Herr Brun Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Husk på at boligutgifter ikke inngår i disse satsene. Du har krav på å beholde 8048 kroner i tillegg til rimelige utgifter til bolig. Virkelig? Da er det jo absolutt ikke gale i det heletatt! Forskrift om livsoppholdssatser § 3 i sin helhet: § 3.Satser for underhold av skyldneren og dennes ektefelle/samboer Satsene utgjør per måned: a) kr 7 890 for enslig skyldner, b) kr 6 680 for skyldner som er gift eller samboer, c) kr 13 360 for skyldner som forsørger ektefelle eller samboer. Satsene skal dekke alminnelige forbruksutgifter, herunder utgifter til kollektivtransport. Boligutgifter er ikke inkludert. Som boligutgifter regnes husleie, betjening av boligtilknyttet gjeld, boligforsikring, kommunale avgifter, festeavgift, nødvendig vedlikehold, felleskostnader i boligsammenslutninger og andre nødvendige utgifter som gjelder boligen. Utgifter til elektrisitet, oppvarming og innboforsikring anses ikke som boligutgifter. (Jeg vet ikke hvorfor jeg får opp disse satsene og ikke de nye, jeg antar det er en inflasjonsjusteringsbestemmelse eller noe) Gjeldsordningsloven har regler om hvilken bolig man kan beholde, og når man evt. må flytte. For øvrig: Pantesikret gjeld blir ikke slettet, så lenge den er innenfor pantets verdi. Det betyr at man får beholde boligen, men man beholder også boliglånet. Om man eier, altså. For å si det sånn: De menneskene som søker om gjeldsordning vil som oftest (med unntak av enkelte næringsdrivende som "satset og tapte") ha store problemer med å leve på 8000 kroner i måneden. Hvis ikke ville de ikke havnet i bunnløs gjeld i utgangspunktet. Endret 7. juli 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 For å si det sånn: De menneskene som søker om gjeldsordning vil som oftest (med unntak av enkelte næringsdrivende som "satset og tapte") ha store problemer med å leve på 8000 kroner i måneden. Hvis ikke ville de ikke havnet i bunnløs gjeld i utgangspunktet. Ja dette har jeg full forståelse for men om man tar steget for å få orden på ting regner jeg med at de fleste vill endre sin livsstil også slik at de kan fint leve ok på denne summen. Ikke noe luksusliv men heller ikke ett liv i fattigdom for å si det slikt. Er man student får en jo langt mindre! Protips til studentene, dopp lånekassen og fyll opp med alt mulig av kredittlån og andre lån en kan oppnå(uten pant) for så å leve på gjeldsordning i 5 år etter studier. Mulig en går i pluss? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2015 Nå har jeg for moro skyld regnet ut ved hjelp av excel alle transaksjoner fra 01.01.2015 til i dag. Det er ekskuldert alt av lån (boliglån, studielån) og faste utgifter til strøm etc. Fikk 4003kr per måned Men da skjønner du nok at 3997 ville blitt knapt til å dekke de faste utgiftene? Ja Da måtte man bodd i bofellesskap. Men hvis staten dekker boutgiftene så er 8000kr til slettes ikke så verst. Kommer jo an på hvor mange forpliktelser man har da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. juli 2015 Del Skrevet 7. juli 2015 (endret) Staten dekker ikke boutgiftene, nei. De bare nekter kreditorene å ta mer penger enn at du beholder nok til å dekke boutgifter + ca 8000 kroner i måneden. Husk at dette skal dekke alle typer mennesker i alle slags situasjoner. Man skal ha et rimelig livsopphold, og ikke tvinges ut i fattigdom. 8000 kroner i måneden + boutgifter på si 5000 kroner (rimelig i sentrale strøk) tilsvarer en netto årslønn på 156 000 kroner. Det vil si en brutto årslønn på ca. 200 000. Det er ikke veldig mye penger, og ca. på EUs fattigdomsgrense (som er 60% av medianinntekten. Medianinntekten er for enslige i Norge ca. 250 000 kroner etter skatt). Endret 7. juli 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Det er mulig ja, med tvungen gjeldsordning. Så vidt jeg vet blir da alt man har av verdi solgt og man får ett helt minimum å leve på i 5(?) år. Tipper de man har gjeld til taper det de ikke får dekket av tvangssalget, men er litt usikker her. Men det er mulig å gå personlig konkurs, som det het før, så man kan starte på nytt etter en tid uten verken gjeld eller noe av verdi. Det høres jo ganske snilt ut at man kan ta opp masse gjeld, sløse det bort og så være nulltstilt i løpet av 5 år! Men de som har gitt lånene har sikkert penger til å ta tapet Det er vel nettopp pga dette at effektiv rente på f eks kredittkort som regel ligger et sted mellom 20 og 40 pst. (hvis man ikke betaler alt før første forfall). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå