det "alle" har tenkt lenge, ting som påstander, konspirasjonsteorier, etc, etc som ingen tør å innrømme at de tenker på, fordi de ikke er basert på noe annet en fjols og tull. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 10. november 2003 Del Skrevet 10. november 2003 Hva vil skje hvis russland blir medlem i EU innen 3-5 år, hvilken makt-konstillasjon vil vi få da, sett i fra USA`s synspunkter ? Det var jo et veldig hypotetisk spørsmål ettersom russland ikke er i nærheten av å fylle økonomiske og politiske krav for å bli med i eu. Men det ville nok ikke vært noe usa hadde satt særlig stor pris på, de er nervøse nok når det ble snakket om at russerne muligens skulle skifte fra dollar til euro når de handlet olje. Det er ingen som direkte påstår at USA skal innvadere andre land (vel, em, det er det, jeg har sett det) men mange sier ting som "kommer USA til å innvadere [x]?", eller "[x] er vel neste på listen" og slike indirekte ting. Det er lov å vingle litt mindre i løpet av en enkelt setning. Mange ting er faktisk media sin feil, om du ikke hadde fått det med deg... Jo, jeg har merket at folk har blitt dummere sånn generelt. Men å ta steget fra generell fordumming til å påstå at de nærmest trakasserer usa er kanskje å trekke det litt langt. Hvis det var en ting Michael Moore sa som var litt klokt, var det at media liker å skape frykt, fordi det får folk til å se på. Michael Moore sier det "alle" har tenkt lenge, ting som påstander, konspirasjonsteorier, etc, etc som ingen tør å innrømme at de tenker på, fordi de ikke er basert på noe annet en fjols og tull. Det er bare fjols (?) og tull, men innimellom er det litt klokt også ? Er det det du prøver å si, eller bare liker du å ombestemme deg fra post til post ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå